Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesa, Victoria
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Molfino, Verónica, Ochoviet, Cristina, Scorza, Verónica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2497
Resumo: The term intervention is used in various contexts and with different meanings and purposes, besides, in the literature there is no evidence of a precise conceptualization of this term, it is used in a transparent way. In this essay we delimit theoretically what we mean by intervention; more precisely by intervention oriented to teaching practices in the field of Mathematics Education. We conceive it as a set of instances of collaborative work between a researcher and a Mathematics teacher in order to enrich his/her teaching practices. We also present an intervention model to be implemented with Mathematics teacher educators as a possible way to bring research results to teaching practice and to promote discussion and reflection about them.
id UFMG-24_b1c62bd3e257492f3c5e3355671ef63d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/2497
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and designIntervención en Matemática Educativa orientada a las prácticas docentes: un aporte a su conceptualización y diseñoIntervenção em Matemática Educativa orientada às práticas de ensino: um aporte à sua conceitualização e desenhoIntervençãoMatemática EducativaPráticas de ensinoInterventionMathematics EducationTeaching practicesIntervenciónMatemática EducativaPrácticas docentesThe term intervention is used in various contexts and with different meanings and purposes, besides, in the literature there is no evidence of a precise conceptualization of this term, it is used in a transparent way. In this essay we delimit theoretically what we mean by intervention; more precisely by intervention oriented to teaching practices in the field of Mathematics Education. We conceive it as a set of instances of collaborative work between a researcher and a Mathematics teacher in order to enrich his/her teaching practices. We also present an intervention model to be implemented with Mathematics teacher educators as a possible way to bring research results to teaching practice and to promote discussion and reflection about them.El término intervención es utilizado en variados contextos y con diferentes significados y propósitos, además, en la literatura no se evidencia una conceptualización precisa de este término, sino que es utilizado en forma transparente. En este ensayo delimitamos teóricamente qué entendemos por intervención; más precisamente por intervención orientada a las prácticas docentes en el campo de la Matemática Educativa. La concebimos como un conjunto de instancias de trabajo colaborativo entre un investigador y un profesor de Matemática con el propósito de enriquecer sus prácticas docentes. Presentamos, también, un modelo de intervención para ser implementado con formadores de profesores de Matemática como una vía posible para acercar los resultados de investigación a la práctica de la enseñanza y para promover la discusión y reflexión acerca de ellos.O termo intervenção é utilizado em vários contextos e com diferentes significados e propósitos. Além disso, na literatura não se evidencia uma conceitualização precisa desse termo. Mas seu uso de forma genérica. Neste ensaio delimitamos teoricamente o que entendemos por intervenção; mais precisamente por intervenção orientada às práticas de ensino no campo da Matemática Educativa. Nós a concebemos como um conjunto de instâncias de trabalho colaborativo entre um pesquisador e um professor de Matemática com o propósito de enriquecer suas práticas de ensino. Além disso, apresentamos um modelo de intervenção para ser implementado com formadores de professores de Matemática como uma via possível para trazer os resultados da pesquisa à prática do ensino e para promover a discussão e reflexão sobre eles.Universidade Federal de Minas Gerais2018-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/249710.35699/2237-5864.2018.2497Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 No. 2 (2018); 178-194Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 Núm. 2 (2018); 178-194Revista Docência do Ensino Superior; v. 8 n. 2 (2018); 178-1942237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2497/1473Copyright (c) 2018 Cristina Ochoviet, Verónica Molfino, Victoria Mesa, Verónica Scorzainfo:eu-repo/semantics/openAccessMesa, VictoriaMolfino, VerónicaOchoviet, CristinaScorza, Verónica2020-05-19T18:03:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2497Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:03:09Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design
Intervención en Matemática Educativa orientada a las prácticas docentes: un aporte a su conceptualización y diseño
Intervenção em Matemática Educativa orientada às práticas de ensino: um aporte à sua conceitualização e desenho
title Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design
spellingShingle Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design
Mesa, Victoria
Intervenção
Matemática Educativa
Práticas de ensino
Intervention
Mathematics Education
Teaching practices
Intervención
Matemática Educativa
Prácticas docentes
title_short Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design
title_full Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design
title_fullStr Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design
title_full_unstemmed Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design
title_sort Intervention in Educational Mathematics oriented to teaching practices: a contribution to its conceptualization and design
author Mesa, Victoria
author_facet Mesa, Victoria
Molfino, Verónica
Ochoviet, Cristina
Scorza, Verónica
author_role author
author2 Molfino, Verónica
Ochoviet, Cristina
Scorza, Verónica
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesa, Victoria
Molfino, Verónica
Ochoviet, Cristina
Scorza, Verónica
dc.subject.por.fl_str_mv Intervenção
Matemática Educativa
Práticas de ensino
Intervention
Mathematics Education
Teaching practices
Intervención
Matemática Educativa
Prácticas docentes
topic Intervenção
Matemática Educativa
Práticas de ensino
Intervention
Mathematics Education
Teaching practices
Intervención
Matemática Educativa
Prácticas docentes
description The term intervention is used in various contexts and with different meanings and purposes, besides, in the literature there is no evidence of a precise conceptualization of this term, it is used in a transparent way. In this essay we delimit theoretically what we mean by intervention; more precisely by intervention oriented to teaching practices in the field of Mathematics Education. We conceive it as a set of instances of collaborative work between a researcher and a Mathematics teacher in order to enrich his/her teaching practices. We also present an intervention model to be implemented with Mathematics teacher educators as a possible way to bring research results to teaching practice and to promote discussion and reflection about them.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2497
10.35699/2237-5864.2018.2497
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2497
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2018.2497
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2497/1473
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Cristina Ochoviet, Verónica Molfino, Victoria Mesa, Verónica Scorza
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Cristina Ochoviet, Verónica Molfino, Victoria Mesa, Verónica Scorza
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 No. 2 (2018); 178-194
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 Núm. 2 (2018); 178-194
Revista Docência do Ensino Superior; v. 8 n. 2 (2018); 178-194
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637399900160