Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47832 |
Resumo: | This study focuses on the practical application of knowledge management in Confessional Teaching Networks in Belo Horizonte MG. The main objective of this study is to propose improvement strategies to raise the level of knowledge management maturity, with the potential to boost the institutional performance and educational impact of these organizations. We sought to identify and analyze the current level of KM maturity in such institutions, in addition to proposing practical improvements based on the results obtained. In the methodological development, an online survey was applied, whose data were analyzed according to the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO), Cronbach's Alpha and Pearson's r criteria, together with the p-value, guaranteeing the dimensionality, reliability and validity of the results. After the evaluation, it was revealed that the networks are at KM maturity level 3, corresponding to an initial stage, in which the importance of knowledge is recognized, and a more effective management begins to be sought. Some improvement proposals presented in this article can serve as a guide for institutions that aim to optimize knowledge management and, consequently, increase its impact and effectiveness. |
id |
UFMG-2_dbe03dd21768f2cf02f018b8e528a2e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/47832 |
network_acronym_str |
UFMG-2 |
network_name_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networksProposição de melhoria para elevação da maturidade da gestão do conhecimento em redes confessionais de ensinoGestão do ConhecimentoMelhoriasNível de MaturidadeRedes Confessionais de EnsinoGestão do ConhecimentoKnowledge managementImprovementsMaturity LevelKnowledge ManagementThis study focuses on the practical application of knowledge management in Confessional Teaching Networks in Belo Horizonte MG. The main objective of this study is to propose improvement strategies to raise the level of knowledge management maturity, with the potential to boost the institutional performance and educational impact of these organizations. We sought to identify and analyze the current level of KM maturity in such institutions, in addition to proposing practical improvements based on the results obtained. In the methodological development, an online survey was applied, whose data were analyzed according to the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO), Cronbach's Alpha and Pearson's r criteria, together with the p-value, guaranteeing the dimensionality, reliability and validity of the results. After the evaluation, it was revealed that the networks are at KM maturity level 3, corresponding to an initial stage, in which the importance of knowledge is recognized, and a more effective management begins to be sought. Some improvement proposals presented in this article can serve as a guide for institutions that aim to optimize knowledge management and, consequently, increase its impact and effectiveness.Este estudo se concentra na aplicação prática da gestão do conhecimento em Redes Confessionais de Ensino em Belo Horizonte MG. Este estudo tem como objetivo principal propor estratégias de melhoria para elevar o nível de maturidade da gestão do conhecimento, com o potencial de impulsionar o desempenho institucional e o impacto educacional dessas organizações. Buscou-se identificar e analisar o nível atual de maturidade da GC em tais instituições, além de propor melhorias práticas com base nos resultados obtidos. No desenvolvimento metodológico, aplicou-se uma pesquisa on-line, cujos dados foram analisados de acordo com os critérios de Kaiser-Meyer-Olkin (KMO), Alfa de Cronbach e r de Pearson, juntamente com o p-valor, garantindo a dimensionalidade, confiabilidade e validade dos resultados. Após a avaliação, foi revelado que as redes estão no nível 3 de maturidade em GC, correspondendo a um estágio inicial, no qual a importância do conhecimento é reconhecida, e um gerenciamento mais efetivo começa a ser buscado. Algumas proposições de melhoria apresentadas neste artigo podem servir como um guia para instituições que almejarem otimizar a gestão do conhecimento e, consequentemente, aumentarem seu impacto e eficácia.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2024-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47832Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47832Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47832Perspectivas em Ciência da Informação; v. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e478321981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47832/43938BrazilBrasilCopyright (c) 2024 Perspectivas em Ciência da Informaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Renato de AguiarRibeiro, Jurema Suely de Araújo NeryCorrêa, FábioDutra, Frederico Giffoni de CarvalhoRezende, Josiane da Costa Vieira2024-04-23T22:18:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/47832Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2024-04-23T22:18:04Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks Proposição de melhoria para elevação da maturidade da gestão do conhecimento em redes confessionais de ensino |
title |
Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks |
spellingShingle |
Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks Corrêa, Renato de Aguiar Gestão do Conhecimento Melhorias Nível de Maturidade Redes Confessionais de Ensino Gestão do Conhecimento Knowledge management Improvements Maturity Level Knowledge Management |
title_short |
Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks |
title_full |
Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks |
title_fullStr |
Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks |
title_full_unstemmed |
Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks |
title_sort |
Proposal for improving the maturity of knowledge management in confessional education networks |
author |
Corrêa, Renato de Aguiar |
author_facet |
Corrêa, Renato de Aguiar Ribeiro, Jurema Suely de Araújo Nery Corrêa, Fábio Dutra, Frederico Giffoni de Carvalho Rezende, Josiane da Costa Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Jurema Suely de Araújo Nery Corrêa, Fábio Dutra, Frederico Giffoni de Carvalho Rezende, Josiane da Costa Vieira |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corrêa, Renato de Aguiar Ribeiro, Jurema Suely de Araújo Nery Corrêa, Fábio Dutra, Frederico Giffoni de Carvalho Rezende, Josiane da Costa Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão do Conhecimento Melhorias Nível de Maturidade Redes Confessionais de Ensino Gestão do Conhecimento Knowledge management Improvements Maturity Level Knowledge Management |
topic |
Gestão do Conhecimento Melhorias Nível de Maturidade Redes Confessionais de Ensino Gestão do Conhecimento Knowledge management Improvements Maturity Level Knowledge Management |
description |
This study focuses on the practical application of knowledge management in Confessional Teaching Networks in Belo Horizonte MG. The main objective of this study is to propose improvement strategies to raise the level of knowledge management maturity, with the potential to boost the institutional performance and educational impact of these organizations. We sought to identify and analyze the current level of KM maturity in such institutions, in addition to proposing practical improvements based on the results obtained. In the methodological development, an online survey was applied, whose data were analyzed according to the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO), Cronbach's Alpha and Pearson's r criteria, together with the p-value, guaranteeing the dimensionality, reliability and validity of the results. After the evaluation, it was revealed that the networks are at KM maturity level 3, corresponding to an initial stage, in which the importance of knowledge is recognized, and a more effective management begins to be sought. Some improvement proposals presented in this article can serve as a guide for institutions that aim to optimize knowledge management and, consequently, increase its impact and effectiveness. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47832 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47832 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47832/43938 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Perspectivas em Ciência da Informação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Perspectivas em Ciência da Informação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47832 Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47832 Perspectivas em Ciência da Informação; v. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47832 1981-5344 1413-9936 reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
collection |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1799711078288982016 |