Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Márcia Maria dos Santos de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Roner, Márcia Nunes Bandeira, Rocha, Erika Maria Sampaio, Maia, Regina Maria da Costa Smith
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548
Resumo: This article reports the interdisciplinary and interprofessional experience in the development of an extension course in Human Parasitology conducted by professors of the Federal University of Southern Bahia. The objective is to expose their contribution in the theoretical and practical construction of the course, showing the importance of interprofessional education and work in the health area. The Problem Based Learning Method was adapted and used to build nine theoretical meetings, two laboratory practice classes and one action within the community. As triggers of the discussions, problem-based situations built on local reality led the participants to search for information about the parasite under study. The interdisciplinary and interprofessional vision of the course provided an appreciation and a broadened approach of the theme through different experiences and knowledge brought from the participants’ different areas of action.
id UFMG-24_ec255abc59096b76d5b6d1fb1b9449a0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/13548
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology areaInterdisciplinaridad e interprofesionalidad: una estrategia de enseñanza-aprendizaje en el área de ParasitologíaInterdisciplinaridade e interprofissionalidade: uma estratégia de ensino-aprendizagem na área de ParasitologiaParasitosesEnsino superiorPráticas interdisciplinaresRelações interprofissionaisParasitic diseasesHigher educationInterdisciplinary practicesInterprofessional relationsParasitosisEnseñanza superiorPrácticas interdisciplinariasRelaciones interprofesionalesThis article reports the interdisciplinary and interprofessional experience in the development of an extension course in Human Parasitology conducted by professors of the Federal University of Southern Bahia. The objective is to expose their contribution in the theoretical and practical construction of the course, showing the importance of interprofessional education and work in the health area. The Problem Based Learning Method was adapted and used to build nine theoretical meetings, two laboratory practice classes and one action within the community. As triggers of the discussions, problem-based situations built on local reality led the participants to search for information about the parasite under study. The interdisciplinary and interprofessional vision of the course provided an appreciation and a broadened approach of the theme through different experiences and knowledge brought from the participants’ different areas of action.El presente artículo relata la experiencia de un curso de extensión en Parasitología Humana, con visión interdisciplinaria e interprofesional, conducido por docentes de diferentes áreas de la Universidad Federal del Sur de Bahía. El objetivo es exponer la contribución de esas docentes en la construcción teórica y práctica del curso, mostrando la importancia de la educación y del trabajo interprofesionales en el área de la salud. El método de aprendizaje basado en problemas fue adaptado y utilizado para construir nueve reuniones teóricas, dos clases de práctica de laboratorio y una acción comunitaria. Como disparadores de las discusiones, las situaciones-problema construidas con base en la realidad local condujeron a los participantes a la búsqueda de información sobre el parasito en estudio. La visión interdisciplinaria e interprofesional propició la valorización y el abordaje ampliado, por medio de las diversas vivencias y de los saberes traídos de las áreas de actuación de sus participantes.O presente artigo relata a experiência no desenvolvimento de um curso de extensão em Parasitologia Humana, com visão interdisciplinar e interprofissional, conduzido por docentes de diferentes áreas da Universidade Federal do Sul da Bahia. O objetivo é expor a contribuição dessas docentes na construção teórico-prática do curso, mostrando a importância da educação e do trabalho interprofissionais na área da saúde. O método da aprendizagem baseada em problemas foi adaptado e utilizado para a construção de nove encontros teóricos, duas aulas de prática em laboratório e uma ação na comunidade. Como disparadores das discussões, as situações-problema construídas, com base na realidade local, conduziram os participantes à busca de informações sobre o parasita em estudo. A visão interdisciplinar e interprofissional do curso propiciou a valorização e a abordagem ampliada do tema por meio das diversas vivências e dos saberes trazidos das diferentes áreas de atuação de seus participantes.Universidade Federal de Minas Gerais2019-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1354810.35699/2237-5864.2019.13548Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-17Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-17Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-172237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548/12823https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548/12992Copyright (c) 2019 Márcia Maria dos Santos de Moraes, Márcia Nunes Bandeira Roner, Erika Maria Sampaio Rocha, Regina Maria da Costa Smith Maiainfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Márcia Maria dos Santos deRoner, Márcia Nunes BandeiraRocha, Erika Maria SampaioMaia, Regina Maria da Costa Smith2020-05-19T18:02:10Zoai:periodicos.ufmg.br:article/13548Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:02:10Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area
Interdisciplinaridad e interprofesionalidad: una estrategia de enseñanza-aprendizaje en el área de Parasitología
Interdisciplinaridade e interprofissionalidade: uma estratégia de ensino-aprendizagem na área de Parasitologia
title Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area
spellingShingle Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area
Moraes, Márcia Maria dos Santos de
Parasitoses
Ensino superior
Práticas interdisciplinares
Relações interprofissionais
Parasitic diseases
Higher education
Interdisciplinary practices
Interprofessional relations
Parasitosis
Enseñanza superior
Prácticas interdisciplinarias
Relaciones interprofesionales
title_short Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area
title_full Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area
title_fullStr Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area
title_full_unstemmed Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area
title_sort Interdisciplinarity and interprofessionality: a teaching-learning strategy in the Parasitology area
author Moraes, Márcia Maria dos Santos de
author_facet Moraes, Márcia Maria dos Santos de
Roner, Márcia Nunes Bandeira
Rocha, Erika Maria Sampaio
Maia, Regina Maria da Costa Smith
author_role author
author2 Roner, Márcia Nunes Bandeira
Rocha, Erika Maria Sampaio
Maia, Regina Maria da Costa Smith
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Márcia Maria dos Santos de
Roner, Márcia Nunes Bandeira
Rocha, Erika Maria Sampaio
Maia, Regina Maria da Costa Smith
dc.subject.por.fl_str_mv Parasitoses
Ensino superior
Práticas interdisciplinares
Relações interprofissionais
Parasitic diseases
Higher education
Interdisciplinary practices
Interprofessional relations
Parasitosis
Enseñanza superior
Prácticas interdisciplinarias
Relaciones interprofesionales
topic Parasitoses
Ensino superior
Práticas interdisciplinares
Relações interprofissionais
Parasitic diseases
Higher education
Interdisciplinary practices
Interprofessional relations
Parasitosis
Enseñanza superior
Prácticas interdisciplinarias
Relaciones interprofesionales
description This article reports the interdisciplinary and interprofessional experience in the development of an extension course in Human Parasitology conducted by professors of the Federal University of Southern Bahia. The objective is to expose their contribution in the theoretical and practical construction of the course, showing the importance of interprofessional education and work in the health area. The Problem Based Learning Method was adapted and used to build nine theoretical meetings, two laboratory practice classes and one action within the community. As triggers of the discussions, problem-based situations built on local reality led the participants to search for information about the parasite under study. The interdisciplinary and interprofessional vision of the course provided an appreciation and a broadened approach of the theme through different experiences and knowledge brought from the participants’ different areas of action.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548
10.35699/2237-5864.2019.13548
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2019.13548
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548/12823
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13548/12992
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-17
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-17
Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-17
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637533069312