Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sbaffi, Edoardo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Albrecht, Mônia Feller
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5262
Resumo: This article proposes a reflection on two antagonistic figures: the music performer and the music theorist. Through historical contextualization, it is argued that the concept of music theory is comprehensive and can be interpreted in different ways. Thus, a dialogue is made with the past with the goal of understanding how this dichotomy is perceived nowadays. Considering this dialogue, we discuss the figure of the teacher performer and how the formation of teacher performers is guided by this question.
id UFMG-3_40970fe82da00ba527bb38d544c13199
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/5262
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer MusicianMusicum versus Cantante: una perspectiva histórica sobre la dicotomía entre el Músico Teórico y el Músico PrácticoMusicum versus Cantor: uma perspectiva histórica acerca da dicotomia entre o Músico Teórico e o Músico PráticoMusical theoryTheorist musicianPerformer musicianMusical pedagogyTeoria musicalMúsico teóricoMúsico práticoPedagogia da músicaTeoría musicalMúsico teóricoMúsico prácticoPedagogía de la MúsicaThis article proposes a reflection on two antagonistic figures: the music performer and the music theorist. Through historical contextualization, it is argued that the concept of music theory is comprehensive and can be interpreted in different ways. Thus, a dialogue is made with the past with the goal of understanding how this dichotomy is perceived nowadays. Considering this dialogue, we discuss the figure of the teacher performer and how the formation of teacher performers is guided by this question.Este artículo propone una reflexión sobre el antagonismo entre el músico práctico y el músico teórico. A través de las contextualizaciones históricas, se demuestra que el concepto de teoría musical es comprensivo y permite diferentes comprensiones. Así, dialogamos con el pasado para comprender mejor lo que se percibe actualmente de esta dicotomía. A partir de aquí, se pretende discutir la figura del profesor-instrumentista y cómo su formación está guiada por la forma en que se entiende este tema.Este artigo propõe uma reflexão acerca do antagonismo entre o músico prático e o músico teórico. Através de contextualizações históricas, demonstra-se que o conceito de teoria musical é abrangente e possibilita diferentes compreensões. Dialoga-se, assim, com o passado, na busca de melhor compreender-se o que se percebe atualmente sobre esta dicotomia. Busca-se, a partir disso, discorrer sobre a figura do professor-instrumentista e sobre como sua formação é norteada pela maneira pela qual se compreende esta questão.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2018-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/526210.35699/2317-6377.2018.5262Per Musi; No. 38 (2018): General TopicsPer Musi; Núm. 38 (2018): General TopicsPer Musi; n. 38 (2018): General Topics2317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5262/3262Sbaffi, EdoardoAlbrecht, Mônia Fellerinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-02-27T19:14:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/5262Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2020-02-27T19:14:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician
Musicum versus Cantante: una perspectiva histórica sobre la dicotomía entre el Músico Teórico y el Músico Práctico
Musicum versus Cantor: uma perspectiva histórica acerca da dicotomia entre o Músico Teórico e o Músico Prático
title Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician
spellingShingle Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician
Sbaffi, Edoardo
Musical theory
Theorist musician
Performer musician
Musical pedagogy
Teoria musical
Músico teórico
Músico prático
Pedagogia da música
Teoría musical
Músico teórico
Músico práctico
Pedagogía de la Música
title_short Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician
title_full Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician
title_fullStr Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician
title_full_unstemmed Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician
title_sort Musicum versus Cantor: a Historical Perspective about the Dichotomy between Theorists and Performer Musician
author Sbaffi, Edoardo
author_facet Sbaffi, Edoardo
Albrecht, Mônia Feller
author_role author
author2 Albrecht, Mônia Feller
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sbaffi, Edoardo
Albrecht, Mônia Feller
dc.subject.por.fl_str_mv Musical theory
Theorist musician
Performer musician
Musical pedagogy
Teoria musical
Músico teórico
Músico prático
Pedagogia da música
Teoría musical
Músico teórico
Músico práctico
Pedagogía de la Música
topic Musical theory
Theorist musician
Performer musician
Musical pedagogy
Teoria musical
Músico teórico
Músico prático
Pedagogia da música
Teoría musical
Músico teórico
Músico práctico
Pedagogía de la Música
description This article proposes a reflection on two antagonistic figures: the music performer and the music theorist. Through historical contextualization, it is argued that the concept of music theory is comprehensive and can be interpreted in different ways. Thus, a dialogue is made with the past with the goal of understanding how this dichotomy is perceived nowadays. Considering this dialogue, we discuss the figure of the teacher performer and how the formation of teacher performers is guided by this question.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5262
10.35699/2317-6377.2018.5262
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5262
identifier_str_mv 10.35699/2317-6377.2018.5262
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5262/3262
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 38 (2018): General Topics
Per Musi; Núm. 38 (2018): General Topics
Per Musi; n. 38 (2018): General Topics
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711235679191040