Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências do Estado (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e4985 |
Resumo: | This article analyzes the trajectory of the course of State Sciences. For this, consider the diffi culties that the idea of interdisciplinary or transdisciplinary faces, also examine the ideal expressed in the course outline, then the proposed methodology of the seminars, and fi nally the difference between theory and practice. From this analysis, we attempt to assess whether the current problems are not the biggest problems related to the own university structure, and if it’s not necessary rethink this structure, so that the course of State Sciences presents itself not only as a good idea, but as a model to be taken into consideration. |
id |
UFMG-28_867f1d2415a731cc6dc7f3df676a2cac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/4985 |
network_acronym_str |
UFMG-28 |
network_name_str |
Revista de Ciências do Estado (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG Pensar en una otra Universidad: aportaciones de la experiencia de la Licenciatura en Ciencias del Estado - UFMG Pensar uma outra Universidade: contribuições da experiência do bacharelado em Ciências do Estado - UFMG InterdisciplinarityInnovative teaching methodologyUniversityInterdisciplinaridade Metodologia inovadora de ensino Universidade InterdisciplinariedadMetodología de enseñanza innovadoraUniversidadThis article analyzes the trajectory of the course of State Sciences. For this, consider the diffi culties that the idea of interdisciplinary or transdisciplinary faces, also examine the ideal expressed in the course outline, then the proposed methodology of the seminars, and fi nally the difference between theory and practice. From this analysis, we attempt to assess whether the current problems are not the biggest problems related to the own university structure, and if it’s not necessary rethink this structure, so that the course of State Sciences presents itself not only as a good idea, but as a model to be taken into consideration.Este artículo pretende analizar la trayectoria del curso de Ciencias del Estado. Para ello, se analizarán las dificultades a las que se enfrenta la propia idea de interdisciplinariedad o transdisciplinariedad, así como el ideal expresado en el plan del curso, luego la propuesta metodológica de los seminarios y, por último, la diferencia entre teoría y práctica. A partir de este análisis, intentaremos evaluar si los problemas del curso no son problemas mayores relacionados con la propia estructura universitaria y si, en el fondo, no es necesario repensar esta estructura para que el curso de Ciencias del Estado se presente no sólo como una buena propuesta de enseñanza, sino como un modelo a ser tomado en consideración por los cursos de la Universidad. Esse artigo pretende analisar a trajetória do curso de Ciências do Estado. Para tanto, analisará as difi culdades que a própria ideia de interdisciplinaridade ou de transdisciplinaridade enfrenta, analisará também o ideal expresso no plano do curso, depois a proposta metodológica dos seminários e, por fim, a diferença entre a teoria e a prática. A partir dessa análise, tentaremos avaliar se os problemas do curso não são problemas maiores, relacionados com a própria estrutura universitária e se, no fundo, não é preciso repensar essa estrutura para que o curso de Ciências do Estado apresente-se não só como uma boa proposta de ensino, mas como um modelo a ser levado em consideração pelos cursos da Universidade. Universidade Federal de Minas Gerais2016-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e498510.35699/2525-8036.2016.4985Revista de Ciências do Estado; Vol. 1 No. 1 (2016): Ciências do Estado: Trajetórias e Perspectivas; 94 - 113Revista de Ciências do Estado; Vol. 1 Núm. 1 (2016): Ciências do Estado: Trajetórias e Perspectivas; 94 - 113Revista de Ciências do Estado; v. 1 n. 1 (2016): Ciências do Estado: Trajetórias e Perspectivas; 94 - 1132525-80362595-6051reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e4985/3053Copyright (c) 2016 Revista de Ciências do Estadohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCôrtes, Pâmela Rezende Carvalho, Rodrigo Badaró de 2023-08-09T23:06:59Zoai:periodicos.ufmg.br:article/4985Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revicePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/oairevistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com2525-80362525-8036opendoar:2023-08-09T23:06:59Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG Pensar en una otra Universidad: aportaciones de la experiencia de la Licenciatura en Ciencias del Estado - UFMG Pensar uma outra Universidade: contribuições da experiência do bacharelado em Ciências do Estado - UFMG |
title |
Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG |
spellingShingle |
Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG Côrtes, Pâmela Rezende Interdisciplinarity Innovative teaching methodology University Interdisciplinaridade Metodologia inovadora de ensino Universidade Interdisciplinariedad Metodología de enseñanza innovadora Universidad |
title_short |
Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG |
title_full |
Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG |
title_fullStr |
Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG |
title_full_unstemmed |
Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG |
title_sort |
Rethinking University : contributions of the experience of state science´´´´´´´´ s bachelor - UFMG |
author |
Côrtes, Pâmela Rezende |
author_facet |
Côrtes, Pâmela Rezende Carvalho, Rodrigo Badaró de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Rodrigo Badaró de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Côrtes, Pâmela Rezende Carvalho, Rodrigo Badaró de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interdisciplinarity Innovative teaching methodology University Interdisciplinaridade Metodologia inovadora de ensino Universidade Interdisciplinariedad Metodología de enseñanza innovadora Universidad |
topic |
Interdisciplinarity Innovative teaching methodology University Interdisciplinaridade Metodologia inovadora de ensino Universidade Interdisciplinariedad Metodología de enseñanza innovadora Universidad |
description |
This article analyzes the trajectory of the course of State Sciences. For this, consider the diffi culties that the idea of interdisciplinary or transdisciplinary faces, also examine the ideal expressed in the course outline, then the proposed methodology of the seminars, and fi nally the difference between theory and practice. From this analysis, we attempt to assess whether the current problems are not the biggest problems related to the own university structure, and if it’s not necessary rethink this structure, so that the course of State Sciences presents itself not only as a good idea, but as a model to be taken into consideration. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e4985 10.35699/2525-8036.2016.4985 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e4985 |
identifier_str_mv |
10.35699/2525-8036.2016.4985 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e4985/3053 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista de Ciências do Estado http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista de Ciências do Estado http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências do Estado; Vol. 1 No. 1 (2016): Ciências do Estado: Trajetórias e Perspectivas; 94 - 113 Revista de Ciências do Estado; Vol. 1 Núm. 1 (2016): Ciências do Estado: Trajetórias e Perspectivas; 94 - 113 Revista de Ciências do Estado; v. 1 n. 1 (2016): Ciências do Estado: Trajetórias e Perspectivas; 94 - 113 2525-8036 2595-6051 reponame:Revista de Ciências do Estado (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista de Ciências do Estado (Online) |
collection |
Revista de Ciências do Estado (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com |
_version_ |
1796798280833695744 |