Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5262 |
Resumo: | This article proposes a reflection on two antagonistic figures: the music performer and the music theorist. Through historical contextualization, it is argued that the concept of music theory is comprehensive and can be interpreted in different ways. Thus, a dialogue is made with the past with the goal of understanding how this dichotomy is perceived nowadays. Considering this dialogue, we discuss the figure of the teacher performer and how the formation of teacher performers is guided by this question. |
id |
UFMG-3_40970fe82da00ba527bb38d544c13199 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/5262 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer MusicianMusicum versus Cantante: una perspectiva histórica sobre la dicotomía entre el Músico Teórico y el Músico PrácticoMusicum versus Cantor: uma perspectiva histórica acerca da dicotomia entre o Músico Teórico e o Músico PráticoMusical theoryTheorist musicianPerformer musicianMusical pedagogyTeoria musicalMúsico teóricoMúsico práticoPedagogia da músicaTeoría musicalMúsico teóricoMúsico prácticoPedagogía de la MúsicaThis article proposes a reflection on two antagonistic figures: the music performer and the music theorist. Through historical contextualization, it is argued that the concept of music theory is comprehensive and can be interpreted in different ways. Thus, a dialogue is made with the past with the goal of understanding how this dichotomy is perceived nowadays. Considering this dialogue, we discuss the figure of the teacher performer and how the formation of teacher performers is guided by this question.Este artículo propone una reflexión sobre el antagonismo entre el músico práctico y el músico teórico. A través de las contextualizaciones históricas, se demuestra que el concepto de teoría musical es comprensivo y permite diferentes comprensiones. Así, dialogamos con el pasado para comprender mejor lo que se percibe actualmente de esta dicotomía. A partir de aquí, se pretende discutir la figura del profesor-instrumentista y cómo su formación está guiada por la forma en que se entiende este tema.Este artigo propõe uma reflexão acerca do antagonismo entre o músico prático e o músico teórico. Através de contextualizações históricas, demonstra-se que o conceito de teoria musical é abrangente e possibilita diferentes compreensões. Dialoga-se, assim, com o passado, na busca de melhor compreender-se o que se percebe atualmente sobre esta dicotomia. Busca-se, a partir disso, discorrer sobre a figura do professor-instrumentista e sobre como sua formação é norteada pela maneira pela qual se compreende esta questão.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2018-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/526210.35699/2317-6377.2018.5262Per Musi; No. 38 (2018): General TopicsPer Musi; Núm. 38 (2018): General TopicsPer Musi; n. 38 (2018): General Topics2317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5262/3262Sbaffi, EdoardoAlbrecht, Mônia Fellerinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-02-27T19:14:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/5262Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2020-02-27T19:14:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician Musicum versus Cantante: una perspectiva histórica sobre la dicotomía entre el Músico Teórico y el Músico Práctico Musicum versus Cantor: uma perspectiva histórica acerca da dicotomia entre o Músico Teórico e o Músico Prático |
title |
Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician |
spellingShingle |
Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician Sbaffi, Edoardo Musical theory Theorist musician Performer musician Musical pedagogy Teoria musical Músico teórico Músico prático Pedagogia da música Teoría musical Músico teórico Músico práctico Pedagogía de la Música |
title_short |
Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician |
title_full |
Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician |
title_fullStr |
Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician |
title_full_unstemmed |
Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician |
title_sort |
Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician |
author |
Sbaffi, Edoardo |
author_facet |
Sbaffi, Edoardo Albrecht, Mônia Feller |
author_role |
author |
author2 |
Albrecht, Mônia Feller |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sbaffi, Edoardo Albrecht, Mônia Feller |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Musical theory Theorist musician Performer musician Musical pedagogy Teoria musical Músico teórico Músico prático Pedagogia da música Teoría musical Músico teórico Músico práctico Pedagogía de la Música |
topic |
Musical theory Theorist musician Performer musician Musical pedagogy Teoria musical Músico teórico Músico prático Pedagogia da música Teoría musical Músico teórico Músico práctico Pedagogía de la Música |
description |
This article proposes a reflection on two antagonistic figures: the music performer and the music theorist. Through historical contextualization, it is argued that the concept of music theory is comprehensive and can be interpreted in different ways. Thus, a dialogue is made with the past with the goal of understanding how this dichotomy is perceived nowadays. Considering this dialogue, we discuss the figure of the teacher performer and how the formation of teacher performers is guided by this question. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5262 10.35699/2317-6377.2018.5262 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5262 |
identifier_str_mv |
10.35699/2317-6377.2018.5262 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5262/3262 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 38 (2018): General Topics Per Musi; Núm. 38 (2018): General Topics Per Musi; n. 38 (2018): General Topics 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711235679191040 |