Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34573 |
Resumo: | This research is part of the teacher training studies field, focusing the chemical educators training. In this context, it aims to analyze the role of the chemistry teacher in his professionality, from the perspective of the teacher trainers of the Science course degree at a university in the state of São Paulo. Therefore, supported by assumptions of qualitative research, six teacher trainers were interviewed through semi-structured interviews. The analyzes were built from the following axes: i) Understanding about what it means to be a chemistry teacher; ii) The profession forged in the life trajectory. The results point to the appreciation of initial training, to the relevance of student-teacher relationships and to the teacher's understanding about your own professional identity. |
id |
UFMG-24_a99dd40024d2c9a6acbcb36b58d8a7c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/34573 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacherVisiones de profesores formadores sobre la formación y ejercicio de la docencia del profesor de químicaVisões de professores formadores sobre a formação e exercício da docência do professor de químicaFormação de professoresEducação químicaProfessor formadorFormación de profesoresEducación químicaFormador de profesoresTeacher trainingChemical educationTeacher trainerThis research is part of the teacher training studies field, focusing the chemical educators training. In this context, it aims to analyze the role of the chemistry teacher in his professionality, from the perspective of the teacher trainers of the Science course degree at a university in the state of São Paulo. Therefore, supported by assumptions of qualitative research, six teacher trainers were interviewed through semi-structured interviews. The analyzes were built from the following axes: i) Understanding about what it means to be a chemistry teacher; ii) The profession forged in the life trajectory. The results point to the appreciation of initial training, to the relevance of student-teacher relationships and to the teacher's understanding about your own professional identity.Esta investigación forma parte del campo de los estudios e investigaciones de la formación del profesorado, centrándose especialmente en la formación del educador químico. En este contexto, tiene como objetivo analizar el papel del profesor de química en su profesionalidad, a la luz de los entendimientos de los formadores en un curso de licenciatura en Ciencias de una universidad en el estado de São Paulo. Para ello, apoyado por supuestos de investigación cualitativa, se entrevistó a seis formadores de profesores a través de entrevistas semiestructuradas. Los análisis se construyeron a partir de los siguientes ejes: i) Comprensión de lo que es ser profesor de química; ii) La profesión forjada en la propia trayectoria de vida. Los resultados apuntan a la valorización de la formación inicial, a la relevancia de las relaciones alumno-profesor y a la comprensión del profesor sobre su identidad profesional.A presente investigação insere-se no campo de estudos e pesquisas da formação de professores, focalizando em especial a formação de educadores químicos. Nesse contexto, apresenta-se como objetivo entender a função do professor de química em sua profissionalidade, à luz das compreensões dos docentes de um curso de licenciatura em Ciências de uma universidade pública do estado de São Paulo. Para tanto, com base em pressupostos da pesquisa qualitativa, foram entrevistados seis professores formadores por meio de entrevistas semiestruturadas. As análises foram construídas a partir dos seguintes eixos: i) Entendimento sobre o que é ser professor de química; ii) A profissão forjada na própria trajetória de vida. Os resultados apontam para a valorização da formação inicial, para a relevância das relações aluno-professor e para o entendimento do professor sobre sua identidade profissional.Universidade Federal de Minas Gerais2021-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3457310.35699/2237-5864.2021.34573Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34573/28629Copyright (c) 2021 Gabrielle Gomes Ferreira, Thiago Antunes-Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Gabrielle GomesAntunes-Souza, Thiago2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34573Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher Visiones de profesores formadores sobre la formación y ejercicio de la docencia del profesor de química Visões de professores formadores sobre a formação e exercício da docência do professor de química |
title |
Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher |
spellingShingle |
Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher Ferreira, Gabrielle Gomes Formação de professores Educação química Professor formador Formación de profesores Educación química Formador de profesores Teacher training Chemical education Teacher trainer |
title_short |
Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher |
title_full |
Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher |
title_fullStr |
Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher |
title_full_unstemmed |
Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher |
title_sort |
Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher |
author |
Ferreira, Gabrielle Gomes |
author_facet |
Ferreira, Gabrielle Gomes Antunes-Souza, Thiago |
author_role |
author |
author2 |
Antunes-Souza, Thiago |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Gabrielle Gomes Antunes-Souza, Thiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Educação química Professor formador Formación de profesores Educación química Formador de profesores Teacher training Chemical education Teacher trainer |
topic |
Formação de professores Educação química Professor formador Formación de profesores Educación química Formador de profesores Teacher training Chemical education Teacher trainer |
description |
This research is part of the teacher training studies field, focusing the chemical educators training. In this context, it aims to analyze the role of the chemistry teacher in his professionality, from the perspective of the teacher trainers of the Science course degree at a university in the state of São Paulo. Therefore, supported by assumptions of qualitative research, six teacher trainers were interviewed through semi-structured interviews. The analyzes were built from the following axes: i) Understanding about what it means to be a chemistry teacher; ii) The profession forged in the life trajectory. The results point to the appreciation of initial training, to the relevance of student-teacher relationships and to the teacher's understanding about your own professional identity. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34573 10.35699/2237-5864.2021.34573 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34573 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2021.34573 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34573/28629 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Gabrielle Gomes Ferreira, Thiago Antunes-Souza http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Gabrielle Gomes Ferreira, Thiago Antunes-Souza http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-18 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-18 Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-18 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174636389072896 |