Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Adaíse Passos Souza
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Boery, Rita Narriman Silva de Oliveira, Vilela, Alba Benemérita Alves, Sena, Edite Lago Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24129
Resumo: The article aims to report participation as a student in a specialization course in the Health area taught using active methodologies. It is an experience report of participation in the Specialization course in Quality and Safety in Patient Care. The trajectory of the meaningful learning processes is described, allowing to understand the path taken for the critical-reflexive formation of the student by using the combination of different educational actions proposed as active methodologies: Problem Situation Spiral, Practice Narrative Spiral, Team-Based Learning, Plenary, Workshop, Travel, Portfolio, Self-Directed Learning, Course Completion Work and Application Project. The application of active methodologies allowed a reflection on different ways of learning, expanding capacities and qualifying the production of interventions in reality.
id UFMG-24_dc08276cadd6b32fa0caf1c5bc56200c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/24129
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health areaMetodologías activas: informe de experiencia de participación en curso de especialización en el área de SaludMetodologias ativas: relato de experiência da participação em curso de especialização na área da SaúdeAprendizagem Baseada em ProblemasEducação superiorEnsinoMetodologias ativasSegurança do pacienteAprendizaje Basado en ProblemasEducación superiorEnseñanzaMetodologías activasSeguridad del pacienteProblem-Based LearningHigher educationTeachingActive methodologiesPatient safetyThe article aims to report participation as a student in a specialization course in the Health area taught using active methodologies. It is an experience report of participation in the Specialization course in Quality and Safety in Patient Care. The trajectory of the meaningful learning processes is described, allowing to understand the path taken for the critical-reflexive formation of the student by using the combination of different educational actions proposed as active methodologies: Problem Situation Spiral, Practice Narrative Spiral, Team-Based Learning, Plenary, Workshop, Travel, Portfolio, Self-Directed Learning, Course Completion Work and Application Project. The application of active methodologies allowed a reflection on different ways of learning, expanding capacities and qualifying the production of interventions in reality.El artículo tiene como objetivo reportar la participación como estudiante en un curso de especialización en el campo de la Salud impartido a través de metodologías activas. Es un informe de experiencia de participación en el curso de Especialización en Calidad y Seguridad en Atención al Paciente. Se describe la trayectoria de los procesos de aprendizaje significativos, lo que permite comprender el camino tomado para la formación crítico-reflexiva del estudiante mediante el uso de la combinación de diferentes acciones educativas propuestas como metodologías activas: Espiral de Situación de Problemas, Espiral de Narrativa de Práctica, Aprendizaje Basado en equipo, Plenario, Taller, Viajes, Portafolio, Aprendizaje Autodirigido, Trabajo de Finalización de Curso y Proyecto de Aplicación. La aplicación de metodologías activas nos permitió reflexionar sobre diferentes formas de aprendizaje, expandiendo capacidades y calificando la producción de intervenciones en la realidad.O artigo objetiva relatar a participação como discente em curso de especialização na área da Saúde ministrado por meio de metodologias ativas. Trata-se de relato de experiência da participação no curso de Especialização em Qualidade e Segurança no Cuidado ao Paciente. A trajetória dos processos de aprendizagem significativa é descrita, permitindo entender o caminho percorrido para a formação crítico-reflexiva do discente ao utilizar a combinação de diferentes ações educacionais propostas como metodologias ativas: Espiral de Situação-problema, Espiral de Narrativa da Prática, Aprendizagem Baseada em Equipe, Plenária, Oficina de Trabalho, Viagem, Portfólio, Aprendizagem Autodirigida, Trabalho de Conclusão de Curso e Projeto Aplicativo. A aplicação de metodologias ativas permitiu refletir sobre diferentes maneiras de aprender, ampliar capacidades e qualificar a produção de intervenções na realidade.Universidade Federal de Minas Gerais2021-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2412910.35699/2237-5864.2021.24129Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24129/23128Copyright (c) 2021 Adaíse Passos Souza Amaral, Rita Narriman Silva de Oliveira Boery, Alba Benemérita Alves Vilela, Edite Lago Silva Senahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Adaíse Passos SouzaBoery, Rita Narriman Silva de OliveiraVilela, Alba Benemérita AlvesSena, Edite Lago Silva2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24129Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area
Metodologías activas: informe de experiencia de participación en curso de especialización en el área de Salud
Metodologias ativas: relato de experiência da participação em curso de especialização na área da Saúde
title Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area
spellingShingle Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area
Amaral, Adaíse Passos Souza
Aprendizagem Baseada em Problemas
Educação superior
Ensino
Metodologias ativas
Segurança do paciente
Aprendizaje Basado en Problemas
Educación superior
Enseñanza
Metodologías activas
Seguridad del paciente
Problem-Based Learning
Higher education
Teaching
Active methodologies
Patient safety
title_short Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area
title_full Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area
title_fullStr Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area
title_full_unstemmed Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area
title_sort Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area
author Amaral, Adaíse Passos Souza
author_facet Amaral, Adaíse Passos Souza
Boery, Rita Narriman Silva de Oliveira
Vilela, Alba Benemérita Alves
Sena, Edite Lago Silva
author_role author
author2 Boery, Rita Narriman Silva de Oliveira
Vilela, Alba Benemérita Alves
Sena, Edite Lago Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Adaíse Passos Souza
Boery, Rita Narriman Silva de Oliveira
Vilela, Alba Benemérita Alves
Sena, Edite Lago Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Baseada em Problemas
Educação superior
Ensino
Metodologias ativas
Segurança do paciente
Aprendizaje Basado en Problemas
Educación superior
Enseñanza
Metodologías activas
Seguridad del paciente
Problem-Based Learning
Higher education
Teaching
Active methodologies
Patient safety
topic Aprendizagem Baseada em Problemas
Educação superior
Ensino
Metodologias ativas
Segurança do paciente
Aprendizaje Basado en Problemas
Educación superior
Enseñanza
Metodologías activas
Seguridad del paciente
Problem-Based Learning
Higher education
Teaching
Active methodologies
Patient safety
description The article aims to report participation as a student in a specialization course in the Health area taught using active methodologies. It is an experience report of participation in the Specialization course in Quality and Safety in Patient Care. The trajectory of the meaningful learning processes is described, allowing to understand the path taken for the critical-reflexive formation of the student by using the combination of different educational actions proposed as active methodologies: Problem Situation Spiral, Practice Narrative Spiral, Team-Based Learning, Plenary, Workshop, Travel, Portfolio, Self-Directed Learning, Course Completion Work and Application Project. The application of active methodologies allowed a reflection on different ways of learning, expanding capacities and qualifying the production of interventions in reality.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24129
10.35699/2237-5864.2021.24129
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24129
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.24129
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24129/23128
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-20
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635920359424