Problem-based learning as a teaching method in medical training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/19801 |
Resumo: | Active learning methodologies, such as Problem Based Learning (PBL), represent one of the main innovative teaching methods. However, although several institutions usually guide their courses through PBL, studies on the student's perception about the importance and contribution of the method are still relatively recent. The present study aims to report the student experience in the tutorial sessions of the PBL and their contributions to academic training in Medicine. The tutorial sessions foster the training of critical, autonomous and participatory students, making them take responsibility for their learning. On the other hand, pressure and fear of failure can hinder and/or compromise all the teaching-learning process. It is important to highlight that the success of the method is not just the student's function, but rather depends on other factors that include: acceptance of the method by the student; proactivity of the tutor; infrastructure; a well-developed problem situation, and other elements that must be considered in its implementation. |
id |
UFMG-24_fbd39adbd8b200d2c4e25e935d155859 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/19801 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Problem-based learning as a teaching method in medical trainingAprendizaje basado en problemas como método de enseñanza en la formación médicaAprendizagem baseada em problemas como método de ensino na formação médicaAprendizagem Baseada em ProblemasEnsino-aprendizagemMetodologias ativasEnsino superiorEducação médicaEstudante de MedicinaProblem-Based LearningTeaching-learningActive methodologiesHigher educationMedical educationMedicine studentAprendizaje basado en problemasEnseñanza-aprendizajeMetodologías activasEnseñanza superiorEducación médicaEstudiante de MedicinaActive learning methodologies, such as Problem Based Learning (PBL), represent one of the main innovative teaching methods. However, although several institutions usually guide their courses through PBL, studies on the student's perception about the importance and contribution of the method are still relatively recent. The present study aims to report the student experience in the tutorial sessions of the PBL and their contributions to academic training in Medicine. The tutorial sessions foster the training of critical, autonomous and participatory students, making them take responsibility for their learning. On the other hand, pressure and fear of failure can hinder and/or compromise all the teaching-learning process. It is important to highlight that the success of the method is not just the student's function, but rather depends on other factors that include: acceptance of the method by the student; proactivity of the tutor; infrastructure; a well-developed problem situation, and other elements that must be considered in its implementation.Las metodologías de aprendizaje activo, entre ellas el aprendizaje basado en problemas (ABP), representan uno de los principales métodos de enseñanza innovadores. Sin embargo, aunque varias instituciones guían sus cursos por ABP, la literatura aún es relativamente reciente sobre la percepción del alumno en relación con las contribuciones y la importancia del método. El presente estudio tiene como objetivo informar la experiencia del estudiante en las sesiones de tutoría de ABP y sus contribuciones a la formación académica de la medicina. Las sesiones de tutoría fomentan la formación de estudiantes críticos, autónomos y participativos, asumiendo la responsabilidad de su aprendizaje. Por otro lado, la presión y el miedo al fracaso pueden obstaculizar y/o comprometer el proceso de enseñanza-aprendizaje. Es importante destacar que el éxito del método no es solo responsabilidad del alumno, sino otros factores que incluyen la aceptación del método por parte del alumno, la proactividad del tutor, la infraestructura, la situación problemática bien desarrollada y otros elementos que deben considerarse en su implementación.As metodologias ativas de aprendizagem, dentre elas a Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP), representam um dos principais métodos inovadores de ensino. No entanto, embora diversas Instituições orientem seus cursos pela ABP, a literatura ainda é relativamente recente sobre a percepção do estudante em relação às contribuições e à importância do método. O presente estudo tem por objetivo relatar a experiência discente nas sessões tutoriais da ABP e suas contribuições na formação acadêmica em Medicina. As sessões tutoriais fomentam a formação de alunos críticos, autônomos e participativos, fazendo com que eles assumam a responsabilidade pelo seu aprendizado. Por outro lado, a pressão e o medo de fracassar podem atrapalhar e/ou comprometer o processo de ensino-aprendizagem. É importante destacar que o sucesso do método não é apenas função do educando, mas depende de outros fatores que incluem aceitação do método pelo