“A man to call yours”: musical discourse and gendering

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neder, Álvaro Simões Corrêa
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39638
Resumo: This article examines musical genre as an anonymous collectivity’s discourse. Considering socially attached connotations to certain rock subgenres, feminine challenge strategies to the positions assigned to women are implemented through women’s appropriation of roles traditionally performed by men. Such procedures are illuminated by the confrontation of Brazilian singers Marina Lima and Erasmo Carlos’ renderings for Mesmo que seja eu [Even if it’s me], a song by Roberto Carlos and Erasmo Carlos. Relativizing the notion of authorial autonomy, the article subscribes to the poststructuralist perspective that the artists themselves are discourses of a collectivity, and concludes with a consideration of the role of music as a social discourse in the production of new subjectivities, and in the restructuring of social order.
id UFMG-3_2bac460c568348bf85890b9a1d5f5eba
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39638
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling “A man to call yours”: musical discourse and gendering"Un hombre al que llamar suyo": discurso musical y discurso y construcción de género“Um homem pra chamar de seu”: discurso musical e construção de gêneroMusical discourse and genderingSubjectivity and cultural criticismPoststructuralism in musicDiscurso musical e gêneroSubjetividade e crítica culturalPós-estruturalismo na músicaDiscurso musical y géneroSubjetividad y crítica culturalPostestructuralismo en la músicaThis article examines musical genre as an anonymous collectivity’s discourse. Considering socially attached connotations to certain rock subgenres, feminine challenge strategies to the positions assigned to women are implemented through women’s appropriation of roles traditionally performed by men. Such procedures are illuminated by the confrontation of Brazilian singers Marina Lima and Erasmo Carlos’ renderings for Mesmo que seja eu [Even if it’s me], a song by Roberto Carlos and Erasmo Carlos. Relativizing the notion of authorial autonomy, the article subscribes to the poststructuralist perspective that the artists themselves are discourses of a collectivity, and concludes with a consideration of the role of music as a social discourse in the production of new subjectivities, and in the restructuring of social order.Este artículo examina el género musical como discurso del colectivo anónimo. Teniendo en cuenta las connotaciones atribuidas socialmente a ciertos subgéneros de la música rock, analizamos las estrategias de contestación femenina de las posiciones atribuidas a las mujeres mediante la apropiación de roles de dominación tradicionalmente ejercidos por los hombres. Estas estrategias quedan iluminadas por la confrontación entre las interpretaciones de Marina Lima y Erasmo Carlos de la canción Mesmo que seja eu, de Roberto Carlos y Erasmo Carlos. Relativizar la noción de autonomía autoral, el artículo suscribe la perspectiva postestructuralista de que los artistas son en sí mismos discursos de un colectivo, y concluye considerando el papel de la música, como discurso social, en la producción de nuevas subjetividades y en la en la reestructuración del orden social.Este artigo examina o gênero musical como discurso do coletivo anônimo. Considerando-se as conotações socialmente atribuídas a certos subgêneros do rock, são analisadas as estratégias de contestação feminina às posições atribuídas às mulheres por meio da apropriação de papeis de dominação exercidos tradicionalmente por homens. Tais estratégias são iluminadas pelo confronto entre as interpretações de Marina Lima e Erasmo Carlos para Mesmo que seja eu, canção de Roberto Carlos e Erasmo Carlos. Relativizando a noção de autonomia autoral, o artigo subscreve a perspectiva pós-estruturalista de que os artistas são, eles próprios, discursos de um coletivo, e conclui considerando o papel da música, enquanto discurso social, na produção de novas subjetividades e na reestruturação da ordem social.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39638Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-6Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-6Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-62317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39638/30412http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeder, Álvaro Simões Corrêa 2022-06-03T19:08:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39638Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:08:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv “A man to call yours”: musical discourse and gendering
"Un hombre al que llamar suyo": discurso musical y discurso y construcción de género
“Um homem pra chamar de seu”: discurso musical e construção de gênero
title “A man to call yours”: musical discourse and gendering
spellingShingle “A man to call yours”: musical discourse and gendering
Neder, Álvaro Simões Corrêa
Musical discourse and gendering
Subjectivity and cultural criticism
Poststructuralism in music
Discurso musical e gênero
Subjetividade e crítica cultural
Pós-estruturalismo na música
Discurso musical y género
Subjetividad y crítica cultural
Postestructuralismo en la música
title_short “A man to call yours”: musical discourse and gendering
title_full “A man to call yours”: musical discourse and gendering
title_fullStr “A man to call yours”: musical discourse and gendering
title_full_unstemmed “A man to call yours”: musical discourse and gendering
title_sort “A man to call yours”: musical discourse and gendering
author Neder, Álvaro Simões Corrêa
author_facet Neder, Álvaro Simões Corrêa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neder, Álvaro Simões Corrêa
dc.subject.por.fl_str_mv Musical discourse and gendering
Subjectivity and cultural criticism
Poststructuralism in music
Discurso musical e gênero
Subjetividade e crítica cultural
Pós-estruturalismo na música
Discurso musical y género
Subjetividad y crítica cultural
Postestructuralismo en la música
topic Musical discourse and gendering
Subjectivity and cultural criticism
Poststructuralism in music
Discurso musical e gênero
Subjetividade e crítica cultural
Pós-estruturalismo na música
Discurso musical y género
Subjetividad y crítica cultural
Postestructuralismo en la música
description This article examines musical genre as an anonymous collectivity’s discourse. Considering socially attached connotations to certain rock subgenres, feminine challenge strategies to the positions assigned to women are implemented through women’s appropriation of roles traditionally performed by men. Such procedures are illuminated by the confrontation of Brazilian singers Marina Lima and Erasmo Carlos’ renderings for Mesmo que seja eu [Even if it’s me], a song by Roberto Carlos and Erasmo Carlos. Relativizing the notion of authorial autonomy, the article subscribes to the poststructuralist perspective that the artists themselves are discourses of a collectivity, and concludes with a consideration of the role of music as a social discourse in the production of new subjectivities, and in the restructuring of social order.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39638
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39638
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39638/30412
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-6
Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-6
Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-6
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236705746944