SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22766 |
Resumo: | At present the assignment of subject descriptors or indexing the content of books is not always associated to the specific context of each library, resulting in many cases the retrieval of materials is not appropriate. This paper analyzes the main challenges and prospects for the indexing of books, progress in the analysis of materials in library catalogs, reviews the procedures, instruments, rules and behaviors used in the analysis and representation of the contents of books. It also shows the interaction between teaching, research and performance necessary for students to develop skills in analysis, representation and information retrieval, and the principles-perhaps less obvious of knowledge organization. The study shows that the policies of management information, more quantitative than qualitative leave in the background intellectual processing content thus impairing the retrieval of materials through the library catalog. Finally, the proposal contains a number of teaching materials related to the descriptors allocation in library contexts. |
id |
UFMG-2_26b7d87dd3feee6b5b4314e72cd7d6da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/22766 |
network_acronym_str |
UFMG-2 |
network_name_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTSA situaçao atual da indexaçao nas tarefas bibliotecáriasIndexação de livrosEnsino de indexaçãocatalogação de assuntosAt present the assignment of subject descriptors or indexing the content of books is not always associated to the specific context of each library, resulting in many cases the retrieval of materials is not appropriate. This paper analyzes the main challenges and prospects for the indexing of books, progress in the analysis of materials in library catalogs, reviews the procedures, instruments, rules and behaviors used in the analysis and representation of the contents of books. It also shows the interaction between teaching, research and performance necessary for students to develop skills in analysis, representation and information retrieval, and the principles-perhaps less obvious of knowledge organization. The study shows that the policies of management information, more quantitative than qualitative leave in the background intellectual processing content thus impairing the retrieval of materials through the library catalog. Finally, the proposal contains a number of teaching materials related to the descriptors allocation in library contexts.Na atualidade a atribuição dos descritores de assuntos ou indexação do conteúdo dos livros, nem sempre está associada ao contexto concreto de cada biblioteca, provocando, em muitos casos, que a recuperação por assuntos não resulte adequada. Neste trabalho analisam-se os principais desafios e perspectivas da indexação dos livros, os avanços de análises de assuntos nos catálogos de bibliotecas, examinam-se procedimentos, instrumentos, regras e condutas utilizadas nas análises e representação do conteúdo dos livros. Também se mostra a interação entre o ensino, a pesquisa e a atuação profissional necessária para que os estudantes possam desenvolver competências na análise, na representação e na procura da informação, assim como os princípios – provavelmente menos evidentes– da organização do conhecimento. Este trabalho coloca em evidência que as políticas de gestão da informação, mais quantitativas que qualitativas, deixam num segundo plano o processamento intelectual do conteúdo prejudicando, desta maneira, a recuperação por assuntos através do catalogo da biblioteca. Finalmente, se recolhe uma serie de propostas docentes relacionadas com a atribuição de descritores de assuntos em contextos bibliotecários.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2011-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionponto de vistaapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22766Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 No. 1 (2012); 94-109Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 Núm. 1 (2012); 94-109Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17 n. 1 (2012); 94-1091981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22766/18350Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFUJITA, Mariângela Spotti LopesLacruz, Maria Del Carmen AgustinDiáz, Raquel Gómez2020-06-26T14:06:48Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22766Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-26T14:06:48Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS A situaçao atual da indexaçao nas tarefas bibliotecárias |
title |
SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS |
spellingShingle |
SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS FUJITA, Mariângela Spotti Lopes Indexação de livros Ensino de indexação catalogação de assuntos |
title_short |
SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS |
title_full |
SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS |
title_fullStr |
SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS |
title_full_unstemmed |
SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS |
title_sort |
SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS |
author |
FUJITA, Mariângela Spotti Lopes |
author_facet |
FUJITA, Mariângela Spotti Lopes Lacruz, Maria Del Carmen Agustin Diáz, Raquel Gómez |
author_role |
author |
author2 |
Lacruz, Maria Del Carmen Agustin Diáz, Raquel Gómez |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
FUJITA, Mariângela Spotti Lopes Lacruz, Maria Del Carmen Agustin Diáz, Raquel Gómez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indexação de livros Ensino de indexação catalogação de assuntos |
topic |
Indexação de livros Ensino de indexação catalogação de assuntos |
description |
At present the assignment of subject descriptors or indexing the content of books is not always associated to the specific context of each library, resulting in many cases the retrieval of materials is not appropriate. This paper analyzes the main challenges and prospects for the indexing of books, progress in the analysis of materials in library catalogs, reviews the procedures, instruments, rules and behaviors used in the analysis and representation of the contents of books. It also shows the interaction between teaching, research and performance necessary for students to develop skills in analysis, representation and information retrieval, and the principles-perhaps less obvious of knowledge organization. The study shows that the policies of management information, more quantitative than qualitative leave in the background intellectual processing content thus impairing the retrieval of materials through the library catalog. Finally, the proposal contains a number of teaching materials related to the descriptors allocation in library contexts. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion ponto de vista |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22766 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22766 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22766/18350 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 No. 1 (2012); 94-109 Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 Núm. 1 (2012); 94-109 Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17 n. 1 (2012); 94-109 1981-5344 1413-9936 reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
collection |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1799711080880013312 |