Meta-learning: A reflection on the act of learning to learn

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Dulce Amélia de Brito
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23520
Resumo: The article presents a reflection on meta-learning, analyzes theoretical support about the use of metacognition in learning, stresses the importance of teaching metacognition for learner to develop some efficient methods to deal with the information obtained from the environment and the mental processes involved. It emphasizes the learning in metacognitive activities that have produced satisfactory performance in schools. An Information Science approach directed to those at the Information (Retrieval?) Systems is also presented.
id UFMG-2_a87b6067a476c41cc5f52347fb770e55
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/23520
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling Meta-learning: A reflection on the act of learning to learnMeta-aprendizagem e Ciência da Informação: uma reflexão sobre o ato de aprender a aprenderThe article presents a reflection on meta-learning, analyzes theoretical support about the use of metacognition in learning, stresses the importance of teaching metacognition for learner to develop some efficient methods to deal with the information obtained from the environment and the mental processes involved. It emphasizes the learning in metacognitive activities that have produced satisfactory performance in schools. An Information Science approach directed to those at the Information (Retrieval?) Systems is also presented.Apresenta uma reflexão sobre a meta-aprendizagem. Analisa aportes teóricos sobre o uso da metacognição na aprendizagem. Evidencia a importância do ensino da metacognição visando ao desenvolvimento pelo aluno de métodos eficazes para lidar com a informação proveniente do meio e com seus próprios processos mentais. Enfatiza o aprendizado voltado para atividades metacognitivas que têm produzido resultados satisfatórios no desempenho escolar. Apresenta uma abordagem da Ciência da Informação destinada àqueles que fazem parte dos Sistemas de Recuperação.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2007-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23520Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 12 No. 3 (2007); 116-128Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 12 Núm. 3 (2007); 116-128Perspectivas em Ciência da Informação; v. 12 n. 3 (2007); 116-1281981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23520/18984Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Dulce Amélia de Brito2020-06-29T13:48:57Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23520Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-29T13:48:57Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Meta-learning: A reflection on the act of learning to learn
Meta-aprendizagem e Ciência da Informação: uma reflexão sobre o ato de aprender a aprender
title Meta-learning: A reflection on the act of learning to learn
spellingShingle Meta-learning: A reflection on the act of learning to learn
Neves, Dulce Amélia de Brito
title_short Meta-learning: A reflection on the act of learning to learn
title_full Meta-learning: A reflection on the act of learning to learn
title_fullStr Meta-learning: A reflection on the act of learning to learn
title_full_unstemmed Meta-learning: A reflection on the act of learning to learn
title_sort Meta-learning: A reflection on the act of learning to learn
author Neves, Dulce Amélia de Brito
author_facet Neves, Dulce Amélia de Brito
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Dulce Amélia de Brito
description The article presents a reflection on meta-learning, analyzes theoretical support about the use of metacognition in learning, stresses the importance of teaching metacognition for learner to develop some efficient methods to deal with the information obtained from the environment and the mental processes involved. It emphasizes the learning in metacognitive activities that have produced satisfactory performance in schools. An Information Science approach directed to those at the Information (Retrieval?) Systems is also presented.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23520
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23520
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23520/18984
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 12 No. 3 (2007); 116-128
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 12 Núm. 3 (2007); 116-128
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 12 n. 3 (2007); 116-128
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711084914933760