RETEXTUALIZATION: Retextualization: from short film to comic strip
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26188 |
Resumo: | This article presents the results of the research on the practice of retextualization as a resource that favors the writing of students of the 6th year of elementary school, at school. This practice makes it possible for students to have prior contact with texts to be produced by them and provides an opportunity for their understanding of the context of producing and receiving these texts. In this study, students retextualized the short film La Luna into comic books. The proposal consisted of changing the textual genre and maintaining the narrative typology, since, in the research, we focused specifically on the apprehension of the composition of the narrative textual type by the informants, within the scope of their textual productions. For this, we adopted the theoretical socio-interactive approach, based on Bronckart (1999), Antunes (2010), Marcuschi (2008) and (Ribeiro, 2013). The results of this research show that the vast majority of students were able to structure their narrative text in a coherent way and demonstrated that they learned how to build the narrative scheme. Keywords: Retextualization, Narrative, Narrative scheme. |
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RETEXTUALIZATION: Retextualization: from short film to comic strip RETEXTUALIZACIÓN: Retextualización: del cortometraje em historieta RETEXTUALIZAÇÃO: DO CURTA-METRAGEM À HISTÓRIA EM QUADRINHOS: do curta-metragem à história em quadrinhosRetextualizaçãoNarrativaEsquema narrativoRetextualizationNarrativeNarrative schemeRetextualizaciónNarrativaEsquema narrativoThis article presents the results of the research on the practice of retextualization as a resource that favors the writing of students of the 6th year of elementary school, at school. This practice makes it possible for students to have prior contact with texts to be produced by them and provides an opportunity for their understanding of the context of producing and receiving these texts. In this study, students retextualized the short film La Luna into comic books. The proposal consisted of changing the textual genre and maintaining the narrative typology, since, in the research, we focused specifically on the apprehension of the composition of the narrative textual type by the informants, within the scope of their textual productions. For this, we adopted the theoretical socio-interactive approach, based on Bronckart (1999), Antunes (2010), Marcuschi (2008) and (Ribeiro, 2013). The results of this research show that the vast majority of students were able to structure their narrative text in a coherent way and demonstrated that they learned how to build the narrative scheme. Keywords: Retextualization, Narrative, Narrative scheme.Este artículo presenta los resultados de la investigación sobre la práctica de la retextualización como recurso que favorece la escritura de los alumnos de 6º año de primaria, en la escuela. Esta práctica hace posible que los estudiantes tengan un contacto previo con los textos que serán producidos por ellos y les brinda la oportunidad de comprender el contexto de producción y recepción de estos textos. En este estudio, los estudiantes retextualizaron el cortometraje La Luna en cómics. La propuesta consistió en cambiar el género textual y mantener la tipología narrativa, ya que, en la investigación, nos enfocamos específicamente en la aprehensión de la composición del tipo textual narrativo por parte de los informantes, en el ámbito de sus producciones textuales. Para ello, se adoptó el enfoque teórico socio-interactivo, basado en Bronckart (1999), Antunes (2010), Marcuschi (2008) y (Ribeiro, 2013). Los resultados de esta investigación muestran que la gran mayoría de los estudiantes fueron capaces de estructurar su texto narrativo de manera coherente y demostraron que aprendieron a construir el esquema narrativo. Palabras clave: Retextualización, Narrativa, Esquema narrativo.Este artigo apresenta os resultados da pesquisa sobre a prática da retextualização como recurso favorecedor da escrita de estudantes do 6º ano do Ensino Fundamental, na escola. Essa prática possibilita o contato prévio dos alunos com textos a serem produzidos por eles e oportuniza a compreensão deles sobre o contexto de produção e recepção destes textos. Neste estudo, os alunos retextualizaram o curta-metragem La Luna em histórias em quadrinhos. A proposta consistiu na mudança de gênero textual e na manutenção da tipologia narrativa, pois, na pesquisa, focalizamos, especificamente, a apreensão da composição do tipo textual narrativo por parte dos informantes, no âmbito de suas produções textuais. Para tanto, adotamos a abordagem teórica sociointerativista, com base em Bronckart (1999), Antunes (2010), Marcuschi (2008) e (Ribeiro, 2013). Os resultados desta pesquisa evidenciam que a grande a maioria dos educandos conseguiu estruturar seu texto narrativo de modo coerente e demonstrou ter apreendido como pode se dar a construção do esquema narrativo. Palavras-chave: Retextualização, Narrativa, Esquema narrativo.Educação em Revista 2023-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26188Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26188/37692https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26188/37693Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPorto, Carlos RobertoRocha, Renata Amaral de Matos 2023-08-03T11:35:41Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26188Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-08-03T11:35:41Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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