Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências do Estado (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5056 |
Resumo: | In the school environment, conflicts of gender and sexuality are marked by strong naturalizer logic of identity hierarchies that conceal its own historicity. A complex control system of transgressive identities is established by this naturalizer logic that oppresses and rather invisible others intelligibilities of a possible world. In this context, the mediation presents itself as a promoter activity of intersubjectivity and mutual understanding that can shed light on the historicity and “non-natural” characteristic of that system. Possibilities for the subjects autonomously determine their paths toward a less oppressive society and a radical democracy |
id |
UFMG-28_ce37447ba373e8f5c4cee628a800bdf0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/5056 |
network_acronym_str |
UFMG-28 |
network_name_str |
Revista de Ciências do Estado (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment Reconstruyendo narrativas : mediación y conflictos de género y sexualidad en el ámbito escolarReconstruindo narrativas : mediação e conflitos de gênero e sexualidade no ambiente escolarGêneroSexualidadeConflitoEscolaMediação GenderSexuality Conflict SchoolMediationGéneroSexualidadConflictoEscuelaMediaciónIn the school environment, conflicts of gender and sexuality are marked by strong naturalizer logic of identity hierarchies that conceal its own historicity. A complex control system of transgressive identities is established by this naturalizer logic that oppresses and rather invisible others intelligibilities of a possible world. In this context, the mediation presents itself as a promoter activity of intersubjectivity and mutual understanding that can shed light on the historicity and “non-natural” characteristic of that system. Possibilities for the subjects autonomously determine their paths toward a less oppressive society and a radical democracyLos conflictos de género y sexualidad en el ámbito escolar están marcados por una fuerte lógica naturalizadora de jerarquías identitarias que ocultan su propia historicidad. A partir de esta naturalización, se establece un complejo sistema de control de las identidades transgresoras que oprime e invisibiliza otras inteligibilidades posibles del mundo. En este contexto, la mediación se presenta como una actividad que promueve la intersubjetividad y la intercomprensión que puede arrojar luz sobre la historicidad y "antinaturalidad" de este sistema. Una posibilidad para que los sujetos determinen autónomamente sus caminos hacia una sociedad menos opresiva y una democracia radical.Os conflitos de gênero e sexualidade no ambiente escolar são marcados por uma forte lógica naturalizadora de hierarquizações identitárias que ocultam sua própria historicidade. A partir dessa naturalização estabelece-se um complexo sistema de controle de identidades transgressoras que oprime e invisibiliza outras inteligibilidades de mundo possíveis. Nesse contexto, a mediação apresenta-se enquanto atividade promotora de intersubjetividade e intercompreensão que pode jogar luz sobre a historicidade e “não naturalidade” desse sistema. Uma possibilidade para que os sujeitos determinem autonomamente seus caminhos em direção a uma sociedade menos opressora e a uma democracia radical.Universidade Federal de Minas Gerais2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e505610.35699/2525-8036.2017.5056Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 No. 2 (2017): Democracia e (des)governo: análises do Brasil contemporâneo; 302 - 323Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 Núm. 2 (2017): Democracia e (des)governo: análises do Brasil contemporâneo; 302 - 323Revista de Ciências do Estado; v. 2 n. 2 (2017): Democracia e (des)governo: análises do Brasil contemporâneo; 302 - 3232525-80362595-6051reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5056/3122Copyright (c) 2017 Igor Campos Viana, Jéssica Luiza Moreira Barbosahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana, Igor CamposBarbosa, Jéssica Luiza Moreira2023-08-09T23:04:55Zoai:periodicos.ufmg.br:article/5056Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revicePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/oairevistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com2525-80362525-8036opendoar:2023-08-09T23:04:55Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment Reconstruyendo narrativas : mediación y conflictos de género y sexualidad en el ámbito escolar Reconstruindo narrativas : mediação e conflitos de gênero e sexualidade no ambiente escolar |
title |
Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment |
spellingShingle |
Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment Viana, Igor Campos Gênero Sexualidade Conflito Escola Mediação Gender Sexuality Conflict School Mediation Género Sexualidad Conflicto Escuela Mediación |
title_short |
Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment |
title_full |
Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment |
title_fullStr |
Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment |
title_full_unstemmed |
Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment |
title_sort |
Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment |
author |
Viana, Igor Campos |
author_facet |
Viana, Igor Campos Barbosa, Jéssica Luiza Moreira |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Jéssica Luiza Moreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Igor Campos Barbosa, Jéssica Luiza Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero Sexualidade Conflito Escola Mediação Gender Sexuality Conflict School Mediation Género Sexualidad Conflicto Escuela Mediación |
topic |
Gênero Sexualidade Conflito Escola Mediação Gender Sexuality Conflict School Mediation Género Sexualidad Conflicto Escuela Mediación |
description |
In the school environment, conflicts of gender and sexuality are marked by strong naturalizer logic of identity hierarchies that conceal its own historicity. A complex control system of transgressive identities is established by this naturalizer logic that oppresses and rather invisible others intelligibilities of a possible world. In this context, the mediation presents itself as a promoter activity of intersubjectivity and mutual understanding that can shed light on the historicity and “non-natural” characteristic of that system. Possibilities for the subjects autonomously determine their paths toward a less oppressive society and a radical democracy |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5056 10.35699/2525-8036.2017.5056 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5056 |
identifier_str_mv |
10.35699/2525-8036.2017.5056 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5056/3122 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Igor Campos Viana, Jéssica Luiza Moreira Barbosa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Igor Campos Viana, Jéssica Luiza Moreira Barbosa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 No. 2 (2017): Democracia e (des)governo: análises do Brasil contemporâneo; 302 - 323 Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 Núm. 2 (2017): Democracia e (des)governo: análises do Brasil contemporâneo; 302 - 323 Revista de Ciências do Estado; v. 2 n. 2 (2017): Democracia e (des)governo: análises do Brasil contemporâneo; 302 - 323 2525-8036 2595-6051 reponame:Revista de Ciências do Estado (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista de Ciências do Estado (Online) |
collection |
Revista de Ciências do Estado (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com |
_version_ |
1796798280947990528 |