Messiaen’s Gagaku

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Irlandini, Luigi Antonio
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40107
Resumo: The tension between nostalgia and innovation is uniquely manifested in Olivier Messiaen’s Gagaku, the fourth movement of his 1962 composition Sept Haikai. Messiaen’s religiosity represented a form of nostalgia to the intellectual French Avant-Garde. The concept of écriture plays an important role in the past/future dialectic of this transformation, causing structure and style to differ based on the principle of non-imitation and asserting itself as the shaping element that makes Gagaku a piece of distinctly French music.
id UFMG-3_9d015985b737fb5c2faa16f616eb3e07
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/40107
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Messiaen’s GagakuGagaku, de Olivier MessiaenGagaku, de Olivier MessiaenOlivier MessiaenMusic avant-gardeNon-western influenceTraditional Japanese musicReligionMusical aestheticsOlivier MessiaenVanguarda musicalInfluência não-ocidentalMúsica japonesa tradicionalReligiãoEstética musicalOlivier MessiaenMúsica de vanguardiaInfluencia no occidentalMúsica tradicional japonesaReligiónEstética musicalThe tension between nostalgia and innovation is uniquely manifested in Olivier Messiaen’s Gagaku, the fourth movement of his 1962 composition Sept Haikai. Messiaen’s religiosity represented a form of nostalgia to the intellectual French Avant-Garde. The concept of écriture plays an important role in the past/future dialectic of this transformation, causing structure and style to differ based on the principle of non-imitation and asserting itself as the shaping element that makes Gagaku a piece of distinctly French music.La tensión entre la nostalgia y la innovación se manifiesta de manera singular en Gagaku, el cuarto movimiento de Sept Haikai, de Olivier Messiaen. La religiosidad de Messiaen representa una forma de nostalgia para la vanguardia intelectual francesa. de vanguardia. El concepto de escritura juega un papel importante en el pasado/futuro de pasado/futuro en esta transformación, haciendo que la estructura y el estilo se diferencien en base al principio de no imitación, y afirmándose como el elemento formativo que hace del Gagaku una pieza distintiva francesa.A tensão entre nostalgia e inovação se manifesta de maneira única em Gagaku, o quarto movimento de Sept Haikai, de Olivier Messiaen. A religiosidade de Messiaen representa uma forma de nostalgia para a vanguarda intelectual francesa. O conceito de écriture tem um papel importante na dialética de passado/futuro desta transformação, causando estrutura e estilo a se diferenciarem baseados no princípio da não-imitação, e afirmando-se como o elemento formativo que faz de Gagaku uma peça distintamente francesa.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2012-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40107Per Musi; No. 25 (2012): General Topics; 1-8Per Musi; Núm. 25 (2012): General Topics; 1-8Per Musi; n. 25 (2012): General Topics; 1-82317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40107/30722http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIrlandini, Luigi Antonio 2022-07-01T19:20:41Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40107Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-07-01T19:20:41Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Messiaen’s Gagaku
Gagaku, de Olivier Messiaen
Gagaku, de Olivier Messiaen
title Messiaen’s Gagaku
spellingShingle Messiaen’s Gagaku
Irlandini, Luigi Antonio
Olivier Messiaen
Music avant-garde
Non-western influence
Traditional Japanese music
Religion
Musical aesthetics
Olivier Messiaen
Vanguarda musical
Influência não-ocidental
Música japonesa tradicional
Religião
Estética musical
Olivier Messiaen
Música de vanguardia
Influencia no occidental
Música tradicional japonesa
Religión
Estética musical
title_short Messiaen’s Gagaku
title_full Messiaen’s Gagaku
title_fullStr Messiaen’s Gagaku
title_full_unstemmed Messiaen’s Gagaku
title_sort Messiaen’s Gagaku
author Irlandini, Luigi Antonio
author_facet Irlandini, Luigi Antonio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Irlandini, Luigi Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Olivier Messiaen
Music avant-garde
Non-western influence
Traditional Japanese music
Religion
Musical aesthetics
Olivier Messiaen
Vanguarda musical
Influência não-ocidental
Música japonesa tradicional
Religião
Estética musical
Olivier Messiaen
Música de vanguardia
Influencia no occidental
Música tradicional japonesa
Religión
Estética musical
topic Olivier Messiaen
Music avant-garde
Non-western influence
Traditional Japanese music
Religion
Musical aesthetics
Olivier Messiaen
Vanguarda musical
Influência não-ocidental
Música japonesa tradicional
Religião
Estética musical
Olivier Messiaen
Música de vanguardia
Influencia no occidental
Música tradicional japonesa
Religión
Estética musical
description The tension between nostalgia and innovation is uniquely manifested in Olivier Messiaen’s Gagaku, the fourth movement of his 1962 composition Sept Haikai. Messiaen’s religiosity represented a form of nostalgia to the intellectual French Avant-Garde. The concept of écriture plays an important role in the past/future dialectic of this transformation, causing structure and style to differ based on the principle of non-imitation and asserting itself as the shaping element that makes Gagaku a piece of distinctly French music.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40107
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40107/30722
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 25 (2012): General Topics; 1-8
Per Musi; Núm. 25 (2012): General Topics; 1-8
Per Musi; n. 25 (2012): General Topics; 1-8
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711237137760256