Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Côrtes, Pâmela Rezende
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Carvalho, Rodrigo Badaró de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências do Estado (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e4985
Resumo: This article analyzes the trajectory of the course of State Sciences. For this, consider the diffi culties that the idea of interdisciplinary or transdisciplinary faces, also examine the ideal expressed in the course outline, then the proposed methodology of the seminars, and fi nally the difference between theory and practice. From this analysis, we attempt to assess whether the current problems are not the biggest problems related to the own university structure, and if it’s not necessary rethink this structure, so that the course of State Sciences presents itself not only as a good idea, but as a model to be taken into consideration.
id UFMG-28_867f1d2415a731cc6dc7f3df676a2cac
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/4985
network_acronym_str UFMG-28
network_name_str Revista de Ciências do Estado (Online)
repository_id_str
spelling Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG Pensar en una otra Universidad: aportaciones de la experiencia de la Licenciatura en Ciencias del Estado - UFMG Pensar uma outra Universidade: contribuições da experiência do bacharelado em Ciências do Estado - UFMG InterdisciplinarityInnovative teaching methodologyUniversityInterdisciplinaridade Metodologia inovadora de ensino Universidade InterdisciplinariedadMetodología de enseñanza innovadoraUniversidadThis article analyzes the trajectory of the course of State Sciences. For this, consider the diffi culties that the idea of interdisciplinary or transdisciplinary faces, also examine the ideal expressed in the course outline, then the proposed methodology of the seminars, and fi nally the difference between theory and practice. From this analysis, we attempt to assess whether the current problems are not the biggest problems related to the own university structure, and if it’s not necessary rethink this structure, so that the course of State Sciences presents itself not only as a good idea, but as a model to be taken into consideration.Este artículo pretende analizar la trayectoria del curso de Ciencias del Estado. Para ello, se analizarán las dificultades a las que se enfrenta la propia idea de interdisciplinariedad o transdisciplinariedad, así como el ideal expresado en el plan del curso, luego la propuesta metodológica de los seminarios y, por último, la diferencia entre teoría y práctica. A partir de este análisis, intentaremos evaluar si los problemas del curso no son problemas mayores relacionados con la propia estructura universitaria y si, en el fondo, no es necesario repensar esta estructura para que el curso de Ciencias del Estado se presente no sólo como una buena propuesta de enseñanza, sino como un modelo a ser tomado en consideración por los cursos de la Universidad. Esse artigo pretende analisar a trajetória do curso de Ciências do Estado. Para tanto, analisará as difi culdades que a própria ideia de interdisciplinaridade ou de transdisciplinaridade enfrenta, analisará também o ideal expresso no plano do curso, depois a proposta metodológica dos seminários e, por fim, a diferença entre a teoria e a prática. A partir dessa análise, tentaremos avaliar se os problemas do curso não são problemas maiores, relacionados com a própria estrutura universitária e se, no fundo, não é preciso repensar essa estrutura para que o curso de Ciências do Estado apresente-se não só como uma boa proposta de ensino, mas como um modelo a ser levado em consideração pelos cursos da Universidade.  Universidade Federal de Minas Gerais2016-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e498510.35699/2525-8036.2016.4985Revista de Ciências do Estado; Vol. 1 No. 1 (2016): Ciências do Estado: Trajetórias e Perspectivas; 94 - 113Revista de Ciências do Estado; Vol. 1 Núm. 1 (2016): Ciências do Estado: Trajetórias e Perspectivas; 94 - 113Revista de Ciências do Estado; v. 1 n. 1 (2016): Ciências do Estado: Trajetórias e Perspectivas; 94 - 1132525-80362595-6051reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e4985/3053Copyright (c) 2016 Revista de Ciências do Estadohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCôrtes, Pâmela Rezende Carvalho, Rodrigo Badaró de 2023-08-09T23:06:59Zoai:periodicos.ufmg.br:article/4985Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revicePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/oairevistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com2525-80362525-8036opendoar:2023-08-09T23:06:59Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG
Pensar en una otra Universidad: aportaciones de la experiencia de la Licenciatura en Ciencias del Estado - UFMG
Pensar uma outra Universidade: contribuições da experiência do bacharelado em Ciências do Estado - UFMG
title Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG
spellingShingle Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG
Côrtes, Pâmela Rezende
Interdisciplinarity
Innovative teaching methodology
University
Interdisciplinaridade
Metodologia inovadora de ensino
Universidade
Interdisciplinariedad
Metodología de enseñanza innovadora
Universidad
title_short Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG
title_full Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG
title_fullStr Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG
title_full_unstemmed Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG
title_sort Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG
author Côrtes, Pâmela Rezende
author_facet Côrtes, Pâmela Rezende
Carvalho, Rodrigo Badaró de
author_role author
author2 Carvalho, Rodrigo Badaró de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Côrtes, Pâmela Rezende
Carvalho, Rodrigo Badaró de
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinarity
Innovative teaching methodology
University
Interdisciplinaridade
Metodologia inovadora de ensino
Universidade
Interdisciplinariedad
Metodología de enseñanza innovadora
Universidad
topic Interdisciplinarity
Innovative teaching methodology
University
Interdisciplinaridade
Metodologia inovadora de ensino
Universidade
Interdisciplinariedad
Metodología de enseñanza innovadora
Universidad
description This article analyzes the trajectory of the course of State Sciences. For this, consider the diffi culties that the idea of interdisciplinary or transdisciplinary faces, also examine the ideal expressed in the course outline, then the proposed methodology of the seminars, and fi nally the difference between theory and practice. From this analysis, we attempt to assess whether the current problems are not the biggest problems related to the own university structure, and if it’s not necessary rethink this structure, so that the course of State Sciences presents itself not only as a good idea, but as a model to be taken into consideration.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e4985
10.35699/2525-8036.2016.4985
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e4985
identifier_str_mv 10.35699/2525-8036.2016.4985
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e4985/3053
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista de Ciências do Estado
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista de Ciências do Estado
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências do Estado; Vol. 1 No. 1 (2016): Ciências do Estado: Trajetórias e Perspectivas; 94 - 113
Revista de Ciências do Estado; Vol. 1 Núm. 1 (2016): Ciências do Estado: Trajetórias e Perspectivas; 94 - 113
Revista de Ciências do Estado; v. 1 n. 1 (2016): Ciências do Estado: Trajetórias e Perspectivas; 94 - 113
2525-8036
2595-6051
reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista de Ciências do Estado (Online)
collection Revista de Ciências do Estado (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com
_version_ 1796798280833695744