About flowers and cannons: protest songs in popular music festivals
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39703 |
Resumo: | The present article discusses some protest songs performed at the “Popular Music Festivals” held between 1965-1969 aiming to understand their role in the social and political context of that era. Based in a phenomenological and dialectic approach, analysis of videos and audio from performances of the selected songs were made, in a Cultural History perspective. Thus, the authors’ reception of the recordings of that period was privileged. We can conclude that there are some convergences between the characteristics of the analyzed songs and also that they functioned as a means of questioning the political situation in a veiled way. |
id |
UFMG-3_5464bcac22b5a249c067ec02613dcc4e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39703 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
About flowers and cannons: protest songs in popular music festivalsSobre flores y cañones: canciones de protesta en los festivales de música popularSobre flores e canhões: canções de protesto em festivais de música popularBrazilian popular music festivalsProtest songsCultural historyPhenomenology of musicBrazilian popular musicFestivais de música popular brasileiraCanções de protestoHistória da culturaFenomenologia da músicaMúsica Popular BrasileiraFestivales de música popular brasileñaCanciones de protestaHistoria de la culturaFenomenología de la músicaMúsica popular brasileñaThe present article discusses some protest songs performed at the “Popular Music Festivals” held between 1965-1969 aiming to understand their role in the social and political context of that era. Based in a phenomenological and dialectic approach, analysis of videos and audio from performances of the selected songs were made, in a Cultural History perspective. Thus, the authors’ reception of the recordings of that period was privileged. We can conclude that there are some convergences between the characteristics of the analyzed songs and also that they functioned as a means of questioning the political situation in a veiled way.Este artículo aborda algunas canciones de protesta presentadas en los Festivais da Música Popular celebrados en el periodo 1965-1969, buscando comprenderlas en su inserción en el momento social y político en el que surgieron y fueron escuchadas. Realizamos el análisis de vídeo y audio de las interpretaciones de las canciones elegidas, según la visión de la Historia Cultural, basándonos en las aportaciones teóricas y metodológicas de la fenomenología y la dialéctica. Así, se privilegió la escucha y las observaciones de los autores frente a las grabaciones de la época. Las conclusiones apuntan a algunas convergencias entre las características de las canciones analizadas, revelando también que actuaron de forma encubierta como instrumento político de contestación.O presente artigo aborda algumas canções de protesto apresentadas nos Festivais da Música Popular realizados no período 1965-1969, buscando compreendê-las em sua inserção no momento social e político em que surgiram e se fizeram ouvir. Foram realizadas análises de vídeos e áudio das apresentações das canções escolhidas, segundo a visão da História Cultural, baseada em aportes teórico-metodológicos da fenomenologia e da dialética. Desse modo, foram privilegiadas a escuta e as observações das autoras frente às gravações da época. As conclusões apontam algumas convergências entre as características das canções analisadas, revelando também que elas atuaram veladamente como instrumento político de contestação.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39703Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-11Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-11Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-112317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39703/30470http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreire, Vanda Lima Bellard Augusto, Erika Soares 2022-06-03T19:05:30Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39703Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:05:30Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
About flowers and cannons: protest songs in popular music festivals Sobre flores y cañones: canciones de protesta en los festivales de música popular Sobre flores e canhões: canções de protesto em festivais de música popular |
title |
About flowers and cannons: protest songs in popular music festivals |
spellingShingle |
About flowers and cannons: protest songs in popular music festivals Freire, Vanda Lima Bellard Brazilian popular music festivals Protest songs Cultural history Phenomenology of music Brazilian popular music Festivais de música popular brasileira Canções de protesto História da cultura Fenomenologia da música Música Popular Brasileira Festivales de música popular brasileña Canciones de protesta Historia de la cultura Fenomenología de la música Música popular brasileña |
title_short |
About flowers and cannons: protest songs in popular music festivals |
title_full |
About flowers and cannons: protest songs in popular music festivals |
title_fullStr |
About flowers and cannons: protest songs in popular music festivals |
title_full_unstemmed |
About flowers and cannons: protest songs in popular music festivals |
title_sort |
About flowers and cannons: protest songs in popular music festivals |
author |
Freire, Vanda Lima Bellard |
author_facet |
Freire, Vanda Lima Bellard Augusto, Erika Soares |
author_role |
author |
author2 |
Augusto, Erika Soares |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freire, Vanda Lima Bellard Augusto, Erika Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brazilian popular music festivals Protest songs Cultural history Phenomenology of music Brazilian popular music Festivais de música popular brasileira Canções de protesto História da cultura Fenomenologia da música Música Popular Brasileira Festivales de música popular brasileña Canciones de protesta Historia de la cultura Fenomenología de la música Música popular brasileña |
topic |
Brazilian popular music festivals Protest songs Cultural history Phenomenology of music Brazilian popular music Festivais de música popular brasileira Canções de protesto História da cultura Fenomenologia da música Música Popular Brasileira Festivales de música popular brasileña Canciones de protesta Historia de la cultura Fenomenología de la música Música popular brasileña |
description |
The present article discusses some protest songs performed at the “Popular Music Festivals” held between 1965-1969 aiming to understand their role in the social and political context of that era. Based in a phenomenological and dialectic approach, analysis of videos and audio from performances of the selected songs were made, in a Cultural History perspective. Thus, the authors’ reception of the recordings of that period was privileged. We can conclude that there are some convergences between the characteristics of the analyzed songs and also that they functioned as a means of questioning the political situation in a veiled way. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39703 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39703 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39703/30470 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-11 Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-11 Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-11 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236753981440 |