discente, proatividade do tutor, infraestrutura, situação-problema bem elaborada e outros elementos que devem ser considerados na sua implementação.Universidade Federal de Minas Gerais2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1980110.35699/2237-5864.2020.19801Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-212237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/19801/19683https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/19801/20015Copyright (c) 2020 Maylon Wellik dos Santos Carvalho, Wellen Zane Nunes Andrade, Isaac Farias Cansanção, Maria Augusta Vasconcelos Palácio, Iukary Oliveira Takenamiinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Maylon Wellik dos SantosAndrade, Wellen Zane Nunes Cansanção, Isaac Farias Palácio, Maria Augusta VasconcelosTakenami, Iukary Oliveira 2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/19801Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problem-based learning as a teaching method in medical training Aprendizaje basado en problemas como método de enseñanza en la formación médica Aprendizagem baseada em problemas como método de ensino na formação médica |
title |
Problem-based learning as a teaching method in medical training |
spellingShingle |
Problem-based learning as a teaching method in medical training Carvalho, Maylon Wellik dos Santos Aprendizagem Baseada em Problemas Ensino-aprendizagem Metodologias ativas Ensino superior Educação médica Estudante de Medicina Problem-Based Learning Teaching-learning Active methodologies Higher education Medical education Medicine student Aprendizaje basado en problemas Enseñanza-aprendizaje Metodologías activas Enseñanza superior Educación médica Estudiante de Medicina |
title_short |
Problem-based learning as a teaching method in medical training |
title_full |
Problem-based learning as a teaching method in medical training |
title_fullStr |
Problem-based learning as a teaching method in medical training |
title_full_unstemmed |
Problem-based learning as a teaching method in medical training |
title_sort |
Problem-based learning as a teaching method in medical training |
author |
Carvalho, Maylon Wellik dos Santos |
author_facet |
Carvalho, Maylon Wellik dos Santos Andrade, Wellen Zane Nunes Cansanção, Isaac Farias Palácio, Maria Augusta Vasconcelos Takenami, Iukary Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Wellen Zane Nunes Cansanção, Isaac Farias Palácio, Maria Augusta Vasconcelos Takenami, Iukary Oliveira |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Maylon Wellik dos Santos Andrade, Wellen Zane Nunes Cansanção, Isaac Farias Palácio, Maria Augusta Vasconcelos Takenami, Iukary Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Baseada em Problemas Ensino-aprendizagem Metodologias ativas Ensino superior Educação médica Estudante de Medicina Problem-Based Learning Teaching-learning Active methodologies Higher education Medical education Medicine student Aprendizaje basado en problemas Enseñanza-aprendizaje Metodologías activas Enseñanza superior Educación médica Estudiante de Medicina |
topic |
Aprendizagem Baseada em Problemas Ensino-aprendizagem Metodologias ativas Ensino superior Educação médica Estudante de Medicina Problem-Based Learning Teaching-learning Active methodologies Higher education Medical education Medicine student Aprendizaje basado en problemas Enseñanza-aprendizaje Metodologías activas Enseñanza superior Educación médica Estudiante de Medicina |
description |
Active learning methodologies, such as Problem Based Learning (PBL), represent one of the main innovative teaching methods. However, although several institutions usually guide their courses through PBL, studies on the student's perception about the importance and contribution of the method are still relatively recent. The present study aims to report the student experience in the tutorial sessions of the PBL and their contributions to academic training in Medicine. The tutorial sessions foster the training of critical, autonomous and participatory students, making them take responsibility for their learning. On the other hand, pressure and fear of failure can hinder and/or compromise all the teaching-learning process. It is important to highlight that the success of the method is not just the student's function, but rather depends on other factors that include: acceptance of the method by the student; proactivity of the tutor; infrastructure; a well-developed problem situation, and other elements that must be considered in its implementation. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/19801 10.35699/2237-5864.2020.19801 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/19801 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2020.19801 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/19801/19683 https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/19801/20015 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21 Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-21 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174635860590592 |