Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mihaliuc, Domitília Bonfim de Macêdo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fama, Michelly Morato de Sousa, Sant’Ana, Geisa, Santos, Walterlânia Silva, Nascimento, Simone Souza, Lacerda, Yasmin Ariadiny Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41164
Resumo: Objective: To describe the experience of using Instagram® as a cyberspace for formative assessment. Method: Experience report led by teacher, who supervised the mandatory curricular internship of ten nursing students, in a basic health unit in the Distrito Federal. The Instagram® page was created for the production of digital content focused on primary care topics. Results: After choosing the theme, the students produced 50 creative, playful, interactive and informative posts, based on updated references. Before posting, the contents were evaluated and corrected by the teacher and by the group of students involved. Final considerations: This experience allowed expanding health education actions carried out by nurses. The motivation and excitement for the study and production of content for the social network promoted meaningful learning and kept the student protagonist in their teaching-learning process. This evaluative method can be replicated by other universities, ensuring interdisciplinarity and providing dynamic and interactive training.
id UFMG-24_f9df538483b3b12a13447ca6908ea7bb
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/41164
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing studentsInstagram® como ciberespacio para la evaluación formativa estudiantes de EnfermeríaInstagram® como ciberespaço para avaliação formativa de estudantes de Enfermagemaprendizagematenção primária à saúdeenfermagemensinorede socialaprendizajeatención primaria de saludenfermeríaenseñanzared sociallearningprimary health carenursingteachingsocial networkingObjective: To describe the experience of using Instagram® as a cyberspace for formative assessment. Method: Experience report led by teacher, who supervised the mandatory curricular internship of ten nursing students, in a basic health unit in the Distrito Federal. The Instagram® page was created for the production of digital content focused on primary care topics. Results: After choosing the theme, the students produced 50 creative, playful, interactive and informative posts, based on updated references. Before posting, the contents were evaluated and corrected by the teacher and by the group of students involved. Final considerations: This experience allowed expanding health education actions carried out by nurses. The motivation and excitement for the study and production of content for the social network promoted meaningful learning and kept the student protagonist in their teaching-learning process. This evaluative method can be replicated by other universities, ensuring interdisciplinarity and providing dynamic and interactive training.Objetivo: Describir la experiencia de utilizar Instagram® como ciberespacio de evaluación formativa. Método: Relato de experiencia liderado por profesor, que supervisó la pasantía curricular obligatoria de diez estudiantes de enfermería, en una unidad básica de salud del Distrito Federal. La página de Instagram® para la producción de contenido digital enfocado en temas de atención. Resultados: Después de elegir el tema, los estudiantes produjeron 50 publicaciones creativas, lúdicas, interactivas e informativas, basadas en referencias actualizadas. Antes de la publicación, los contenidos fueron evaluados y corregidos por el docente y por el grupo de estudiantes involucrados. Consideraciones finales: Esta experiencia permitió ampliar las acciones de educación en salud realizadas por enfermeros. La motivación y el entusiasmo por el estudio y producción de contenidos para la red social promovieron un aprendizaje significativo y mantuvieron al alumno como protagonista en su proceso de enseñanza-aprendizaje. Este método de evaluación puede ser replicado por otras universidades, asegurando la interdisciplinariedad y proporcionando una formación dinámica e interactiva.Objetivo: Descrever a experiência da utilização do Instagram® como ciberespaço para avaliação formativa. Método: Relato de experiência liderada por docente, que supervisionou estágio curricular obrigatório de dez estudantes de enfermagem, em uma unidade básica de saúde do Distrito Federal. A página no Instagram® foi criada para produção de conteúdos digitais voltados às temáticas da atenção primária. Resultados: Após escolha do tema, os estudantes produziram 50 postagens criativas, lúdicas, interativas e informativas, fundamentadas em referências atualizadas. Antes da postagem, os conteúdos eram avaliados e corrigidos pela docente e pelo grupo de estudantes envolvidos. Considerações