University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34661 |
Resumo: | The pedagogical reflections proposed by Paulo Freire provide enough theoretical and empirical baggage to show improvements and new paths for the field of education. Although initially focused on popular education, the author's legacy expanded to different educational segments, with possibilities for use in university teaching. Thus, the objective of this study is to correlate the Freirean principles with university teaching, considering the literature reports, the planning and execution of a training course for university professors. In addition to being descriptive and qualitative, the study uses content analysis, documental research and experience reports. Evidence revealed that Paulo Freire's principles provide support for university teaching, especially human principles, which demonstrates the need for greater appreciation of social and democratic principles, towards an education that promotes better living conditions. |
id |
UFMG-24_9cbafc73fcaeba79f2cd57e7cb3afa71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/34661 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training courseLa docencia universitaria y los principios de Paulo Freire: experiencias de un curso de formación docenteA docência universitária e os princípios de Paulo Freire: experiências a partir de um curso de formação docentePaulo FreireDocência universitáriaCurso de formação docenteProdução do conhecimentoMudança socialPaulo FreireUniversity TeachingTeacher training courseKnowledge productionSocial changePaulo FreireDocencia universitariaCurso de formación de profesoresProducción de conocimientoCambio socialThe pedagogical reflections proposed by Paulo Freire provide enough theoretical and empirical baggage to show improvements and new paths for the field of education. Although initially focused on popular education, the author's legacy expanded to different educational segments, with possibilities for use in university teaching. Thus, the objective of this study is to correlate the Freirean principles with university teaching, considering the literature reports, the planning and execution of a training course for university professors. In addition to being descriptive and qualitative, the study uses content analysis, documental research and experience reports. Evidence revealed that Paulo Freire's principles provide support for university teaching, especially human principles, which demonstrates the need for greater appreciation of social and democratic principles, towards an education that promotes better living conditions.Las reflexiones pedagógicas propuestas por Paulo Freire proporcionan suficiente bagaje teórico y empírico para mostrar mejoras y nuevos caminos para el campo de la educación. Aunque inicialmente se centró en la educación popular, el legado del autor se expandió a diferentes segmentos educativos, con posibilidades de uso en la docencia universitaria. Así, el objetivo de este estudio es correlacionar los principios freireanos con la docencia universitaria, considerando los informes de literatura y la planificación y ejecución de un curso de formación para profesores universitarios. Además de ser descriptivo y cualitativo, el estudio utiliza análisis de contenido, investigación de documentos e informes de experiencias. La evidencia reveló que los principios de Paulo Freire brindan apoyo a la docencia universitaria, especialmente a los principios humanos, lo que demuestra la necesidad de una mayor apreciación de los principios sociales y democráticos, hacia una educación que promueva mejores condiciones de vida.As reflexões pedagógicas propostas por Paulo Freire fornecem uma bagagem teórica e empírica suficiente para evidenciar melhorias e novos caminhos para a área da educação. Embora voltado, inicialmente, para a educação popular, o legado de Freire expandiu-se para diferentes segmentos educacionais, podendo ser usado na docência universitária. Assim, o objetivo deste estudo é correlacionar os princípios freireanos com a docência universitária, considerando os relatos da literatura, o planejamento e a execução de um curso formativo para docentes universitários. Além de descritivo e qualitativo, o estudo utiliza análise de conteúdo, pesquisa documental e relato de experiência. As evidências revelam que os princípios de Paulo Freire fornecem subsídios para a docência universitária, sobretudo os princípios humanos, demonstrando a necessidade de maior valorização dos princípios sociais e democráticos, rumo a uma educação que promova melhores condições de vida.Universidade Federal de Minas Gerais2021-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3466110.35699/2237-5864.2021.34661Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34661/28949Copyright (c) 2021 Jorge Santa Annahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSanta Anna, Jorge2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34661Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course La docencia universitaria y los principios de Paulo Freire: experiencias de un curso de formación docente A docência universitária e os princípios de Paulo Freire: experiências a partir de um curso de formação docente |
title |
University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course |
spellingShingle |
University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course Santa Anna, Jorge Paulo Freire Docência universitária Curso de formação docente Produção do conhecimento Mudança social Paulo Freire University Teaching Teacher training course Knowledge production Social change Paulo Freire Docencia universitaria Curso de formación de profesores Producción de conocimiento Cambio social |
title_short |
University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course |
title_full |
University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course |
title_fullStr |
University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course |
title_full_unstemmed |
University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course |
title_sort |
University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course |
author |
Santa Anna, Jorge |
author_facet |
Santa Anna, Jorge |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santa Anna, Jorge |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire Docência universitária Curso de formação docente Produção do conhecimento Mudança social Paulo Freire University Teaching Teacher training course Knowledge production Social change Paulo Freire Docencia universitaria Curso de formación de profesores Producción de conocimiento Cambio social |
topic |
Paulo Freire Docência universitária Curso de formação docente Produção do conhecimento Mudança social Paulo Freire University Teaching Teacher training course Knowledge production Social change Paulo Freire Docencia universitaria Curso de formación de profesores Producción de conocimiento Cambio social |
description |
The pedagogical reflections proposed by Paulo Freire provide enough theoretical and empirical baggage to show improvements and new paths for the field of education. Although initially focused on popular education, the author's legacy expanded to different educational segments, with possibilities for use in university teaching. Thus, the objective of this study is to correlate the Freirean principles with university teaching, considering the literature reports, the planning and execution of a training course for university professors. In addition to being descriptive and qualitative, the study uses content analysis, documental research and experience reports. Evidence revealed that Paulo Freire's principles provide support for university teaching, especially human principles, which demonstrates the need for greater appreciation of social and democratic principles, towards an education that promotes better living conditions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34661 10.35699/2237-5864.2021.34661 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34661 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2021.34661 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34661/28949 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Jorge Santa Anna http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Jorge Santa Anna http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20 Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-20 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174636393267200 |