RETEXTUALIZATION: Retextualization: from short film to comic strip

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Porto, Carlos Roberto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rocha, Renata Amaral de Matos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26188
Resumo: This article presents the results of the research on the practice of retextualization as a resource that favors the writing of students of the 6th year of elementary school, at school. This practice makes it possible for students to have prior contact with texts to be produced by them and provides an opportunity for their understanding of the context of producing and receiving these texts. In this study, students retextualized the short film La Luna into comic books. The proposal consisted of changing the textual genre and maintaining the narrative typology, since, in the research, we focused specifically on the apprehension of the composition of the narrative textual type by the informants, within the scope of their textual productions. For this, we adopted the theoretical socio-interactive approach, based on Bronckart (1999), Antunes (2010), Marcuschi (2008) and (Ribeiro, 2013). The results of this research show that the vast majority of students were able to structure their narrative text in a coherent way and demonstrated that they learned how to build the narrative scheme. Keywords: Retextualization, Narrative, Narrative scheme.
id UFMG-5_02d9f77a933a627ef6127c9ecc87cea9
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/26188
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling RETEXTUALIZATION: Retextualization: from short film to comic strip RETEXTUALIZACIÓN: Retextualización: del cortometraje em historieta RETEXTUALIZAÇÃO: DO CURTA-METRAGEM À HISTÓRIA EM QUADRINHOS: do curta-metragem à história em quadrinhosRetextualizaçãoNarrativaEsquema narrativoRetextualizationNarrativeNarrative schemeRetextualizaciónNarrativaEsquema narrativoThis article presents the results of the research on the practice of retextualization as a resource that favors the writing of students of the 6th year of elementary school, at school. This practice makes it possible for students to have prior contact with texts to be produced by them and provides an opportunity for their understanding of the context of producing and receiving these texts. In this study, students retextualized the short film La Luna into comic books. The proposal consisted of changing the textual genre and maintaining the narrative typology, since, in the research, we focused specifically on the apprehension of the composition of the narrative textual type by the informants, within the scope of their textual productions. For this, we adopted the theoretical socio-interactive approach, based on Bronckart (1999), Antunes (2010), Marcuschi (2008) and (Ribeiro, 2013). The results of this research show that the vast majority of students were able to structure their narrative text in a coherent way and demonstrated that they learned how to build the narrative scheme. Keywords: Retextualization, Narrative, Narrative scheme.Este artículo presenta los resultados de la investigación sobre la práctica de la retextualización como recurso que favorece la escritura de los alumnos de 6º año de primaria, en la escuela. Esta práctica hace posible que los estudiantes tengan un contacto previo con los textos que serán producidos por ellos y les brinda la oportunidad de comprender el contexto de producción y recepción de estos textos. En este estudio, los estudiantes retextualizaron el cortometraje La Luna en cómics. La propuesta consistió en cambiar el género textual y mantener la tipología narrativa, ya que, en la investigación, nos enfocamos específicamente en la aprehensión de la composición del tipo textual narrativo por parte de los informantes, en el ámbito de sus producciones textuales. Para ello, se adoptó el enfoque teórico socio-interactivo, basado en Bronckart (1999), Antunes (2010), Marcuschi (2008) y (Ribeiro, 2013). Los resultados de esta investigación muestran que la gran mayoría de los estudiantes fueron capaces de estructurar su texto narrativo de manera coherente y demostraron que aprendieron a construir el esquema narrativo.   Palabras clave: Retextualización,  Narrativa, Esquema narrativo.Este artigo apresenta os resultados da pesquisa sobre a prática da retextualização como recurso favorecedor da escrita de estudantes do 6º ano do Ensino Fundamental, na escola. Essa prática possibilita o contato prévio dos alunos com textos a serem produzidos por eles e oportuniza a compreensão deles sobre o contexto de produção e recepção destes textos. Neste estudo, os alunos retextualizaram o curta-metragem La Luna em histórias em quadrinhos. A proposta consistiu na mudança de gênero textual e na manutenção da tipologia narrativa, pois, na pesquisa, focalizamos, especificamente, a apreensão da composição do tipo textual narrativo por parte dos informantes, no âmbito de suas produções textuais. Para tanto, adotamos a abordagem teórica sociointerativista, com base em Bronckart (1999), Antunes (2010), Marcuschi (2008) e (Ribeiro, 2013). Os resultados desta pesquisa evidenciam que a grande a maioria dos educandos conseguiu estruturar seu texto narrativo de modo coerente e demonstrou ter apreendido como pode se dar a construção do esquema narrativo. Palavras-chave: Retextualização, Narrativa, Esquema narrativo.Educação em Revista 2023-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26188Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26188/37692https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26188/37693Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPorto, Carlos RobertoRocha, Renata Amaral de Matos 2023-08-03T11:35:41Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26188Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-08-03T11:35:41Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv RETEXTUALIZATION: Retextualization: from short film to comic strip
RETEXTUALIZACIÓN: Retextualización: del cortometraje em historieta
RETEXTUALIZAÇÃO: DO CURTA-METRAGEM À HISTÓRIA EM QUADRINHOS: do curta-metragem à história em quadrinhos
title RETEXTUALIZATION: Retextualization: from short film to comic strip
spellingShingle RETEXTUALIZATION: Retextualization: from short film to comic strip
Porto, Carlos Roberto
Retextualização
Narrativa
Esquema narrativo
Retextualization
Narrative
Narrative scheme
Retextualización
Narrativa
Esquema narrativo
title_short RETEXTUALIZATION: Retextualization: from short film to comic strip
title_full RETEXTUALIZATION: Retextualization: from short film to comic strip
title_fullStr RETEXTUALIZATION: Retextualization: from short film to comic strip
title_full_unstemmed RETEXTUALIZATION: Retextualization: from short film to comic strip
title_sort RETEXTUALIZATION: Retextualization: from short film to comic strip
author Porto, Carlos Roberto
author_facet Porto, Carlos Roberto
Rocha, Renata Amaral de Matos
author_role author
author2 Rocha, Renata Amaral de Matos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Porto, Carlos Roberto
Rocha, Renata Amaral de Matos
dc.subject.por.fl_str_mv Retextualização
Narrativa
Esquema narrativo
Retextualization
Narrative
Narrative scheme
Retextualización
Narrativa
Esquema narrativo
topic Retextualização
Narrativa
Esquema narrativo
Retextualization
Narrative
Narrative scheme
Retextualización
Narrativa
Esquema narrativo
description This article presents the results of the research on the practice of retextualization as a resource that favors the writing of students of the 6th year of elementary school, at school. This practice makes it possible for students to have prior contact with texts to be produced by them and provides an opportunity for their understanding of the context of producing and receiving these texts. In this study, students retextualized the short film La Luna into comic books. The proposal consisted of changing the textual genre and maintaining the narrative typology, since, in the research, we focused specifically on the apprehension of the composition of the narrative textual type by the informants, within the scope of their textual productions. For this, we adopted the theoretical socio-interactive approach, based on Bronckart (1999), Antunes (2010), Marcuschi (2008) and (Ribeiro, 2013). The results of this research show that the vast majority of students were able to structure their narrative text in a coherent way and demonstrated that they learned how to build the narrative scheme. Keywords: Retextualization, Narrative, Narrative scheme.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
texto
Avaliado por Pares
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26188
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26188/37692
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26188/37693
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 39 (2023)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711122637455360