finais: Essa experiência permitiu ampliar ações de educação para saúde realizadas pelo enfermeiro. A motivação e empolgação para o estudo e a produção do conteúdo para a rede social, promoveram aprendizagem significativa e manteve o estudante protagonista no seu processo de ensino-aprendizagem. Esse método avaliativo pode ser replicado por outras universidades, garantindo a interdisciplinaridade e proporcionando uma formação dinâmica e interativa.Universidade Federal de Minas Gerais2023-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/4116410.35699/2237-5864.2023.41164Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; v. 13 (2023); 1-192237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41164/38871Copyright (c) 2023 Domitília Bonfim de Macêdo Mihaliuc, Michelly Morato de Sousa Fama, Geisa Sant’Ana, Walterlânia Silva Santos, Simone Souza Nascimento, Yasmin Ariadiny Lopes Lacerdahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Mihaliuc, Domitília Bonfim de MacêdoFama, Michelly Morato de SousaSant’Ana, GeisaSantos, Walterlânia SilvaNascimento, Simone SouzaLacerda, Yasmin Ariadiny Lopes2023-11-24T14:36:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/41164Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-11-24T14:36:46Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students
Instagram® como ciberespacio para la evaluación formativa estudiantes de Enfermería
Instagram® como ciberespaço para avaliação formativa de estudantes de Enfermagem
title Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students
spellingShingle Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students
Mihaliuc, Domitília Bonfim de Macêdo
aprendizagem
atenção primária à saúde
enfermagem
ensino
rede social
aprendizaje
atención primaria de salud
enfermería
enseñanza
red social
learning
primary health care
nursing
teaching
social networking
title_short Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students
title_full Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students
title_fullStr Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students
title_full_unstemmed Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students
title_sort Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students
author Mihaliuc, Domitília Bonfim de Macêdo
author_facet Mihaliuc, Domitília Bonfim de Macêdo
Fama, Michelly Morato de Sousa
Sant’Ana, Geisa
Santos, Walterlânia Silva
Nascimento, Simone Souza
Lacerda, Yasmin Ariadiny Lopes
author_role author
author2 Fama, Michelly Morato de Sousa
Sant’Ana, Geisa
Santos, Walterlânia Silva
Nascimento, Simone Souza
Lacerda, Yasmin Ariadiny Lopes
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mihaliuc, Domitília Bonfim de Macêdo
Fama, Michelly Morato de Sousa
Sant’Ana, Geisa
Santos, Walterlânia Silva
Nascimento, Simone Souza
Lacerda, Yasmin Ariadiny Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv aprendizagem
atenção primária à saúde
enfermagem
ensino
rede social
aprendizaje
atención primaria de salud
enfermería
enseñanza
red social
learning
primary health care
nursing
teaching
social networking
topic aprendizagem
atenção primária à saúde
enfermagem
ensino
rede social
aprendizaje
atención primaria de salud
enfermería
enseñanza
red social
learning
primary health care
nursing
teaching
social networking
description Objective: To describe the experience of using Instagram® as a cyberspace for formative assessment. Method: Experience report led by teacher, who supervised the mandatory curricular internship of ten nursing students, in a basic health unit in the Distrito Federal. The Instagram® page was created for the production of digital content focused on primary care topics. Results: After choosing the theme, the students produced 50 creative, playful, interactive and informative posts, based on updated references. Before posting, the contents were evaluated and corrected by the teacher and by the group of students involved. Final considerations: This experience allowed expanding health education actions carried out by nurses. The motivation and excitement for the study and production of content for the social network promoted meaningful learning and kept the student protagonist in their teaching-learning process. This evaluative method can be replicated by other universities, ensuring interdisciplinarity and providing dynamic and interactive training.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41164
10.35699/2237-5864.2023.41164
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41164
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2023.41164
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41164/38871
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19
Revista Docência do Ensino Superior; v. 13 (2023); 1-19
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636489736192