“A man to call yours”: musical discourse and gendering
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39638 |
Resumo: | This article examines musical genre as an anonymous collectivity’s discourse. Considering socially attached connotations to certain rock subgenres, feminine challenge strategies to the positions assigned to women are implemented through women’s appropriation of roles traditionally performed by men. Such procedures are illuminated by the confrontation of Brazilian singers Marina Lima and Erasmo Carlos’ renderings for Mesmo que seja eu [Even if it’s me], a song by Roberto Carlos and Erasmo Carlos. Relativizing the notion of authorial autonomy, the article subscribes to the poststructuralist perspective that the artists themselves are discourses of a collectivity, and concludes with a consideration of the role of music as a social discourse in the production of new subjectivities, and in the restructuring of social order. |
id |
UFMG-3_2bac460c568348bf85890b9a1d5f5eba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39638 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
“A man to call yours”: musical discourse and gendering"Un hombre al que llamar suyo": discurso musical y discurso y construcción de género“Um homem pra chamar de seu”: discurso musical e construção de gêneroMusical discourse and genderingSubjectivity and cultural criticismPoststructuralism in musicDiscurso musical e gêneroSubjetividade e crítica culturalPós-estruturalismo na músicaDiscurso musical y géneroSubjetividad y crítica culturalPostestructuralismo en la músicaThis article examines musical genre as an anonymous collectivity’s discourse. Considering socially attached connotations to certain rock subgenres, feminine challenge strategies to the positions assigned to women are implemented through women’s appropriation of roles traditionally performed by men. Such procedures are illuminated by the confrontation of Brazilian singers Marina Lima and Erasmo Carlos’ renderings for Mesmo que seja eu [Even if it’s me], a song by Roberto Carlos and Erasmo Carlos. Relativizing the notion of authorial autonomy, the article subscribes to the poststructuralist perspective that the artists themselves are discourses of a collectivity, and concludes with a consideration of the role of music as a social discourse in the production of new subjectivities, and in the restructuring of social order.Este artículo examina el género musical como discurso del colectivo anónimo. Teniendo en cuenta las connotaciones atribuidas socialmente a ciertos subgéneros de la música rock, analizamos las estrategias de contestación femenina de las posiciones atribuidas a las mujeres mediante la apropiación de roles de dominación tradicionalmente ejercidos por los hombres. Estas estrategias quedan iluminadas por la confrontación entre las interpretaciones de Marina Lima y Erasmo Carlos de la canción Mesmo que seja eu, de Roberto Carlos y Erasmo Carlos. Relativizar la noción de autonomía autoral, el artículo suscribe la perspectiva postestructuralista de que los artistas son en sí mismos discursos de un colectivo, y concluye considerando el papel de la música, como discurso social, en la producción de nuevas subjetividades y en la en la reestructuración del orden social.Este artigo examina o gênero musical como discurso do coletivo anônimo. Considerando-se as conotações socialmente atribuídas a certos subgêneros do rock, são analisadas as estratégias de contestação feminina às posições atribuídas às mulheres por meio da apropriação de papeis de dominação exercidos tradicionalmente por homens. Tais estratégias são iluminadas pelo confronto entre as interpretações de Marina Lima e Erasmo Carlos para Mesmo que seja eu, canção de Roberto Carlos e Erasmo Carlos. Relativizando a noção de autonomia autoral, o artigo subscreve a perspectiva pós-estruturalista de que os artistas são, eles próprios, discursos de um coletivo, e conclui considerando o papel da música, enquanto discurso social, na produção de novas subjetividades e na reestruturação da ordem social.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39638Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-6Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-6Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-62317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39638/30412http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeder, Álvaro Simões Corrêa 2022-06-03T19:08:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39638Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:08:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“A man to call yours”: musical discourse and gendering "Un hombre al que llamar suyo": discurso musical y discurso y construcción de género “Um homem pra chamar de seu”: discurso musical e construção de gênero |
title |
“A man to call yours”: musical discourse and gendering |
spellingShingle |
“A man to call yours”: musical discourse and gendering Neder, Álvaro Simões Corrêa Musical discourse and gendering Subjectivity and cultural criticism Poststructuralism in music Discurso musical e gênero Subjetividade e crítica cultural Pós-estruturalismo na música Discurso musical y género Subjetividad y crítica cultural Postestructuralismo en la música |
title_short |
“A man to call yours”: musical discourse and gendering |
title_full |
“A man to call yours”: musical discourse and gendering |
title_fullStr |
“A man to call yours”: musical discourse and gendering |
title_full_unstemmed |
“A man to call yours”: musical discourse and gendering |
title_sort |
“A man to call yours”: musical discourse and gendering |
author |
Neder, Álvaro Simões Corrêa |
author_facet |
Neder, Álvaro Simões Corrêa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neder, Álvaro Simões Corrêa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Musical discourse and gendering Subjectivity and cultural criticism Poststructuralism in music Discurso musical e gênero Subjetividade e crítica cultural Pós-estruturalismo na música Discurso musical y género Subjetividad y crítica cultural Postestructuralismo en la música |
topic |
Musical discourse and gendering Subjectivity and cultural criticism Poststructuralism in music Discurso musical e gênero Subjetividade e crítica cultural Pós-estruturalismo na música Discurso musical y género Subjetividad y crítica cultural Postestructuralismo en la música |
description |
This article examines musical genre as an anonymous collectivity’s discourse. Considering socially attached connotations to certain rock subgenres, feminine challenge strategies to the positions assigned to women are implemented through women’s appropriation of roles traditionally performed by men. Such procedures are illuminated by the confrontation of Brazilian singers Marina Lima and Erasmo Carlos’ renderings for Mesmo que seja eu [Even if it’s me], a song by Roberto Carlos and Erasmo Carlos. Relativizing the notion of authorial autonomy, the article subscribes to the poststructuralist perspective that the artists themselves are discourses of a collectivity, and concludes with a consideration of the role of music as a social discourse in the production of new subjectivities, and in the restructuring of social order. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-11-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39638 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39638 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39638/30412 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-6 Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-6 Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-6 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236705746944 |