The use of retextualization for literacy practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8554 |
Resumo: | Research clipping carried out in the Specialization Course in Literacy and Multiliteracies, by the Open University of Brazil and Ceara State University, (Universidade Aberta do Brasil/Universidade Estadual do Ceará - UAB/UECE), aiming to understand retextualization as a possibility of work pedagogical approach that considers the production of text, reading and knowledge of textual genres for the meaningful learning of children in the 2nd year of the initial years of elementary school. The analysis was obedient to qualitative procedures, based on the assumptions Marcuschi's theorists (2008; 2010). Its instrument was the proposal of retextualization activity supported by a writing base and the observation of children's involvement and expansion of their learning. We saw the interest and protagonism of the children in the production of oral and written texts, as well as the development of comprehension, reading fluency and knowledge of textual genres. This way, the retextualization reverberates in a teaching contextualized and meaningful for children |
id |
UECE-7_4a9a4e9b4be082d767aaac1c8bf0962c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8554 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
The use of retextualization for literacy practicesO emprego da retextualização para as práticas de letramentoRetextualizaçãoProdução de TextoAlfabetizaçãoCriançaRetextualizationText ProductionLiteracyChildResearch clipping carried out in the Specialization Course in Literacy and Multiliteracies, by the Open University of Brazil and Ceara State University, (Universidade Aberta do Brasil/Universidade Estadual do Ceará - UAB/UECE), aiming to understand retextualization as a possibility of work pedagogical approach that considers the production of text, reading and knowledge of textual genres for the meaningful learning of children in the 2nd year of the initial years of elementary school. The analysis was obedient to qualitative procedures, based on the assumptions Marcuschi's theorists (2008; 2010). Its instrument was the proposal of retextualization activity supported by a writing base and the observation of children's involvement and expansion of their learning. We saw the interest and protagonism of the children in the production of oral and written texts, as well as the development of comprehension, reading fluency and knowledge of textual genres. This way, the retextualization reverberates in a teaching contextualized and meaningful for childrenRecorte de pesquisa realizada no Curso de Especialização em Alfabetização e Multiletramentos, pela Universidade Aberta do Brasil / Universidade Estadual do Ceará (UAB/UECE), objetivando compreender a retextualização como possibilidade de trabalho pedagógico que considera a produção de texto, leitura e conhecimentos dos gêneros textuais para a aprendizagem significativa das crianças do 2º ano dos anos iniciais do ensino fundamental. A análise foi obediente aos procedimentos qualitativos, fundamentando-se nos pressupostos teóricos de Marcuschi (2008; 2010). Teve por instrumento a proposta de atividade de retextualização com suporte em um escrito-base e a observação do envolvimento das crianças e ampliação da sua aprendizagem. Foram constatados o interesse e o protagonismo das crianças na produção de textos orais e escritos, bem como o desenvolvimento da compreensão, fluência leitora e conhecimento dos gêneros textuais. Assim, a retextualização reverbera em um ensino contextualizado e significativo para as crianças.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8554Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8554/7410Copyright (c) 2022 Geovana Meire Gomes Franco de Albuquerque, Elizangela Silva Mesquita, Maria José Barbosahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Geovana Meire Gomes Franco de Mesquita, Elizangela SilvaBarbosa, Maria José2022-12-17T12:03:53Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8554Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:53Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The use of retextualization for literacy practices O emprego da retextualização para as práticas de letramento |
title |
The use of retextualization for literacy practices |
spellingShingle |
The use of retextualization for literacy practices Albuquerque, Geovana Meire Gomes Franco de Retextualização Produção de Texto Alfabetização Criança Retextualization Text Production Literacy Child |
title_short |
The use of retextualization for literacy practices |
title_full |
The use of retextualization for literacy practices |
title_fullStr |
The use of retextualization for literacy practices |
title_full_unstemmed |
The use of retextualization for literacy practices |
title_sort |
The use of retextualization for literacy practices |
author |
Albuquerque, Geovana Meire Gomes Franco de |
author_facet |
Albuquerque, Geovana Meire Gomes Franco de Mesquita, Elizangela Silva Barbosa, Maria José |
author_role |
author |
author2 |
Mesquita, Elizangela Silva Barbosa, Maria José |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Albuquerque, Geovana Meire Gomes Franco de Mesquita, Elizangela Silva Barbosa, Maria José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Retextualização Produção de Texto Alfabetização Criança Retextualization Text Production Literacy Child |
topic |
Retextualização Produção de Texto Alfabetização Criança Retextualization Text Production Literacy Child |
description |
Research clipping carried out in the Specialization Course in Literacy and Multiliteracies, by the Open University of Brazil and Ceara State University, (Universidade Aberta do Brasil/Universidade Estadual do Ceará - UAB/UECE), aiming to understand retextualization as a possibility of work pedagogical approach that considers the production of text, reading and knowledge of textual genres for the meaningful learning of children in the 2nd year of the initial years of elementary school. The analysis was obedient to qualitative procedures, based on the assumptions Marcuschi's theorists (2008; 2010). Its instrument was the proposal of retextualization activity supported by a writing base and the observation of children's involvement and expansion of their learning. We saw the interest and protagonism of the children in the production of oral and written texts, as well as the development of comprehension, reading fluency and knowledge of textual genres. This way, the retextualization reverberates in a teaching contextualized and meaningful for children |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8554 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8554 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8554/7410 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11 Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11 Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213951452643328 |