Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrêa, Renato de Aguiar
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Ribeiro, Jurema Suely de Araújo Nery, Corrêa, Fábio, Dutra, Frederico Giffoni de Carvalho, Rezende, Josiane da Costa Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47832
Resumo: This study focuses on the practical application of knowledge management in Confessional Teaching Networks in Belo Horizonte MG. The main objective of this study is to propose improvement strategies to raise the level of knowledge management maturity, with the potential to boost the institutional performance and educational impact of these organizations. We sought to identify and analyze the current level of KM maturity in such institutions, in addition to proposing practical improvements based on the results obtained. In the methodological development, an online survey was applied, whose data were analyzed according to the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO), Cronbach's Alpha and Pearson's r criteria, together with the p-value, guaranteeing the dimensionality, reliability and validity of the results. After the evaluation, it was revealed that the networks are at KM maturity level 3, corresponding to an initial stage, in which the importance of knowledge is recognized, and a more effective management begins to be sought. Some improvement proposals presented in this article can serve as a guide for institutions that aim to optimize knowledge management and, consequently, increase its impact and effectiveness.
id UFMG-2_dbe03dd21768f2cf02f018b8e528a2e0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/47832
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networksProposição de melhoria para elevação da maturidade da gestão do conhecimento em redes confessionais de ensinoGestão do ConhecimentoMelhoriasNível de MaturidadeRedes Confessionais de EnsinoGestão do ConhecimentoKnowledge managementImprovementsMaturity LevelKnowledge ManagementThis study focuses on the practical application of knowledge management in Confessional Teaching Networks in Belo Horizonte MG. The main objective of this study is to propose improvement strategies to raise the level of knowledge management maturity, with the potential to boost the institutional performance and educational impact of these organizations. We sought to identify and analyze the current level of KM maturity in such institutions, in addition to proposing practical improvements based on the results obtained. In the methodological development, an online survey was applied, whose data were analyzed according to the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO), Cronbach's Alpha and Pearson's r criteria, together with the p-value, guaranteeing the dimensionality, reliability and validity of the results. After the evaluation, it was revealed that the networks are at KM maturity level 3, corresponding to an initial stage, in which the importance of knowledge is recognized, and a more effective management begins to be sought. Some improvement proposals presented in this article can serve as a guide for institutions that aim to optimize knowledge management and, consequently, increase its impact and effectiveness.Este estudo se concentra na aplicação prática da gestão do conhecimento em Redes Confessionais de Ensino em Belo Horizonte MG. Este estudo tem como objetivo principal propor estratégias de melhoria para elevar o nível de maturidade da gestão do conhecimento, com o potencial de impulsionar o desempenho institucional e o impacto educacional dessas organizações. Buscou-se identificar e analisar o nível atual de maturidade da GC em tais instituições, além de propor melhorias práticas com base nos resultados obtidos. No desenvolvimento metodológico, aplicou-se uma pesquisa on-line, cujos dados foram analisados de acordo com os critérios de Kaiser-Meyer-Olkin (KMO), Alfa de Cronbach e r de Pearson, juntamente com o p-valor, garantindo a dimensionalidade, confiabilidade e validade dos resultados. Após a avaliação, foi revelado que as redes estão no nível 3 de maturidade em GC, correspondendo a um estágio inicial, no qual a importância do conhecimento é reconhecida, e um gerenciamento mais efetivo começa a ser buscado. Algumas proposições de melhoria apresentadas neste artigo podem servir como um guia para instituições que almejarem otimizar a gestão do conhecimento e, consequentemente, aumentarem seu impacto e eficácia.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2024-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47832Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47832Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47832Perspectivas em Ciência da Informação; v. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e478321981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47832/43938BrazilBrasilCopyright (c) 2024 Perspectivas em Ciência da Informaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Renato de AguiarRibeiro, Jurema Suely de Araújo NeryCorrêa, FábioDutra, Frederico Giffoni de CarvalhoRezende, Josiane da Costa Vieira2024-04-23T22:18:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/47832Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2024-04-23T22:18:04Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks
Proposição de melhoria para elevação da maturidade da gestão do conhecimento em redes confessionais de ensino
title Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks
spellingShingle Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks
Corrêa, Renato de Aguiar
Gestão do Conhecimento
Melhorias
Nível de Maturidade
Redes Confessionais de Ensino
Gestão do Conhecimento
Knowledge management
Improvements
Maturity Level
Knowledge Management
title_short Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks
title_full Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks
title_fullStr Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks
title_full_unstemmed Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks
title_sort Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks
author Corrêa, Renato de Aguiar
author_facet Corrêa, Renato de Aguiar
Ribeiro, Jurema Suely de Araújo Nery
Corrêa, Fábio
Dutra, Frederico Giffoni de Carvalho
Rezende, Josiane da Costa Vieira
author_role author
author2 Ribeiro, Jurema Suely de Araújo Nery
Corrêa, Fábio
Dutra, Frederico Giffoni de Carvalho
Rezende, Josiane da Costa Vieira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrêa, Renato de Aguiar
Ribeiro, Jurema Suely de Araújo Nery
Corrêa, Fábio
Dutra, Frederico Giffoni de Carvalho
Rezende, Josiane da Costa Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão do Conhecimento
Melhorias
Nível de Maturidade
Redes Confessionais de Ensino
Gestão do Conhecimento
Knowledge management
Improvements
Maturity Level
Knowledge Management
topic Gestão do Conhecimento
Melhorias
Nível de Maturidade
Redes Confessionais de Ensino
Gestão do Conhecimento
Knowledge management
Improvements
Maturity Level
Knowledge Management
description This study focuses on the practical application of knowledge management in Confessional Teaching Networks in Belo Horizonte MG. The main objective of this study is to propose improvement strategies to raise the level of knowledge management maturity, with the potential to boost the institutional performance and educational impact of these organizations. We sought to identify and analyze the current level of KM maturity in such institutions, in addition to proposing practical improvements based on the results obtained. In the methodological development, an online survey was applied, whose data were analyzed according to the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO), Cronbach's Alpha and Pearson's r criteria, together with the p-value, guaranteeing the dimensionality, reliability and validity of the results. After the evaluation, it was revealed that the networks are at KM maturity level 3, corresponding to an initial stage, in which the importance of knowledge is recognized, and a more effective management begins to be sought. Some improvement proposals presented in this article can serve as a guide for institutions that aim to optimize knowledge management and, consequently, increase its impact and effectiveness.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47832
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47832
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47832/43938
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Perspectivas em Ciência da Informação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Perspectivas em Ciência da Informação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47832
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47832
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47832
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711078288982016