(HALB)BILDUNG IN THE FAKE NEWS AND POST-TRUTH CONTEXT OF EXCITED SOCIETY – FROM ADORNO TO TÜRCKE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loureiro, Robson
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Campos Gonçalves, Emerson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32637
Resumo:   This article problematizes the phenomenon related to the production and consumption of fake news – criticizing the cultural industry and Excited Society in the “post-truth era” in which a considerable part of the public is addicted to both the consumption and the uninterrupted transmition of audiovisual messages. The research hypothesis holds that market logic advances journalistic work, invades the private realm of life, and institutionalizes, as an acceptable ethos, the production of a fakeexistence that makes itself par and nurtures itself in the semiformation – Halbbildung. The vigor of the analysis is based on updating the concept of Bildung, in the scope of school education, capable of contributing to the broadening of the understanding of the logic of the production machine with its increasingly addictive doses of visual shocks that excite, hinder, undermine the senses and the capacity for criticism and self-criticism of individuals.
id UFMG-5_03f640c7021c57f955d5c72491d0e6fe
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/32637
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling (HALB)BILDUNG IN THE FAKE NEWS AND POST-TRUTH CONTEXT OF EXCITED SOCIETY – FROM ADORNO TO TÜRCKE(SEMI)FORMACIÓN EN EL CONTEXTO DE LAS FAKE NEWS Y DE LA POST VERDAD EN LA SOCIDAD EXCITADA – DE ADORNO A TÜRCKE(Semi)formação no contexto das fake news e da pós-verdade na sociedade excitada - de Adorno a TürckeFake newsFormaçãoSemiformaçãoBildungHalbbildungFake newsFormationSemiformationBildungHabbildungFake newsFormaciónSemiformaciónBildungHalbbildung   This article problematizes the phenomenon related to the production and consumption of fake news – criticizing the cultural industry and Excited Society in the “post-truth era” in which a considerable part of the public is addicted to both the consumption and the uninterrupted transmition of audiovisual messages. The research hypothesis holds that market logic advances journalistic work, invades the private realm of life, and institutionalizes, as an acceptable ethos, the production of a fakeexistence that makes itself par and nurtures itself in the semiformation – Halbbildung. The vigor of the analysis is based on updating the concept of Bildung, in the scope of school education, capable of contributing to the broadening of the understanding of the logic of the production machine with its increasingly addictive doses of visual shocks that excite, hinder, undermine the senses and the capacity for criticism and self-criticism of individuals.   Este artículo problematiza la producción y el consumo de noticias falsas en el horizonte de la crítica de la industria cultural y la Sociedad Excitada en la "era de la post verdad", donde parte considerable de la gente es adicta al consumo y a la transmisión ininterrumpida de mensajes audiovisuales. La hipótesis sostiene que la lógica del mercado avanza sobre el trabajo periodístico, invade el ámbito privado de la vida e institucionaliza, como un ethos aceptable, la producción de una existencia falsa que se alinea y se nutre en la semiformación. El vigor del análisis se basa en la nueva visualización del concepto de formación en el ámbito de la educación escolar, capaz de contribuir a ampliar la comprensión de la lógica de la máquina de producir dosis cada vez más adictivas de choques visuales que excitan los sentidos y la capacidad de crítica y autocrítica de los individuos.     