Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2497 |
Resumo: | The term intervention is used in various contexts and with different meanings and purposes, besides, in the literature there is no evidence of a precise conceptualization of this term, it is used in a transparent way. In this essay we delimit theoretically what we mean by intervention; more precisely by intervention oriented to teaching practices in the field of Mathematics Education. We conceive it as a set of instances of collaborative work between a researcher and a Mathematics teacher in order to enrich his/her teaching practices. We also present an intervention model to be implemented with Mathematics teacher educators as a possible way to bring research results to teaching practice and to promote discussion and reflection about them. |
id |
UFMG-24_b1c62bd3e257492f3c5e3355671ef63d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/2497 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and designIntervención en Matemática Educativa orientada a las prácticas docentes: un aporte a su conceptualización y diseñoIntervenção em Matemática Educativa orientada às práticas de ensino: um aporte à sua conceitualização e desenhoIntervençãoMatemática EducativaPráticas de ensinoInterventionMathematics EducationTeaching practicesIntervenciónMatemática EducativaPrácticas docentesThe term intervention is used in various contexts and with different meanings and purposes, besides, in the literature there is no evidence of a precise conceptualization of this term, it is used in a transparent way. In this essay we delimit theoretically what we mean by intervention; more precisely by intervention oriented to teaching practices in the field of Mathematics Education. We conceive it as a set of instances of collaborative work between a researcher and a Mathematics teacher in order to enrich his/her teaching practices. We also present an intervention model to be implemented with Mathematics teacher educators as a possible way to bring research results to teaching practice and to promote discussion and reflection about them.El término intervención es utilizado en variados contextos y con diferentes significados y propósitos, además, en la literatura no se evidencia una conceptualización precisa de este término, sino que es utilizado en forma transparente. En este ensayo delimitamos teóricamente qué entendemos por intervención; más precisamente por intervención orientada a las prácticas docentes en el campo de la Matemática Educativa. La concebimos como un conjunto de instancias de trabajo colaborativo entre un investigador y un profesor de Matemática con el propósito de enriquecer sus prácticas docentes. Presentamos, también, un modelo de intervención para ser implementado con formadores de profesores de Matemática como una vía posible para acercar los resultados de investigación a la práctica de la enseñanza y para promover la discusión y reflexión acerca de ellos.O termo intervenção é utilizado em vários contextos e com diferentes significados e propósitos. Além disso, na literatura não se evidencia uma conceitualização precisa desse termo. Mas seu uso de forma genérica. Neste ensaio delimitamos teoricamente o que entendemos por intervenção; mais precisamente por intervenção orientada às práticas de ensino no campo da Matemática Educativa. Nós a concebemos como um conjunto de instâncias de trabalho colaborativo entre um pesquisador e um professor de Matemática com o propósito de enriquecer suas práticas de ensino. Além disso, apresentamos um modelo de intervenção para ser implementado com formadores de professores de Matemática como uma via possível para trazer os resultados da pesquisa à prática do ensino e para promover a discussão e reflexão sobre eles.Universidade Federal de Minas Gerais2018-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/249710.35699/2237-5864.2018.2497Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 No. 2 (2018); 178-194Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 Núm. 2 (2018); 178-194Revista Docência do Ensino Superior; v. 8 n. 2 (2018); 178-1942237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2497/1473Copyright (c) 2018 Cristina Ochoviet, Verónica Molfino, Victoria Mesa, Verónica Scorzainfo:eu-repo/semantics/openAccessMesa, VictoriaMolfino, VerónicaOchoviet, CristinaScorza, Verónica2020-05-19T18:03:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2497Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:03:09Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design Intervención en Matemática Educativa orientada a las prácticas docentes: un aporte a su conceptualización y diseño Intervenção em Matemática Educativa orientada às práticas de ensino: um aporte à sua conceitualização e desenho |
title |
Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design |
spellingShingle |
Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design Mesa, Victoria Intervenção Matemática Educativa Práticas de ensino Intervention Mathematics Education Teaching practices Intervención Matemática Educativa Prácticas docentes |
title_short |
Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design |
title_full |
Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design |
title_fullStr |
Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design |
title_full_unstemmed |
Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design |
title_sort |
Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design |
author |
Mesa, Victoria |
author_facet |
Mesa, Victoria Molfino, Verónica Ochoviet, Cristina Scorza, Verónica |
author_role |
author |
author2 |
Molfino, Verónica Ochoviet, Cristina Scorza, Verónica |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mesa, Victoria Molfino, Verónica Ochoviet, Cristina Scorza, Verónica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intervenção Matemática Educativa Práticas de ensino Intervention Mathematics Education Teaching practices Intervención Matemática Educativa Prácticas docentes |
topic |
Intervenção Matemática Educativa Práticas de ensino Intervention Mathematics Education Teaching practices Intervención Matemática Educativa Prácticas docentes |
description |
The term intervention is used in various contexts and with different meanings and purposes, besides, in the literature there is no evidence of a precise conceptualization of this term, it is used in a transparent way. In this essay we delimit theoretically what we mean by intervention; more precisely by intervention oriented to teaching practices in the field of Mathematics Education. We conceive it as a set of instances of collaborative work between a researcher and a Mathematics teacher in order to enrich his/her teaching practices. We also present an intervention model to be implemented with Mathematics teacher educators as a possible way to bring research results to teaching practice and to promote discussion and reflection about them. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2497 10.35699/2237-5864.2018.2497 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2497 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2018.2497 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2497/1473 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Cristina Ochoviet, Verónica Molfino, Victoria Mesa, Verónica Scorza info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Cristina Ochoviet, Verónica Molfino, Victoria Mesa, Verónica Scorza |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 No. 2 (2018); 178-194 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 Núm. 2 (2018); 178-194 Revista Docência do Ensino Superior; v. 8 n. 2 (2018); 178-194 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174637399900160 |