Bachelor of State Studies: history and destiny

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, João Pedro Braga de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências do Estado (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e46203
Resumo: This paper aims to show that the dialectic of legal education is the key to understanding the baccalaureate in State Sciences. Indeed, a constitutive gap can be perceived in the legal education, namely, the affirmation of the humanist baccalaurism cultivated from the law schools of the Brazilian Empire and its negation of positivist technicalism made possible by the educational policy of the military regime of 1964. Despite the efforts of redemocratization, there has still been no reconciliation between the bachelor and the technician in law in legal education; however, the baccalaureate in State Sciences, by using the auspices of interdisciplinarity and transversality, reveals itself as an alternative for the effective unity of these separate dimensions. Finally, we have shown that it is urgent to bridge the gap between humanism and technicalism in order to Brazil be able to face up to contemporary and future challenges. 
id UFMG-28_64b63e412741486e451ad2b527888542
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/46203
network_acronym_str UFMG-28
network_name_str Revista de Ciências do Estado (Online)
repository_id_str
spelling Bachelor of State Studies: history and destiny Licenciatura en Ciencias del Estado: historia y destinoBacharelado em Ciências do Estado: história e destinoLegal educationBrazilDialecticsState SciencesCiências do EstadoEducação jurídicaBrasilDialéticaCiencias del EstadoEducación JurídicaBrasilDialécticaThis paper aims to show that the dialectic of legal education is the key to understanding the baccalaureate in State Sciences. Indeed, a constitutive gap can be perceived in the legal education, namely, the affirmation of the humanist baccalaurism cultivated from the law schools of the Brazilian Empire and its negation of positivist technicalism made possible by the educational policy of the military regime of 1964. Despite the efforts of redemocratization, there has still been no reconciliation between the bachelor and the technician in law in legal education; however, the baccalaureate in State Sciences, by using the auspices of interdisciplinarity and transversality, reveals itself as an alternative for the effective unity of these separate dimensions. Finally, we have shown that it is urgent to bridge the gap between humanism and technicalism in order to Brazil be able to face up to contemporary and future challenges. Este artículo pretende mostrar que la dialéctica de la educación jurídica es la clave para entender el bachillerato en Ciencias del Estado. En efecto, se percibe una escisión constitutiva en la educación jurídica, a saber, la afirmación del bachillerismo humanista cultivado desde las escuelas de derecho del Imperio de Brasil y su negación del tecnicismo positivista posibilitado por la política educativa del régimen militar de 1964. A pesar de los esfuerzos de la redemocratización, todavía no se ha producido una reconciliación entre el bachiller y el técnico en derecho en la educación jurídica; sin embargo, el bachillerato en Ciencias del Estado, al utilizar los auspicios de la interdisciplinariedad y la transversalidad, se revela como una alternativa para la efectiva unidad de estas dimensiones separadas. Por último, hemos demostrado que es urgente superar la división entre humanismo y tecnicismo para que Brasil pueda hacer frente a los desafíos contemporáneos y futuros. Este artigo pretende mostrar que a dialética da educação jurídica é a chave de compreensão do Bacharelado em Ciências do Estado. Com efeito, percebe-se uma cisão constitutiva na educação jurídica, a saber, a afirmação do bacharelismo humanista cultivado a partir das escolas de direito do Império do Brasil e sua negação do tecnicismo positivista possibilitado pela política educacional do regime militar de 1964. Apesar dos esforços da redemocratização, ainda não houve a reconciliação entre o bacharel e o técnico em direito na educação jurídica, entretanto, o Bacharelado em Ciências do Estado, ao utilizar-se dos auspícios da interdisciplinaridade e da transversalidade, se revela como uma alternativa para a unidade efetiva dessas dimensões apartadas. Enfim, mostramos que é urgente suprassumir a cisão entre humanismo e tecnicismo para que o Brasil seja capaz de fazer frente aos desafios contemporâneos e futuros. Universidade Federal de Minas Gerais2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e4620310.35699/2525-8036.2023.46203Revista de Ciências do Estado; Vol. 8 No. 1 (2023): State Sciences: Meanings And Destinations; 1 - 40Revista de Ciências do Estado; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Ciencias del Estado: Sentidos e Destinos; 1 - 40Revista de Ciências do Estado; v. 8 n. 1 (2023): Ciências do Estado: Sentidos e Destinos; 1 - 402525-80362595-6051reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e46203/e46203Copyright (c) 2023 João Pedro Braga de Carvalhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, João Pedro Braga de2023-07-19T12:50:45Zoai:periodicos.ufmg.br:article/46203Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revicePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/oairevistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com2525-80362525-8036opendoar:2023-07-19T12:50:45Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Bachelor of State Studies: history and destiny
Licenciatura en Ciencias del Estado: historia y destino
Bacharelado em Ciências do Estado: história e destino
title Bachelor of State Studies: history and destiny
spellingShingle Bachelor of State Studies: history and destiny
Carvalho, João Pedro Braga de
Legal education
Brazil
Dialectics
State Sciences
Ciências do Estado
Educação jurídica
Brasil
Dialética
Ciencias del Estado
Educación Jurídica
Brasil
Dialéctica
title_short Bachelor of State Studies: history and destiny
title_full Bachelor of State Studies: history and destiny
title_fullStr Bachelor of State Studies: history and destiny
title_full_unstemmed Bachelor of State Studies: history and destiny
title_sort Bachelor of State Studies: history and destiny
author Carvalho, João Pedro Braga de
author_facet Carvalho, João Pedro Braga de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, João Pedro Braga de
dc.subject.por.fl_str_mv Legal education
Brazil
Dialectics
State Sciences
Ciências do Estado
Educação jurídica
Brasil
Dialética
Ciencias del Estado
Educación Jurídica
Brasil
Dialéctica
topic Legal education
Brazil
Dialectics
State Sciences
Ciências do Estado
Educação jurídica
Brasil
Dialética
Ciencias del Estado
Educación Jurídica
Brasil
Dialéctica
description This paper aims to show that the dialectic of legal education is the key to understanding the baccalaureate in State Sciences. Indeed, a constitutive gap can be perceived in the legal education, namely, the affirmation of the humanist baccalaurism cultivated from the law schools of the Brazilian Empire and its negation of positivist technicalism made possible by the educational policy of the military regime of 1964. Despite the efforts of redemocratization, there has still been no reconciliation between the bachelor and the technician in law in legal education; however, the baccalaureate in State Sciences, by using the auspices of interdisciplinarity and transversality, reveals itself as an alternative for the effective unity of these separate dimensions. Finally, we have shown that it is urgent to bridge the gap between humanism and technicalism in order to Brazil be able to face up to contemporary and future challenges. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e46203
10.35699/2525-8036.2023.46203
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e46203
identifier_str_mv 10.35699/2525-8036.2023.46203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e46203/e46203
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 João Pedro Braga de Carvalho
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 João Pedro Braga de Carvalho
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências do Estado; Vol. 8 No. 1 (2023): State Sciences: Meanings And Destinations; 1 - 40
Revista de Ciências do Estado; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Ciencias del Estado: Sentidos e Destinos; 1 - 40
Revista de Ciências do Estado; v. 8 n. 1 (2023): Ciências do Estado: Sentidos e Destinos; 1 - 40
2525-8036
2595-6051
reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista de Ciências do Estado (Online)
collection Revista de Ciências do Estado (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com
_version_ 1796798282315333632