Teaching-learning methodologies in nursing pedagogical practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos-Filho, Serafim Barbosa
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50880
Resumo: This article describes some strategies and methodologies used in the teaching of Nursing Epidemiology and Collective Health in the Nursing Course at the Pontifical Catholic University- Minas, Brazil. The Course is based on a new curricular project and new pedagogical aspects. This project guides the elaboration of content of the discipline of Epidemiology, contextualized in the social problems and problems related to human resources in health services. The objectives and strategies include integration between the University and health services and the training of professionals to contribute to consolidate the Brazilian Health System.
id UFMG-27_27188ca44b5cbf3178f3b8c6da535e6d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50880
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Teaching-learning methodologies in nursing pedagogical practiceMétodos de enseñanza utilizados en la formación de profesionales de enfermeríaMétodos de ensino-aprendizagem na prática docente em enfermagem: abordagens problematizadoras em disciplinas de saúde coletivaNursingNursing EducationNursing StaffPublic HealthEpidemiologyEnfermeríaEducación en EnfermeríaPersonal de Enfermería / EducaciónSalud ColectivaSalud PúblicaEpidemiologíaEnfermagemEducação em EnfermagemRecursos Humanos de Enfermagem/EducaçãoSaúde ColetivaSaúde PúblicaEpidemiologiaThis article describes some strategies and methodologies used in the teaching of Nursing Epidemiology and Collective Health in the Nursing Course at the Pontifical Catholic University- Minas, Brazil. The Course is based on a new curricular project and new pedagogical aspects. This project guides the elaboration of content of the discipline of Epidemiology, contextualized in the social problems and problems related to human resources in health services. The objectives and strategies include integration between the University and health services and the training of professionals to contribute to consolidate the Brazilian Health System.En este artículo se describen las alternativas metodológicas utilizadas en la conducción de disciplinas de salud colectiva / epidemiología, entendidas como microcampos estratégicos en un nuevo Curso de Enfermería de la PUC-MG. En un nuevo proyecto curricular y pedagógico, se buscó configurar los microcampos colocando en el mismo contexto los problemas actuales relacionados a la formación de recursos humanos en salud / enfermería, incorporando contenidos y métodos que representen y permitan integrar enseñanza-trabajo. Con enfoques a partir de problemas, se muestra que la formación de profesionales capaces puede ayudar a consolidar el Sistema Único de Salud brasileño.Neste artigo, foram descritas as alternativas metodológicas utilizadas na condução de disciplinas de Saúde Coletiva/ Epidemiología, compreendidas como microcampos estratégicos em um novo Curso de Enfermagem da PUC-Minas. No projeto curricular e pedagógico, buscou-se a configuração dos microcampos, contextualizando os problemas atuais relacionados à formação de recursos humanos em saúde/enfermagem, incorporando conteúdos e métodos que representem e viabilizem a integração ensino-serviço. Utilizando abordagens problematizadoras, aponta-se para a formação de profissionais capazes de contribuir para a consolidação do Sistema Único de Saúde no país.Universidade Federal de Minas Gerais2004-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50880REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 8 No. 3 (2004)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 8 Núm. 3 (2004)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 8 n. 3 (2004)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50880/42920https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50880/42921Copyright (c) 2004 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos-Filho, Serafim Barbosa2024-01-25T12:39:57Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50880Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-25T12:39:57Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching-learning methodologies in nursing pedagogical practice
Métodos de enseñanza utilizados en la formación de profesionales de enfermería
Métodos de ensino-aprendizagem na prática docente em enfermagem: abordagens problematizadoras em disciplinas de saúde coletiva
title Teaching-learning methodologies in nursing pedagogical practice
spellingShingle Teaching-learning methodologies in nursing pedagogical practice
Santos-Filho, Serafim Barbosa
Nursing
Nursing Education
Nursing Staff
Public Health
Epidemiology
Enfermería
Educación en Enfermería
Personal de Enfermería / Educación
Salud Colectiva
Salud Pública
Epidemiología
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Recursos Humanos de Enfermagem/Educação
Saúde Coletiva
Saúde Pública
Epidemiologia
title_short Teaching-learning methodologies in nursing pedagogical practice
title_full Teaching-learning methodologies in nursing pedagogical practice
title_fullStr Teaching-learning methodologies in nursing pedagogical practice
title_full_unstemmed Teaching-learning methodologies in nursing pedagogical practice
title_sort Teaching-learning methodologies in nursing pedagogical practice
author Santos-Filho, Serafim Barbosa
author_facet Santos-Filho, Serafim Barbosa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos-Filho, Serafim Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Nursing Education
Nursing Staff
Public Health
Epidemiology
Enfermería
Educación en Enfermería
Personal de Enfermería / Educación
Salud Colectiva
Salud Pública
Epidemiología
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Recursos Humanos de Enfermagem/Educação
Saúde Coletiva
Saúde Pública
Epidemiologia
topic Nursing
Nursing Education
Nursing Staff
Public Health
Epidemiology
Enfermería
Educación en Enfermería
Personal de Enfermería / Educación
Salud Colectiva
Salud Pública
Epidemiología
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Recursos Humanos de Enfermagem/Educação
Saúde Coletiva
Saúde Pública
Epidemiologia
description This article describes some strategies and methodologies used in the teaching of Nursing Epidemiology and Collective Health in the Nursing Course at the Pontifical Catholic University- Minas, Brazil. The Course is based on a new curricular project and new pedagogical aspects. This project guides the elaboration of content of the discipline of Epidemiology, contextualized in the social problems and problems related to human resources in health services. The objectives and strategies include integration between the University and health services and the training of professionals to contribute to consolidate the Brazilian Health System.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50880
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50880
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50880/42920
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50880/42921
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2004 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2004 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 8 No. 3 (2004)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 8 Núm. 3 (2004)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 8 n. 3 (2004)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041910959833088