Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41164 |
Resumo: | Objective: To describe the experience of using Instagram® as a cyberspace for formative assessment. Method: Experience report led by teacher, who supervised the mandatory curricular internship of ten nursing students, in a basic health unit in the Distrito Federal. The Instagram® page was created for the production of digital content focused on primary care topics. Results: After choosing the theme, the students produced 50 creative, playful, interactive and informative posts, based on updated references. Before posting, the contents were evaluated and corrected by the teacher and by the group of students involved. Final considerations: This experience allowed expanding health education actions carried out by nurses. The motivation and excitement for the study and production of content for the social network promoted meaningful learning and kept the student protagonist in their teaching-learning process. This evaluative method can be replicated by other universities, ensuring interdisciplinarity and providing dynamic and interactive training. |
id |
UFMG-24_f9df538483b3b12a13447ca6908ea7bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/41164 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing studentsInstagram® como ciberespacio para la evaluación formativa estudiantes de EnfermeríaInstagram® como ciberespaço para avaliação formativa de estudantes de Enfermagemaprendizagematenção primária à saúdeenfermagemensinorede socialaprendizajeatención primaria de saludenfermeríaenseñanzared sociallearningprimary health carenursingteachingsocial networkingObjective: To describe the experience of using Instagram® as a cyberspace for formative assessment. Method: Experience report led by teacher, who supervised the mandatory curricular internship of ten nursing students, in a basic health unit in the Distrito Federal. The Instagram® page was created for the production of digital content focused on primary care topics. Results: After choosing the theme, the students produced 50 creative, playful, interactive and informative posts, based on updated references. Before posting, the contents were evaluated and corrected by the teacher and by the group of students involved. Final considerations: This experience allowed expanding health education actions carried out by nurses. The motivation and excitement for the study and production of content for the social network promoted meaningful learning and kept the student protagonist in their teaching-learning process. This evaluative method can be replicated by other universities, ensuring interdisciplinarity and providing dynamic and interactive training.Objetivo: Describir la experiencia de utilizar Instagram® como ciberespacio de evaluación formativa. Método: Relato de experiencia liderado por profesor, que supervisó la pasantía curricular obligatoria de diez estudiantes de enfermería, en una unidad básica de salud del Distrito Federal. La página de Instagram® para la producción de contenido digital enfocado en temas de atención. Resultados: Después de elegir el tema, los estudiantes produjeron 50 publicaciones creativas, lúdicas, interactivas e informativas, basadas en referencias actualizadas. Antes de la publicación, los contenidos fueron evaluados y corregidos por el docente y por el grupo de estudiantes involucrados. Consideraciones finales: Esta experiencia permitió ampliar las acciones de educación en salud realizadas por enfermeros. La motivación y el entusiasmo por el estudio y producción de contenidos para la red social promovieron un aprendizaje significativo y mantuvieron al alumno como protagonista en su proceso de enseñanza-aprendizaje. Este método de evaluación puede ser replicado por otras universidades, asegurando la interdisciplinariedad y proporcionando una formación dinámica e interactiva.Objetivo: Descrever a experiência da utilização do Instagram® como ciberespaço para avaliação formativa. Método: Relato de experiência liderada por docente, que supervisionou estágio curricular obrigatório de dez estudantes de enfermagem, em uma unidade básica de saúde do Distrito Federal. A página no Instagram® foi criada para produção de conteúdos digitais voltados às temáticas da atenção primária. Resultados: Após escolha do tema, os estudantes produziram 50 postagens criativas, lúdicas, interativas e informativas, fundamentadas em referências atualizadas. Antes da postagem, os conteúdos eram avaliados e corrigidos pela docente e pelo grupo de estudantes envolvidos. Considerações finais: Essa experiência permitiu ampliar ações de educação para saúde realizadas pelo enfermeiro. A motivação e empolgação para o estudo e a produção do conteúdo para a rede social, promoveram aprendizagem significativa e manteve o estudante protagonista no seu processo de ensino-aprendizagem. Esse método avaliativo pode ser replicado por outras universidades, garantindo a interdisciplinaridade e proporcionando uma formação dinâmica e interativa.Universidade Federal de Minas Gerais2023-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/4116410.35699/2237-5864.2023.41164Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19Revista Docência do Ensino Superior; v. 13 (2023); 1-192237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41164/38871Copyright (c) 2023 Domitília Bonfim de Macêdo Mihaliuc, Michelly Morato de Sousa Fama, Geisa Sant’Ana, Walterlânia Silva Santos, Simone Souza Nascimento, Yasmin Ariadiny Lopes Lacerdahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Mihaliuc, Domitília Bonfim de MacêdoFama, Michelly Morato de SousaSant’Ana, GeisaSantos, Walterlânia SilvaNascimento, Simone SouzaLacerda, Yasmin Ariadiny Lopes2023-11-24T14:36:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/41164Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-11-24T14:36:46Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students Instagram® como ciberespacio para la evaluación formativa estudiantes de Enfermería Instagram® como ciberespaço para avaliação formativa de estudantes de Enfermagem |
title |
Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students |
spellingShingle |
Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students Mihaliuc, Domitília Bonfim de Macêdo aprendizagem atenção primária à saúde enfermagem ensino rede social aprendizaje atención primaria de salud enfermería enseñanza red social learning primary health care nursing teaching social networking |
title_short |
Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students |
title_full |
Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students |
title_fullStr |
Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students |
title_full_unstemmed |
Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students |
title_sort |
Instagram® as cyberspace for formative assessment of Nursing students |
author |
Mihaliuc, Domitília Bonfim de Macêdo |
author_facet |
Mihaliuc, Domitília Bonfim de Macêdo Fama, Michelly Morato de Sousa Sant’Ana, Geisa Santos, Walterlânia Silva Nascimento, Simone Souza Lacerda, Yasmin Ariadiny Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Fama, Michelly Morato de Sousa Sant’Ana, Geisa Santos, Walterlânia Silva Nascimento, Simone Souza Lacerda, Yasmin Ariadiny Lopes |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mihaliuc, Domitília Bonfim de Macêdo Fama, Michelly Morato de Sousa Sant’Ana, Geisa Santos, Walterlânia Silva Nascimento, Simone Souza Lacerda, Yasmin Ariadiny Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
aprendizagem atenção primária à saúde enfermagem ensino rede social aprendizaje atención primaria de salud enfermería enseñanza red social learning primary health care nursing teaching social networking |
topic |
aprendizagem atenção primária à saúde enfermagem ensino rede social aprendizaje atención primaria de salud enfermería enseñanza red social learning primary health care nursing teaching social networking |
description |
Objective: To describe the experience of using Instagram® as a cyberspace for formative assessment. Method: Experience report led by teacher, who supervised the mandatory curricular internship of ten nursing students, in a basic health unit in the Distrito Federal. The Instagram® page was created for the production of digital content focused on primary care topics. Results: After choosing the theme, the students produced 50 creative, playful, interactive and informative posts, based on updated references. Before posting, the contents were evaluated and corrected by the teacher and by the group of students involved. Final considerations: This experience allowed expanding health education actions carried out by nurses. The motivation and excitement for the study and production of content for the social network promoted meaningful learning and kept the student protagonist in their teaching-learning process. This evaluative method can be replicated by other universities, ensuring interdisciplinarity and providing dynamic and interactive training. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41164 10.35699/2237-5864.2023.41164 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41164 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2023.41164 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41164/38871 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 13 (2023); 1-19 Revista Docência do Ensino Superior; v. 13 (2023); 1-19 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174636489736192 |