Este artigo problematiza o fenômeno relativo à produção e ao consumo de notícias falsas – fake news – no horizonte da crítica à indústria cultural e à Sociedade Excitada na “era da pós-verdade”, em que parte considerável das pessoas vicia-se tanto no consumo de estímulos imagéticos como na transmissão ininterrupta de mensagens audiovisuais. A hipótese da pesquisa sustenta que a lógica do mercado avança sobre o labor jornalístico, invade o âmbito privado da vida e institucionaliza, como ethos aceitável, a [re]produção de uma existência fake que faz par e nutre-se na semiformação – Halbbildung. O vigor da análise aposta na reatualização do conceito de formação – Bildung, no âmbito da educação escolar, capaz de contribuir para ampliar a compreensão sobre a lógica de funcionamento da máquina produtora de doses, cada vez mais viciantes, de choques visuais que excitam, entorpecem, minam os sentidos e a capacidade de crítica e autocrítica dos indivíduos Educação em Revista 2021-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32637Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32637/26150Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLoureiro, RobsonCampos Gonçalves, Emerson2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/32637Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv (HALB)BILDUNG IN THE FAKE NEWS AND POST-TRUTH CONTEXT OF EXCITED SOCIETY – FROM ADORNO TO TÜRCKE
(SEMI)FORMACIÓN EN EL CONTEXTO DE LAS FAKE NEWS Y DE LA POST VERDAD EN LA SOCIDAD EXCITADA – DE ADORNO A TÜRCKE
(Semi)formação no contexto das fake news e da pós-verdade na sociedade excitada - de Adorno a Türcke
title (HALB)BILDUNG IN THE FAKE NEWS AND POST-TRUTH CONTEXT OF EXCITED SOCIETY – FROM ADORNO TO TÜRCKE
spellingShingle (HALB)BILDUNG IN THE FAKE NEWS AND POST-TRUTH CONTEXT OF EXCITED SOCIETY – FROM ADORNO TO TÜRCKE
Loureiro, Robson
Fake news
Formação
Semiformação
Bildung
Halbbildung
Fake news
Formation
Semiformation
Bildung
Habbildung
Fake news
Formación
Semiformación
Bildung
Halbbildung
title_short (HALB)BILDUNG IN THE FAKE NEWS AND POST-TRUTH CONTEXT OF EXCITED SOCIETY – FROM ADORNO TO TÜRCKE
title_full (HALB)BILDUNG IN THE FAKE NEWS AND POST-TRUTH CONTEXT OF EXCITED SOCIETY – FROM ADORNO TO TÜRCKE
title_fullStr (HALB)BILDUNG IN THE FAKE NEWS AND POST-TRUTH CONTEXT OF EXCITED SOCIETY – FROM ADORNO TO TÜRCKE
title_full_unstemmed (HALB)BILDUNG IN THE FAKE NEWS AND POST-TRUTH CONTEXT OF EXCITED SOCIETY – FROM ADORNO TO TÜRCKE
title_sort (HALB)BILDUNG IN THE FAKE NEWS AND POST-TRUTH CONTEXT OF EXCITED SOCIETY – FROM ADORNO TO TÜRCKE
author Loureiro, Robson
author_facet Loureiro, Robson
Campos Gonçalves, Emerson
author_role author
author2 Campos Gonçalves, Emerson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Loureiro, Robson
Campos Gonçalves, Emerson
dc.subject.por.fl_str_mv Fake news
Formação
Semiformação
Bildung
Halbbildung
Fake news
Formation
Semiformation
Bildung
Habbildung
Fake news
Formación
Semiformación
Bildung
Halbbildung
topic Fake news
Formação
Semiformação
Bildung
Halbbildung
Fake news
Formation
Semiformation
Bildung
Habbildung
Fake news
Formación
Semiformación
Bildung
Halbbildung
description   This article problematizes the phenomenon related to the production and consumption of fake news – criticizing the cultural industry and Excited Society in the “post-truth era” in which a considerable part of the public is addicted to both the consumption and the uninterrupted transmition of audiovisual messages. The research hypothesis holds that market logic advances journalistic work, invades the private realm of life, and institutionalizes, as an acceptable ethos, the production of a fakeexistence that makes itself par and nurtures itself in the semiformation – Halbbildung. The vigor of the analysis is based on updating the concept of Bildung, in the scope of school education, capable of contributing to the broadening of the understanding of the logic of the production machine with its increasingly addictive doses of visual shocks that excite, hinder, undermine the senses and the capacity for criticism and self-criticism of individuals.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
texto
Avaliado por Pares
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32637
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32637
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32637/26150
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123062128640