Health education for school teenagers: an experience report
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Reme (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112 |
Resumo: | This is an experience report of a health education project for teenagers from a public school, undertaken by a group of ninth-semester students from a private university in Sete Lagoas, MG, Brazil. The project was developed for 7th-, 8th-, and 9th-grade students from a secondary school, in the context of the Supervised Internship in Primary Care. During the education sessions, sexually-transmitted diseases, drugs, hygiene, and malnutrition were addressed; these were identified as vulnerabilities in adolescent health in a Nursing Situational Diagnosis made at a Family Health Strategy unit in the same region where the school was located. Teaching health education in schools using problem-posing methods is essential to achieve effective health care in the Family Health Strategy. |
id |
UFMG-27_7b72624b49b702f2a74bb6efc83bd1bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/50112 |
network_acronym_str |
UFMG-27 |
network_name_str |
Reme (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Health education for school teenagers: an experience reportEducación en salud para adolescentes: un relato de experienciaEducação em saúde para adolescentes na escola: um relato de experiênciaHealth EducationAdolescent HealthPublic Health NursingNurse's RoleEducación en SaludSalud del AdolescenteEnfermería en Salud PúblicaRol de la EnfermeraEducação em SaúdeSaúde do AdolescenteEnfermagem em Saúde PúblicaPapel do Profissional de EnfermagemThis is an experience report of a health education project for teenagers from a public school, undertaken by a group of ninth-semester students from a private university in Sete Lagoas, MG, Brazil. The project was developed for 7th-, 8th-, and 9th-grade students from a secondary school, in the context of the Supervised Internship in Primary Care. During the education sessions, sexually-transmitted diseases, drugs, hygiene, and malnutrition were addressed; these were identified as vulnerabilities in adolescent health in a Nursing Situational Diagnosis made at a Family Health Strategy unit in the same region where the school was located. Teaching health education in schools using problem-posing methods is essential to achieve effective health care in the Family Health Strategy.Se trata del relato de la experiencia de un grupo de estudiantes del 9º semestre de enfermería de una universidad privada de Sete Lagõas, MG, acerca de un programa de educación sobre la salud del adolescente realizado en una escuela pública de dicha ciudad. Este programa se llevo a cabo en Prácticas Supervisadas en la Atención Primaria con un grupo de alumnos de 7º, 8º y 9º grados de la escuela primaria. Se trataron temas tales como: enfermedades de transmisión sexual, drogas, higiene y malnutrición. Dichos temas se enfocaron a la luz de las vulnerabilidades identificadas en la salud del adolescente después de realizar un diagnóstico situacional de enfermería en una ESF (Estrategia Salud de la Familia) de la región de la escuela. Trabajar la salud en la escuela de forma problematizada es fundamental para que la atención de la salud sea resolutiva y una práctica cotidiana en las ESF.Trata-se de um relato de experiência de um grupo de discentes do 9º período de Enfermagem de um centro universitário privado de Sete Lagoas-MG, acerca de uma intervenção em educação em saúde do adolescente, promovida em uma escola municipal da referida cidade. Essa intervenção aconteceu no contexto do Estágio Supervisionado na Atenção Primária e contemplou um grupo de alunos do 7º, 8º e 9º anos do ensino fundamental, abordando as temáticas: doenças sexualmente transmissíveis, drogas, higiene e desnutrição. Tais temas foram abordados em função das vulnerabilidades em saúde do adolescente identificadas após a realização de um diagnóstico situacional de enfermagem em uma ESF da região na qual se insere a escola. Trabalhar a saúde na escola de forma problematizada é, pois, fundamental para que o cuidado em saúde seja resolutivo e prática cotidiana da ESF.Universidade Federal de Minas Gerais2015-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/5011210.5935/1415-2762.20150039REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 No. 2 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 2 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 19 n. 2 (2015)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112/41249https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112/41250https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112/41251Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSalum, Gabriel de BarrosMonteiro, Luciana Alves Silveira2024-01-24T11:38:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50112Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T11:38:13Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Health education for school teenagers: an experience report Educación en salud para adolescentes: un relato de experiencia Educação em saúde para adolescentes na escola: um relato de experiência |
title |
Health education for school teenagers: an experience report |
spellingShingle |
Health education for school teenagers: an experience report Salum, Gabriel de Barros Health Education Adolescent Health Public Health Nursing Nurse's Role Educación en Salud Salud del Adolescente Enfermería en Salud Pública Rol de la Enfermera Educação em Saúde Saúde do Adolescente Enfermagem em Saúde Pública Papel do Profissional de Enfermagem |
title_short |
Health education for school teenagers: an experience report |
title_full |
Health education for school teenagers: an experience report |
title_fullStr |
Health education for school teenagers: an experience report |
title_full_unstemmed |
Health education for school teenagers: an experience report |
title_sort |
Health education for school teenagers: an experience report |
author |
Salum, Gabriel de Barros |
author_facet |
Salum, Gabriel de Barros Monteiro, Luciana Alves Silveira |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Luciana Alves Silveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salum, Gabriel de Barros Monteiro, Luciana Alves Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Health Education Adolescent Health Public Health Nursing Nurse's Role Educación en Salud Salud del Adolescente Enfermería en Salud Pública Rol de la Enfermera Educação em Saúde Saúde do Adolescente Enfermagem em Saúde Pública Papel do Profissional de Enfermagem |
topic |
Health Education Adolescent Health Public Health Nursing Nurse's Role Educación en Salud Salud del Adolescente Enfermería en Salud Pública Rol de la Enfermera Educação em Saúde Saúde do Adolescente Enfermagem em Saúde Pública Papel do Profissional de Enfermagem |
description |
This is an experience report of a health education project for teenagers from a public school, undertaken by a group of ninth-semester students from a private university in Sete Lagoas, MG, Brazil. The project was developed for 7th-, 8th-, and 9th-grade students from a secondary school, in the context of the Supervised Internship in Primary Care. During the education sessions, sexually-transmitted diseases, drugs, hygiene, and malnutrition were addressed; these were identified as vulnerabilities in adolescent health in a Nursing Situational Diagnosis made at a Family Health Strategy unit in the same region where the school was located. Teaching health education in schools using problem-posing methods is essential to achieve effective health care in the Family Health Strategy. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112 10.5935/1415-2762.20150039 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112 |
identifier_str_mv |
10.5935/1415-2762.20150039 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112/41249 https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112/41250 https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50112/41251 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/plain application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 No. 2 (2015) REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 2 (2015) REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 19 n. 2 (2015) 2316-9389 1415-2762 reponame:Reme (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Reme (Online) |
collection |
Reme (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
remeufmg@gmail.com |
_version_ |
1797041905574346752 |