Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24129 |
Resumo: | The article aims to report participation as a student in a specialization course in the Health area taught using active methodologies. It is an experience report of participation in the Specialization course in Quality and Safety in Patient Care. The trajectory of the meaningful learning processes is described, allowing to understand the path taken for the critical-reflexive formation of the student by using the combination of different educational actions proposed as active methodologies: Problem Situation Spiral, Practice Narrative Spiral, Team-Based Learning, Plenary, Workshop, Travel, Portfolio, Self-Directed Learning, Course Completion Work and Application Project. The application of active methodologies allowed a reflection on different ways of learning, expanding capacities and qualifying the production of interventions in reality. |
id |
UFMG-24_dc08276cadd6b32fa0caf1c5bc56200c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/24129 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health areaMetodologías activas: informe de experiencia de participación en curso de especialización en el área de SaludMetodologias ativas: relato de experiência da participação em curso de especialização na área da SaúdeAprendizagem Baseada em ProblemasEducação superiorEnsinoMetodologias ativasSegurança do pacienteAprendizaje Basado en ProblemasEducación superiorEnseñanzaMetodologías activasSeguridad del pacienteProblem-Based LearningHigher educationTeachingActive methodologiesPatient safetyThe article aims to report participation as a student in a specialization course in the Health area taught using active methodologies. It is an experience report of participation in the Specialization course in Quality and Safety in Patient Care. The trajectory of the meaningful learning processes is described, allowing to understand the path taken for the critical-reflexive formation of the student by using the combination of different educational actions proposed as active methodologies: Problem Situation Spiral, Practice Narrative Spiral, Team-Based Learning, Plenary, Workshop, Travel, Portfolio, Self-Directed Learning, Course Completion Work and Application Project. The application of active methodologies allowed a reflection on different ways of learning, expanding capacities and qualifying the production of interventions in reality.El artículo tiene como objetivo reportar la participación como estudiante en un curso de especialización en el campo de la Salud impartido a través de metodologías activas. Es un informe de experiencia de participación en el curso de Especialización en Calidad y Seguridad en Atención al Paciente. Se describe la trayectoria de los procesos de aprendizaje significativos, lo que permite comprender el camino tomado para la formación crítico-reflexiva del estudiante mediante el uso de la combinación de diferentes acciones educativas propuestas como metodologías activas: Espiral de Situación de Problemas, Espiral de Narrativa de Práctica, Aprendizaje Basado en equipo, Plenario, Taller, Viajes, Portafolio, Aprendizaje Autodirigido, Trabajo de Finalización de Curso y Proyecto de Aplicación. La aplicación de metodologías activas nos permitió reflexionar sobre diferentes formas de aprendizaje, expandiendo capacidades y calificando la producción de intervenciones en la realidad.O artigo objetiva relatar a participação como discente em curso de especialização na área da Saúde ministrado por meio de metodologias ativas. Trata-se de relato de experiência da participação no curso de Especialização em Qualidade e Segurança no Cuidado ao Paciente. A trajetória dos processos de aprendizagem significativa é descrita, permitindo entender o caminho percorrido para a formação crítico-reflexiva do discente ao utilizar a combinação de diferentes ações educacionais propostas como metodologias ativas: Espiral de Situação-problema, Espiral de Narrativa da Prática, Aprendizagem Baseada em Equipe, Plenária, Oficina de Trabalho, Viagem, Portfólio, Aprendizagem Autodirigida, Trabalho de Conclusão de Curso e Projeto Aplicativo. A aplicação de metodologias ativas permitiu refletir sobre diferentes maneiras de aprender, ampliar capacidades e qualificar a produção de intervenções na realidade.Universidade Federal de Minas Gerais2021-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2412910.35699/2237-5864.2021.24129Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24129/23128Copyright (c) 2021 Adaíse Passos Souza Amaral, Rita Narriman Silva de Oliveira Boery, Alba Benemérita Alves Vilela, Edite Lago Silva Senahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Adaíse Passos SouzaBoery, Rita Narriman Silva de OliveiraVilela, Alba Benemérita AlvesSena, Edite Lago Silva2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24129Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area Metodologías activas: informe de experiencia de participación en curso de especialización en el área de Salud Metodologias ativas: relato de experiência da participação em curso de especialização na área da Saúde |
title |
Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area |
spellingShingle |
Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area Amaral, Adaíse Passos Souza Aprendizagem Baseada em Problemas Educação superior Ensino Metodologias ativas Segurança do paciente Aprendizaje Basado en Problemas Educación superior Enseñanza Metodologías activas Seguridad del paciente Problem-Based Learning Higher education Teaching Active methodologies Patient safety |
title_short |
Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area |
title_full |
Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area |
title_fullStr |
Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area |
title_full_unstemmed |
Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area |
title_sort |
Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area |
author |
Amaral, Adaíse Passos Souza |
author_facet |
Amaral, Adaíse Passos Souza Boery, Rita Narriman Silva de Oliveira Vilela, Alba Benemérita Alves Sena, Edite Lago Silva |
author_role |
author |
author2 |
Boery, Rita Narriman Silva de Oliveira Vilela, Alba Benemérita Alves Sena, Edite Lago Silva |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Adaíse Passos Souza Boery, Rita Narriman Silva de Oliveira Vilela, Alba Benemérita Alves Sena, Edite Lago Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Baseada em Problemas Educação superior Ensino Metodologias ativas Segurança do paciente Aprendizaje Basado en Problemas Educación superior Enseñanza Metodologías activas Seguridad del paciente Problem-Based Learning Higher education Teaching Active methodologies Patient safety |
topic |
Aprendizagem Baseada em Problemas Educação superior Ensino Metodologias ativas Segurança do paciente Aprendizaje Basado en Problemas Educación superior Enseñanza Metodologías activas Seguridad del paciente Problem-Based Learning Higher education Teaching Active methodologies Patient safety |
description |
The article aims to report participation as a student in a specialization course in the Health area taught using active methodologies. It is an experience report of participation in the Specialization course in Quality and Safety in Patient Care. The trajectory of the meaningful learning processes is described, allowing to understand the path taken for the critical-reflexive formation of the student by using the combination of different educational actions proposed as active methodologies: Problem Situation Spiral, Practice Narrative Spiral, Team-Based Learning, Plenary, Workshop, Travel, Portfolio, Self-Directed Learning, Course Completion Work and Application Project. The application of active methodologies allowed a reflection on different ways of learning, expanding capacities and qualifying the production of interventions in reality. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24129 10.35699/2237-5864.2021.24129 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24129 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2021.24129 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24129/23128 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20 Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-20 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174635920359424 |