The use of retextualization for literacy practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Albuquerque, Geovana Meire Gomes Franco de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mesquita, Elizangela Silva, Barbosa, Maria José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8554
Resumo: Research clipping carried out in the Specialization Course in Literacy and Multiliteracies, by the Open University of Brazil and Ceara State University, (Universidade Aberta do Brasil/Universidade Estadual do Ceará - UAB/UECE), aiming to understand retextualization as a possibility of work pedagogical approach that considers the production of text, reading and knowledge of textual genres for the meaningful learning of children in the 2nd year of the initial years of elementary school. The analysis was obedient to qualitative procedures, based on the assumptions Marcuschi's theorists (2008; 2010). Its instrument was the proposal of retextualization activity supported by a writing base and the observation of children's involvement and expansion of their learning. We saw the interest and protagonism of the children in the production of oral and written texts, as well as the development of comprehension, reading fluency and knowledge of textual genres. This way, the retextualization reverberates in a teaching contextualized and meaningful for children
id UECE-7_4a9a4e9b4be082d767aaac1c8bf0962c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8554
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling The use of retextualization for literacy practicesO emprego da retextualização para as práticas de letramentoRetextualizaçãoProdução de TextoAlfabetizaçãoCriançaRetextualizationText ProductionLiteracyChildResearch clipping carried out in the Specialization Course in Literacy and Multiliteracies, by the Open University of Brazil and Ceara State University, (Universidade Aberta do Brasil/Universidade Estadual do Ceará - UAB/UECE), aiming to understand retextualization as a possibility of work pedagogical approach that considers the production of text, reading and knowledge of textual genres for the meaningful learning of children in the 2nd year of the initial years of elementary school. The analysis was obedient to qualitative procedures, based on the assumptions Marcuschi's theorists (2008; 2010). Its instrument was the proposal of retextualization activity supported by a writing base and the observation of children's involvement and expansion of their learning. We saw the interest and protagonism of the children in the production of oral and written texts, as well as the development of comprehension, reading fluency and knowledge of textual genres. This way, the retextualization reverberates in a teaching contextualized and meaningful for childrenRecorte de pesquisa realizada no Curso de Especialização em Alfabetização e Multiletramentos, pela Universidade Aberta do Brasil / Universidade Estadual do Ceará (UAB/UECE), objetivando compreender a retextualização como possibilidade de trabalho pedagógico que considera a produção de texto, leitura e conhecimentos dos gêneros textuais para a aprendizagem significativa das crianças do 2º ano dos anos iniciais do ensino fundamental. A análise foi obediente aos procedimentos qualitativos, fundamentando-se nos pressupostos teóricos de Marcuschi (2008; 2010). Teve por instrumento a proposta de atividade de retextualização com suporte em um escrito-base e a observação do envolvimento das crianças e ampliação da sua aprendizagem. Foram constatados o interesse e o protagonismo das crianças na produção de textos orais e escritos, bem como o desenvolvimento da compreensão, fluência leitora e conhecimento dos gêneros textuais. Assim, a retextualização reverbera em um ensino contextualizado e significativo para as crianças.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8554Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8554/7410Copyright (c) 2022 Geovana Meire Gomes Franco de Albuquerque, Elizangela Silva Mesquita, Maria José Barbosahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Geovana Meire Gomes Franco de Mesquita, Elizangela SilvaBarbosa, Maria José2022-12-17T12:03:53Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8554Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:53Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of retextualization for literacy practices
O emprego da retextualização para as práticas de letramento
title The use of retextualization for literacy practices
spellingShingle The use of retextualization for literacy practices
Albuquerque, Geovana Meire Gomes Franco de
Retextualização
Produção de Texto
Alfabetização
Criança
Retextualization
Text Production
Literacy
Child
title_short The use of retextualization for literacy practices
title_full The use of retextualization for literacy practices
title_fullStr The use of retextualization for literacy practices
title_full_unstemmed The use of retextualization for literacy practices
title_sort The use of retextualization for literacy practices
author Albuquerque, Geovana Meire Gomes Franco de
author_facet Albuquerque, Geovana Meire Gomes Franco de
Mesquita, Elizangela Silva
Barbosa, Maria José
author_role author
author2 Mesquita, Elizangela Silva
Barbosa, Maria José
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Albuquerque, Geovana Meire Gomes Franco de
Mesquita, Elizangela Silva
Barbosa, Maria José
dc.subject.por.fl_str_mv Retextualização
Produção de Texto
Alfabetização
Criança
Retextualization
Text Production
Literacy
Child
topic Retextualização
Produção de Texto
Alfabetização
Criança
Retextualization
Text Production
Literacy
Child
description Research clipping carried out in the Specialization Course in Literacy and Multiliteracies, by the Open University of Brazil and Ceara State University, (Universidade Aberta do Brasil/Universidade Estadual do Ceará - UAB/UECE), aiming to understand retextualization as a possibility of work pedagogical approach that considers the production of text, reading and knowledge of textual genres for the meaningful learning of children in the 2nd year of the initial years of elementary school. The analysis was obedient to qualitative procedures, based on the assumptions Marcuschi's theorists (2008; 2010). Its instrument was the proposal of retextualization activity supported by a writing base and the observation of children's involvement and expansion of their learning. We saw the interest and protagonism of the children in the production of oral and written texts, as well as the development of comprehension, reading fluency and knowledge of textual genres. This way, the retextualization reverberates in a teaching contextualized and meaningful for children
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8554
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8554
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8554/7410
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951452643328