Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548 |
Resumo: | This article reports the interdisciplinary and interprofessional experience in the development of an extension course in Human Parasitology conducted by professors of the Federal University of Southern Bahia. The objective is to expose their contribution in the theoretical and practical construction of the course, showing the importance of interprofessional education and work in the health area. The Problem Based Learning Method was adapted and used to build nine theoretical meetings, two laboratory practice classes and one action within the community. As triggers of the discussions, problem-based situations built on local reality led the participants to search for information about the parasite under study. The interdisciplinary and interprofessional vision of the course provided an appreciation and a broadened approach of the theme through different experiences and knowledge brought from the participants’ different areas of action. |
id |
UFMG-24_ec255abc59096b76d5b6d1fb1b9449a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/13548 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology areaInterdisciplinaridad e interprofesionalidad: una estrategia de enseñanza-aprendizaje en el área de ParasitologíaInterdisciplinaridade e interprofissionalidade: uma estratégia de ensino-aprendizagem na área de ParasitologiaParasitosesEnsino superiorPráticas interdisciplinaresRelações interprofissionaisParasitic diseasesHigher educationInterdisciplinary practicesInterprofessional relationsParasitosisEnseñanza superiorPrácticas interdisciplinariasRelaciones interprofesionalesThis article reports the interdisciplinary and interprofessional experience in the development of an extension course in Human Parasitology conducted by professors of the Federal University of Southern Bahia. The objective is to expose their contribution in the theoretical and practical construction of the course, showing the importance of interprofessional education and work in the health area. The Problem Based Learning Method was adapted and used to build nine theoretical meetings, two laboratory practice classes and one action within the community. As triggers of the discussions, problem-based situations built on local reality led the participants to search for information about the parasite under study. The interdisciplinary and interprofessional vision of the course provided an appreciation and a broadened approach of the theme through different experiences and knowledge brought from the participants’ different areas of action.El presente artículo relata la experiencia de un curso de extensión en Parasitología Humana, con visión interdisciplinaria e interprofesional, conducido por docentes de diferentes áreas de la Universidad Federal del Sur de Bahía. El objetivo es exponer la contribución de esas docentes en la construcción teórica y práctica del curso, mostrando la importancia de la educación y del trabajo interprofesionales en el área de la salud. El método de aprendizaje basado en problemas fue adaptado y utilizado para construir nueve reuniones teóricas, dos clases de práctica de laboratorio y una acción comunitaria. Como disparadores de las discusiones, las situaciones-problema construidas con base en la realidad local condujeron a los participantes a la búsqueda de información sobre el parasito en estudio. La visión interdisciplinaria e interprofesional propició la valorización y el abordaje ampliado, por medio de las diversas vivencias y de los saberes traídos de las áreas de actuación de sus participantes.O presente artigo relata a experiência no desenvolvimento de um curso de extensão em Parasitologia Humana, com visão interdisciplinar e interprofissional, conduzido por docentes de diferentes áreas da Universidade Federal do Sul da Bahia. O objetivo é expor a contribuição dessas docentes na construção teórico-prática do curso, mostrando a importância da educação e do trabalho interprofissionais na área da saúde. O método da aprendizagem baseada em problemas foi adaptado e utilizado para a construção de nove encontros teóricos, duas aulas de prática em laboratório e uma ação na comunidade. Como disparadores das discussões, as situações-problema construídas, com base na realidade local, conduziram os participantes à busca de informações sobre o parasita em estudo. A visão interdisciplinar e interprofissional do curso propiciou a valorização e a abordagem ampliada do tema por meio das diversas vivências e dos saberes trazidos das diferentes áreas de atuação de seus participantes.Universidade Federal de Minas Gerais2019-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1354810.35699/2237-5864.2019.13548Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-17Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-17Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-172237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548/12823https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548/12992Copyright (c) 2019 Márcia Maria dos Santos de Moraes, Márcia Nunes Bandeira Roner, Erika Maria Sampaio Rocha, Regina Maria da Costa Smith Maiainfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Márcia Maria dos Santos deRoner, Márcia Nunes BandeiraRocha, Erika Maria SampaioMaia, Regina Maria da Costa Smith2020-05-19T18:02:10Zoai:periodicos.ufmg.br:article/13548Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:02:10Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area Interdisciplinaridad e interprofesionalidad: una estrategia de enseñanza-aprendizaje en el área de Parasitología Interdisciplinaridade e interprofissionalidade: uma estratégia de ensino-aprendizagem na área de Parasitologia |
title |
Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area |
spellingShingle |
Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area Moraes, Márcia Maria dos Santos de Parasitoses Ensino superior Práticas interdisciplinares Relações interprofissionais Parasitic diseases Higher education Interdisciplinary practices Interprofessional relations Parasitosis Enseñanza superior Prácticas interdisciplinarias Relaciones interprofesionales |
title_short |
Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area |
title_full |
Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area |
title_fullStr |
Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area |
title_full_unstemmed |
Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area |
title_sort |
Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area |
author |
Moraes, Márcia Maria dos Santos de |
author_facet |
Moraes, Márcia Maria dos Santos de Roner, Márcia Nunes Bandeira Rocha, Erika Maria Sampaio Maia, Regina Maria da Costa Smith |
author_role |
author |
author2 |
Roner, Márcia Nunes Bandeira Rocha, Erika Maria Sampaio Maia, Regina Maria da Costa Smith |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Márcia Maria dos Santos de Roner, Márcia Nunes Bandeira Rocha, Erika Maria Sampaio Maia, Regina Maria da Costa Smith |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Parasitoses Ensino superior Práticas interdisciplinares Relações interprofissionais Parasitic diseases Higher education Interdisciplinary practices Interprofessional relations Parasitosis Enseñanza superior Prácticas interdisciplinarias Relaciones interprofesionales |
topic |
Parasitoses Ensino superior Práticas interdisciplinares Relações interprofissionais Parasitic diseases Higher education Interdisciplinary practices Interprofessional relations Parasitosis Enseñanza superior Prácticas interdisciplinarias Relaciones interprofesionales |
description |
This article reports the interdisciplinary and interprofessional experience in the development of an extension course in Human Parasitology conducted by professors of the Federal University of Southern Bahia. The objective is to expose their contribution in the theoretical and practical construction of the course, showing the importance of interprofessional education and work in the health area. The Problem Based Learning Method was adapted and used to build nine theoretical meetings, two laboratory practice classes and one action within the community. As triggers of the discussions, problem-based situations built on local reality led the participants to search for information about the parasite under study. The interdisciplinary and interprofessional vision of the course provided an appreciation and a broadened approach of the theme through different experiences and knowledge brought from the participants’ different areas of action. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548 10.35699/2237-5864.2019.13548 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2019.13548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548/12823 https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548/12992 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-17 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-17 Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-17 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174637533069312 |