Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Igor Campos
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Barbosa, Jéssica Luiza Moreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências do Estado (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5056
Resumo: In the school environment, conflicts of gender and sexuality are marked by strong naturalizer logic of identity hierarchies that conceal its own historicity. A complex control system of transgressive identities is established by this naturalizer logic that oppresses and rather invisible others intelligibilities of a possible world. In this context, the mediation presents itself as a promoter activity of intersubjectivity and mutual understanding that can shed light on the historicity and “non-natural” characteristic of that system. Possibilities for the subjects autonomously determine their paths toward a less oppressive society and a radical democracy
id UFMG-28_ce37447ba373e8f5c4cee628a800bdf0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/5056
network_acronym_str UFMG-28
network_name_str Revista de Ciências do Estado (Online)
repository_id_str
spelling Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment Reconstruyendo narrativas : mediación y conflictos de género y sexualidad en el ámbito escolarReconstruindo narrativas : mediação e conflitos de gênero e sexualidade no ambiente escolarGêneroSexualidadeConflitoEscolaMediação GenderSexuality Conflict SchoolMediationGéneroSexualidadConflictoEscuelaMediaciónIn the school environment, conflicts of gender and sexuality are marked by strong naturalizer logic of identity hierarchies that conceal its own historicity. A complex control system of transgressive identities is established by this naturalizer logic that oppresses and rather invisible others intelligibilities of a possible world. In this context, the mediation presents itself as a promoter activity of intersubjectivity and mutual understanding that can shed light on the historicity and “non-natural” characteristic of that system. Possibilities for the subjects autonomously determine their paths toward a less oppressive society and a radical democracyLos conflictos de género y sexualidad en el ámbito escolar están marcados por una fuerte lógica naturalizadora de jerarquías identitarias que ocultan su propia historicidad. A partir de esta naturalización, se establece un complejo sistema de control de las identidades transgresoras que oprime e invisibiliza otras inteligibilidades posibles del mundo. En este contexto, la mediación se presenta como una actividad que promueve la intersubjetividad y la intercomprensión que puede arrojar luz sobre la historicidad y "antinaturalidad" de este sistema. Una posibilidad para que los sujetos determinen autónomamente sus caminos hacia una sociedad menos opresiva y una democracia radical.Os conflitos de gênero e sexualidade no ambiente escolar são marcados por uma forte lógica naturalizadora de hierarquizações identitárias que ocultam sua própria historicidade. A partir dessa naturalização estabelece-se um complexo sistema de controle de identidades transgressoras que oprime e invisibiliza outras inteligibilidades de mundo possíveis. Nesse contexto, a mediação apresenta-se enquanto atividade promotora de intersubjetividade e intercompreensão que pode jogar luz sobre a historicidade e “não naturalidade” desse sistema. Uma possibilidade para que os sujeitos determinem autonomamente seus caminhos em direção a uma sociedade menos opressora e a uma democracia radical.Universidade Federal de Minas Gerais2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e505610.35699/2525-8036.2017.5056Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 No. 2 (2017): Democracia e (des)governo: análises do Brasil contemporâneo; 302 - 323Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 Núm. 2 (2017): Democracia e (des)governo: análises do Brasil contemporâneo; 302 - 323Revista de Ciências do Estado; v. 2 n. 2 (2017): Democracia e (des)governo: análises do Brasil contemporâneo; 302 - 3232525-80362595-6051reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5056/3122Copyright (c) 2017 Igor Campos Viana, Jéssica Luiza Moreira Barbosahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana, Igor CamposBarbosa, Jéssica Luiza Moreira2023-08-09T23:04:55Zoai:periodicos.ufmg.br:article/5056Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revicePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/oairevistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com2525-80362525-8036opendoar:2023-08-09T23:04:55Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment
Reconstruyendo narrativas : mediación y conflictos de género y sexualidad en el ámbito escolar
Reconstruindo narrativas : mediação e conflitos de gênero e sexualidade no ambiente escolar
title Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment
spellingShingle Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment
Viana, Igor Campos
Gênero
Sexualidade
Conflito
Escola
Mediação
Gender
Sexuality
Conflict
School
Mediation
Género
Sexualidad
Conflicto
Escuela
Mediación
title_short Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment
title_full Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment
title_fullStr Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment
title_full_unstemmed Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment
title_sort Rebuilding alterities : mediation and conflicts of gender and sexuality in the school environment
author Viana, Igor Campos
author_facet Viana, Igor Campos
Barbosa, Jéssica Luiza Moreira
author_role author
author2 Barbosa, Jéssica Luiza Moreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Igor Campos
Barbosa, Jéssica Luiza Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Sexualidade
Conflito
Escola
Mediação
Gender
Sexuality
Conflict
School
Mediation
Género
Sexualidad
Conflicto
Escuela
Mediación
topic Gênero
Sexualidade
Conflito
Escola
Mediação
Gender
Sexuality
Conflict
School
Mediation
Género
Sexualidad
Conflicto
Escuela
Mediación
description In the school environment, conflicts of gender and sexuality are marked by strong naturalizer logic of identity hierarchies that conceal its own historicity. A complex control system of transgressive identities is established by this naturalizer logic that oppresses and rather invisible others intelligibilities of a possible world. In this context, the mediation presents itself as a promoter activity of intersubjectivity and mutual understanding that can shed light on the historicity and “non-natural” characteristic of that system. Possibilities for the subjects autonomously determine their paths toward a less oppressive society and a radical democracy
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5056
10.35699/2525-8036.2017.5056
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5056
identifier_str_mv 10.35699/2525-8036.2017.5056
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5056/3122
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Igor Campos Viana, Jéssica Luiza Moreira Barbosa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Igor Campos Viana, Jéssica Luiza Moreira Barbosa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 No. 2 (2017): Democracia e (des)governo: análises do Brasil contemporâneo; 302 - 323
Revista de Ciências do Estado; Vol. 2 Núm. 2 (2017): Democracia e (des)governo: análises do Brasil contemporâneo; 302 - 323
Revista de Ciências do Estado; v. 2 n. 2 (2017): Democracia e (des)governo: análises do Brasil contemporâneo; 302 - 323
2525-8036
2595-6051
reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista de Ciências do Estado (Online)
collection Revista de Ciências do Estado (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com
_version_ 1796798280947990528