FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roitberg, Guilherme Prado
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804
Resumo: This article analyzes the formative aspects of two great ideals of formation that marked the history of Western education: the Greek Paideia and the German Bildung. From the historical perspective, based on Karl Marx’s (1818-1883) omnilaterality concept and Theodor Adorno's (1903-1969) theory of semiformation, we aim to redeem the origins and philosophical fundaments of formative utopias, emphasizing its relevance in the constitution of a critical and emancipatory political education in the context of contemporaneity.
id UNESP-7_6ef00d6f1cf548cff5921271286b337c
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12804
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATIONDE LA SEMIFORMACIÓN HASTA LA OMNILATERALIDAD: REFLECCIONES SOBRE UTOPIAS FORMATIVAS Y EMANCIPACIÓNDA SEMIFORMAÇÃO À OMNILATERALIDADE: REFLEXÕES SOBRE UTOPIAS FORMATIVAS E EMANCIPAÇÃOUtopias formativasPaideiaBildungOmnilateralidadeSemiformação.Formative UtopiasPaideiaBildungOmnilateralitySemiformationUtopías formativasPaideiaBildungOmnilateralidadSemiformaciónThis article analyzes the formative aspects of two great ideals of formation that marked the history of Western education: the Greek Paideia and the German Bildung. From the historical perspective, based on Karl Marx’s (1818-1883) omnilaterality concept and Theodor Adorno's (1903-1969) theory of semiformation, we aim to redeem the origins and philosophical fundaments of formative utopias, emphasizing its relevance in the constitution of a critical and emancipatory political education in the context of contemporaneity.Este artículo analiza los aspectos formativos de dos grandes ideales de formación que marcaron la historia de la educación occidental: la paideia griega y la Bildung alemana. A partir de la perspectiva histórica, tomando como base el concepto de omnilateralidad de Karl Marx (1818-1883) y la teoría de la semiformación de Theodor Adorno (1903-1969), rescatamos los orígenes y los fundamentos filosóficos de las utopías formativas, resaltando su relevancia en la constitución de una educación política de carácter crítico y emancipatorio en el contexto de la contemporaneidad.O presente artigo analisa os aspectos formativos de dois grandes ideais de formação que marcaram a história da educação ocidental: a Paideia grega e a Bildung alemã. A partir da perspectiva histórica, tomando como base o conceito de omnilateralidade de Karl Marx (1818-1883) e a teoria da semiformação de Theodor Adorno (1903-1969), resgatamos as origens e os fundamentos filosóficos das utopias formativas, ressaltando sua relevância na constituição de uma educação política de caráter crítico e emancipatório no contexto da contemporaneidade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1280410.18675/1981-8106.vol29.n61.p305-320Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 305-320Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 305-320Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 305-3201981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804/11228https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804/11229https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804/11210Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessRoitberg, Guilherme Prado2020-01-23T11:59:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12804Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION
DE LA SEMIFORMACIÓN HASTA LA OMNILATERALIDAD: REFLECCIONES SOBRE UTOPIAS FORMATIVAS Y EMANCIPACIÓN
DA SEMIFORMAÇÃO À OMNILATERALIDADE: REFLEXÕES SOBRE UTOPIAS FORMATIVAS E EMANCIPAÇÃO
title FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION
spellingShingle FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION
Roitberg, Guilherme Prado
Utopias formativas
Paideia
Bildung
Omnilateralidade
Semiformação.
Formative Utopias
Paideia
Bildung
Omnilaterality
Semiformation
Utopías formativas
Paideia
Bildung
Omnilateralidad
Semiformación
title_short FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION
title_full FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION
title_fullStr FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION
title_full_unstemmed FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION
title_sort FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION
author Roitberg, Guilherme Prado
author_facet Roitberg, Guilherme Prado
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roitberg, Guilherme Prado
dc.subject.por.fl_str_mv Utopias formativas
Paideia
Bildung
Omnilateralidade
Semiformação.
Formative Utopias
Paideia
Bildung
Omnilaterality
Semiformation
Utopías formativas
Paideia
Bildung
Omnilateralidad
Semiformación
topic Utopias formativas
Paideia
Bildung
Omnilateralidade
Semiformação.
Formative Utopias
Paideia
Bildung
Omnilaterality
Semiformation
Utopías formativas
Paideia
Bildung
Omnilateralidad
Semiformación
description This article analyzes the formative aspects of two great ideals of formation that marked the history of Western education: the Greek Paideia and the German Bildung. From the historical perspective, based on Karl Marx’s (1818-1883) omnilaterality concept and Theodor Adorno's (1903-1969) theory of semiformation, we aim to redeem the origins and philosophical fundaments of formative utopias, emphasizing its relevance in the constitution of a critical and emancipatory political education in the context of contemporaneity.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804
10.18675/1981-8106.vol29.n61.p305-320
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol29.n61.p305-320
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804/11228
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804/11229
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804/11210
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 305-320
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 305-320
Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 305-320
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812963827712