Health education for school teenagers: an experience report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salum, Gabriel de Barros
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Monteiro, Luciana Alves Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112
Resumo: This is an experience report of a health education project for teenagers from a public school, undertaken by a group of ninth-semester students from a private university in Sete Lagoas, MG, Brazil. The project was developed for 7th-, 8th-, and 9th-grade students from a secondary school, in the context of the Supervised Internship in Primary Care. During the education sessions, sexually-transmitted diseases, drugs, hygiene, and malnutrition were addressed; these were identified as vulnerabilities in adolescent health in a Nursing Situational Diagnosis made at a Family Health Strategy unit in the same region where the school was located. Teaching health education in schools using problem-posing methods is essential to achieve effective health care in the Family Health Strategy.
id UFMG-27_7b72624b49b702f2a74bb6efc83bd1bf
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50112
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Health education for school teenagers: an experience reportEducación en salud para adolescentes: un relato de experienciaEducação em saúde para adolescentes na escola: um relato de experiênciaHealth EducationAdolescent HealthPublic Health NursingNurse's RoleEducación en SaludSalud del AdolescenteEnfermería en Salud PúblicaRol de la EnfermeraEducação em SaúdeSaúde do AdolescenteEnfermagem em Saúde PúblicaPapel do Profissional de EnfermagemThis is an experience report of a health education project for teenagers from a public school, undertaken by a group of ninth-semester students from a private university in Sete Lagoas, MG, Brazil. The project was developed for 7th-, 8th-, and 9th-grade students from a secondary school, in the context of the Supervised Internship in Primary Care. During the education sessions, sexually-transmitted diseases, drugs, hygiene, and malnutrition were addressed; these were identified as vulnerabilities in adolescent health in a Nursing Situational Diagnosis made at a Family Health Strategy unit in the same region where the school was located. Teaching health education in schools using problem-posing methods is essential to achieve effective health care in the Family Health Strategy.Se trata del relato de la experiencia de un grupo de estudiantes del 9º semestre de enfermería de una universidad privada de Sete Lagõas, MG, acerca de un programa de educación sobre la salud del adolescente realizado en una escuela pública de dicha ciudad. Este programa se llevo a cabo en Prácticas Supervisadas en la Atención Primaria con un grupo de alumnos de 7º, 8º y 9º grados de la escuela primaria. Se trataron temas tales como: enfermedades de transmisión sexual, drogas, higiene y malnutrición. Dichos temas se enfocaron a la luz de las vulnerabilidades identificadas en la salud del adolescente después de realizar un diagnóstico situacional de enfermería en una ESF (Estrategia Salud de la Familia) de la región de la escuela. Trabajar la salud en la escuela de forma problematizada es fundamental para que la atención de la salud sea resolutiva y una práctica cotidiana en las ESF.Trata-se de um relato de experiência de um grupo de discentes do 9º período de Enfermagem de um centro universitário privado de Sete Lagoas-MG, acerca de uma intervenção em educação em saúde do adolescente, promovida em uma escola municipal da referida cidade. Essa intervenção aconteceu no contexto do Estágio Supervisionado na Atenção Primária e contemplou um grupo de alunos do 7º, 8º e 9º anos do ensino fundamental, abordando as temáticas: doenças sexualmente transmissíveis, drogas, higiene e desnutrição. Tais temas foram abordados em função das vulnerabilidades em saúde do adolescente identificadas após a realização de um diagnóstico situacional de enfermagem em uma ESF da região na qual se insere a escola. Trabalhar a saúde na escola de forma problematizada é, pois, fundamental para que o cuidado em saúde seja resolutivo e prática cotidiana da ESF.Universidade Federal de Minas Gerais2015-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/5011210.5935/1415-2762.20150039REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 No. 2 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 2 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 19 n. 2 (2015)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112/41249https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112/41250https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112/41251Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSalum, Gabriel de BarrosMonteiro, Luciana Alves Silveira2024-01-24T11:38:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50112Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T11:38:13Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Health education for school teenagers: an experience report
Educación en salud para adolescentes: un relato de experiencia
Educação em saúde para adolescentes na escola: um relato de experiência
title Health education for school teenagers: an experience report
spellingShingle Health education for school teenagers: an experience report
Salum, Gabriel de Barros
Health Education
Adolescent Health
Public Health Nursing
Nurse's Role
Educación en Salud
Salud del Adolescente
Enfermería en Salud Pública
Rol de la Enfermera
Educação em Saúde
Saúde do Adolescente
Enfermagem em Saúde Pública
Papel do Profissional de Enfermagem
title_short Health education for school teenagers: an experience report
title_full Health education for school teenagers: an experience report
title_fullStr Health education for school teenagers: an experience report
title_full_unstemmed Health education for school teenagers: an experience report
title_sort Health education for school teenagers: an experience report
author Salum, Gabriel de Barros
author_facet Salum, Gabriel de Barros
Monteiro, Luciana Alves Silveira
author_role author
author2 Monteiro, Luciana Alves Silveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Salum, Gabriel de Barros
Monteiro, Luciana Alves Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Health Education
Adolescent Health
Public Health Nursing
Nurse's Role
Educación en Salud
Salud del Adolescente
Enfermería en Salud Pública
Rol de la Enfermera
Educação em Saúde
Saúde do Adolescente
Enfermagem em Saúde Pública
Papel do Profissional de Enfermagem
topic Health Education
Adolescent Health
Public Health Nursing
Nurse's Role
Educación en Salud
Salud del Adolescente
Enfermería en Salud Pública
Rol de la Enfermera
Educação em Saúde
Saúde do Adolescente
Enfermagem em Saúde Pública
Papel do Profissional de Enfermagem
description This is an experience report of a health education project for teenagers from a public school, undertaken by a group of ninth-semester students from a private university in Sete Lagoas, MG, Brazil. The project was developed for 7th-, 8th-, and 9th-grade students from a secondary school, in the context of the Supervised Internship in Primary Care. During the education sessions, sexually-transmitted diseases, drugs, hygiene, and malnutrition were addressed; these were identified as vulnerabilities in adolescent health in a Nursing Situational Diagnosis made at a Family Health Strategy unit in the same region where the school was located. Teaching health education in schools using problem-posing methods is essential to achieve effective health care in the Family Health Strategy.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112
10.5935/1415-2762.20150039
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112
identifier_str_mv 10.5935/1415-2762.20150039
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112/41249
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112/41250
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112/41251
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 No. 2 (2015)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 2 (2015)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 19 n. 2 (2015)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041905574346752