University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santa Anna, Jorge
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34661
Resumo: The pedagogical reflections proposed by Paulo Freire provide enough theoretical and empirical baggage to show improvements and new paths for the field of education. Although initially focused on popular education, the author's legacy expanded to different educational segments, with possibilities for use in university teaching. Thus, the objective of this study is to correlate the Freirean principles with university teaching, considering the literature reports, the planning and execution of a training course for university professors. In addition to being descriptive and qualitative, the study uses content analysis, documental research and experience reports. Evidence revealed that Paulo Freire's principles provide support for university teaching, especially human principles, which demonstrates the need for greater appreciation of social and democratic principles, towards an education that promotes better living conditions.
id UFMG-24_9cbafc73fcaeba79f2cd57e7cb3afa71
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/34661
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training courseLa docencia universitaria y los principios de Paulo Freire: experiencias de un curso de formación docenteA docência universitária e os princípios de Paulo Freire: experiências a partir de um curso de formação docentePaulo FreireDocência universitáriaCurso de formação docenteProdução do conhecimentoMudança socialPaulo FreireUniversity TeachingTeacher training courseKnowledge productionSocial changePaulo FreireDocencia universitariaCurso de formación de profesoresProducción de conocimientoCambio socialThe pedagogical reflections proposed by Paulo Freire provide enough theoretical and empirical baggage to show improvements and new paths for the field of education. Although initially focused on popular education, the author's legacy expanded to different educational segments, with possibilities for use in university teaching. Thus, the objective of this study is to correlate the Freirean principles with university teaching, considering the literature reports, the planning and execution of a training course for university professors. In addition to being descriptive and qualitative, the study uses content analysis, documental research and experience reports. Evidence revealed that Paulo Freire's principles provide support for university teaching, especially human principles, which demonstrates the need for greater appreciation of social and democratic principles, towards an education that promotes better living conditions.Las reflexiones pedagógicas propuestas por Paulo Freire proporcionan suficiente bagaje teórico y empírico para mostrar mejoras y nuevos caminos para el campo de la educación. Aunque inicialmente se centró en la educación popular, el legado del autor se expandió a diferentes segmentos educativos, con posibilidades de uso en la docencia universitaria. Así, el objetivo de este estudio es correlacionar los principios freireanos con la docencia universitaria, considerando los informes de literatura y la planificación y ejecución de un curso de formación para profesores universitarios. Además de ser descriptivo y cualitativo, el estudio utiliza análisis de contenido, investigación de documentos e informes de experiencias. La evidencia reveló que los principios de Paulo Freire brindan apoyo a la docencia universitaria, especialmente a los principios humanos, lo que demuestra la necesidad de una mayor apreciación de los principios sociales y democráticos, hacia una educación que promueva mejores condiciones de vida.As reflexões pedagógicas propostas por Paulo Freire fornecem uma bagagem teórica e empírica suficiente para evidenciar melhorias e novos caminhos para a área da educação. Embora voltado, inicialmente, para a educação popular, o legado de Freire expandiu-se para diferentes segmentos educacionais, podendo ser usado na docência universitária. Assim, o objetivo deste estudo é correlacionar os princípios freireanos com a docência universitária, considerando os relatos da literatura, o planejamento e a execução de um curso formativo para docentes universitários. Além de descritivo e qualitativo, o estudo utiliza análise de conteúdo, pesquisa documental e relato de experiência. As evidências revelam que os princípios de Paulo Freire fornecem subsídios para a docência universitária, sobretudo os princípios humanos, demonstrando a necessidade de maior valorização dos princípios sociais e democráticos, rumo a uma educação que promova melhores condições de vida.Universidade Federal de Minas Gerais2021-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3466110.35699/2237-5864.2021.34661Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34661/28949Copyright (c) 2021 Jorge Santa Annahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSanta Anna, Jorge2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34661Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course
La docencia universitaria y los principios de Paulo Freire: experiencias de un curso de formación docente
A docência universitária e os princípios de Paulo Freire: experiências a partir de um curso de formação docente
title University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course
spellingShingle University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course
Santa Anna, Jorge
Paulo Freire
Docência universitária
Curso de formação docente
Produção do conhecimento
Mudança social
Paulo Freire
University Teaching
Teacher training course
Knowledge production
Social change
Paulo Freire
Docencia universitaria
Curso de formación de profesores
Producción de conocimiento
Cambio social
title_short University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course
title_full University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course
title_fullStr University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course
title_full_unstemmed University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course
title_sort University teaching and Paulo Freire's principles: experiences from a teacher training course
author Santa Anna, Jorge
author_facet Santa Anna, Jorge
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santa Anna, Jorge
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire
Docência universitária
Curso de formação docente
Produção do conhecimento
Mudança social
Paulo Freire
University Teaching
Teacher training course
Knowledge production
Social change
Paulo Freire
Docencia universitaria
Curso de formación de profesores
Producción de conocimiento
Cambio social
topic Paulo Freire
Docência universitária
Curso de formação docente
Produção do conhecimento
Mudança social
Paulo Freire
University Teaching
Teacher training course
Knowledge production
Social change
Paulo Freire
Docencia universitaria
Curso de formación de profesores
Producción de conocimiento
Cambio social
description The pedagogical reflections proposed by Paulo Freire provide enough theoretical and empirical baggage to show improvements and new paths for the field of education. Although initially focused on popular education, the author's legacy expanded to different educational segments, with possibilities for use in university teaching. Thus, the objective of this study is to correlate the Freirean principles with university teaching, considering the literature reports, the planning and execution of a training course for university professors. In addition to being descriptive and qualitative, the study uses content analysis, documental research and experience reports. Evidence revealed that Paulo Freire's principles provide support for university teaching, especially human principles, which demonstrates the need for greater appreciation of social and democratic principles, towards an education that promotes better living conditions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34661
10.35699/2237-5864.2021.34661
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34661
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.34661
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34661/28949
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Jorge Santa Anna
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Jorge Santa Anna
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-20
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636393267200