SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: FUJITA, Mariângela Spotti Lopes
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Lacruz, Maria Del Carmen Agustin, Diáz, Raquel Gómez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22766
Resumo: At present the assignment of subject descriptors or indexing the content of books is not always associated to the specific context of each library, resulting in many cases the retrieval of materials is not appropriate. This paper analyzes the main challenges and prospects for the indexing of books, progress in the analysis of materials in library catalogs, reviews the procedures, instruments, rules and behaviors used in the analysis and representation of the contents of books. It also shows the interaction between teaching, research and performance necessary for students to develop skills in analysis, representation and information retrieval, and the principles-perhaps less obvious of knowledge organization. The study shows that the policies of management information, more quantitative than qualitative leave in the background intellectual processing content thus impairing the retrieval of materials through the library catalog. Finally, the proposal contains a number of teaching materials related to the descriptors allocation in library contexts.
id UFMG-2_26b7d87dd3feee6b5b4314e72cd7d6da
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/22766
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTSA situaçao atual da indexaçao nas tarefas bibliotecáriasIndexação de livrosEnsino de indexaçãocatalogação de assuntosAt present the assignment of subject descriptors or indexing the content of books is not always associated to the specific context of each library, resulting in many cases the retrieval of materials is not appropriate. This paper analyzes the main challenges and prospects for the indexing of books, progress in the analysis of materials in library catalogs, reviews the procedures, instruments, rules and behaviors used in the analysis and representation of the contents of books. It also shows the interaction between teaching, research and performance necessary for students to develop skills in analysis, representation and information retrieval, and the principles-perhaps less obvious of knowledge organization. The study shows that the policies of management information, more quantitative than qualitative leave in the background intellectual processing content thus impairing the retrieval of materials through the library catalog. Finally, the proposal contains a number of teaching materials related to the descriptors allocation in library contexts.Na atualidade a atribuição dos descritores de assuntos ou indexação do conteúdo dos livros, nem sempre está associada ao contexto concreto de cada biblioteca, provocando, em muitos casos, que a recuperação por assuntos não resulte adequada. Neste trabalho analisam-se os principais desafios e perspectivas da indexação dos livros, os avanços de análises de assuntos nos catálogos de bibliotecas, examinam-se procedimentos, instrumentos, regras e condutas utilizadas nas análises e representação do conteúdo dos livros. Também se mostra a interação entre o ensino, a pesquisa e a atuação profissional necessária para que os estudantes possam desenvolver competências na análise, na representação e na procura da informação, assim como os princípios – provavelmente menos evidentes– da organização do conhecimento. Este trabalho coloca em evidência que as políticas de gestão da informação, mais quantitativas que qualitativas, deixam num segundo plano o processamento intelectual do conteúdo prejudicando, desta maneira, a recuperação por assuntos através do catalogo da biblioteca. Finalmente, se recolhe uma serie de propostas docentes relacionadas com a atribuição de descritores de assuntos em contextos bibliotecários.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2011-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionponto de vistaapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22766Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 No. 1 (2012); 94-109Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 Núm. 1 (2012); 94-109Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17 n. 1 (2012); 94-1091981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22766/18350Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFUJITA, Mariângela Spotti LopesLacruz, Maria Del Carmen AgustinDiáz, Raquel Gómez2020-06-26T14:06:48Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22766Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-26T14:06:48Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS
A situaçao atual da indexaçao nas tarefas bibliotecárias
title SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS
spellingShingle SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS
FUJITA, Mariângela Spotti Lopes
Indexação de livros
Ensino de indexação
catalogação de assuntos
title_short SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS
title_full SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS
title_fullStr SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS
title_full_unstemmed SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS
title_sort SUBJECT INDEXING IN LIBRARY ENVIRONMENT: CHALLENGES AND PROSPECTS
author FUJITA, Mariângela Spotti Lopes
author_facet FUJITA, Mariângela Spotti Lopes
Lacruz, Maria Del Carmen Agustin
Diáz, Raquel Gómez
author_role author
author2 Lacruz, Maria Del Carmen Agustin
Diáz, Raquel Gómez
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv FUJITA, Mariângela Spotti Lopes
Lacruz, Maria Del Carmen Agustin
Diáz, Raquel Gómez
dc.subject.por.fl_str_mv Indexação de livros
Ensino de indexação
catalogação de assuntos
topic Indexação de livros
Ensino de indexação
catalogação de assuntos
description At present the assignment of subject descriptors or indexing the content of books is not always associated to the specific context of each library, resulting in many cases the retrieval of materials is not appropriate. This paper analyzes the main challenges and prospects for the indexing of books, progress in the analysis of materials in library catalogs, reviews the procedures, instruments, rules and behaviors used in the analysis and representation of the contents of books. It also shows the interaction between teaching, research and performance necessary for students to develop skills in analysis, representation and information retrieval, and the principles-perhaps less obvious of knowledge organization. The study shows that the policies of management information, more quantitative than qualitative leave in the background intellectual processing content thus impairing the retrieval of materials through the library catalog. Finally, the proposal contains a number of teaching materials related to the descriptors allocation in library contexts.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ponto de vista
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22766
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22766
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22766/18350
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 No. 1 (2012); 94-109
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 17 Núm. 1 (2012); 94-109
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 17 n. 1 (2012); 94-109
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711080880013312