FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804 |
Resumo: | This article analyzes the formative aspects of two great ideals of formation that marked the history of Western education: the Greek Paideia and the German Bildung. From the historical perspective, based on Karl Marx’s (1818-1883) omnilaterality concept and Theodor Adorno's (1903-1969) theory of semiformation, we aim to redeem the origins and philosophical fundaments of formative utopias, emphasizing its relevance in the constitution of a critical and emancipatory political education in the context of contemporaneity. |
id |
UNESP-7_6ef00d6f1cf548cff5921271286b337c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12804 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATIONDE LA SEMIFORMACIÓN HASTA LA OMNILATERALIDAD: REFLECCIONES SOBRE UTOPIAS FORMATIVAS Y EMANCIPACIÓNDA SEMIFORMAÇÃO À OMNILATERALIDADE: REFLEXÕES SOBRE UTOPIAS FORMATIVAS E EMANCIPAÇÃOUtopias formativasPaideiaBildungOmnilateralidadeSemiformação.Formative UtopiasPaideiaBildungOmnilateralitySemiformationUtopías formativasPaideiaBildungOmnilateralidadSemiformaciónThis article analyzes the formative aspects of two great ideals of formation that marked the history of Western education: the Greek Paideia and the German Bildung. From the historical perspective, based on Karl Marx’s (1818-1883) omnilaterality concept and Theodor Adorno's (1903-1969) theory of semiformation, we aim to redeem the origins and philosophical fundaments of formative utopias, emphasizing its relevance in the constitution of a critical and emancipatory political education in the context of contemporaneity.Este artículo analiza los aspectos formativos de dos grandes ideales de formación que marcaron la historia de la educación occidental: la paideia griega y la Bildung alemana. A partir de la perspectiva histórica, tomando como base el concepto de omnilateralidad de Karl Marx (1818-1883) y la teoría de la semiformación de Theodor Adorno (1903-1969), rescatamos los orígenes y los fundamentos filosóficos de las utopías formativas, resaltando su relevancia en la constitución de una educación política de carácter crítico y emancipatorio en el contexto de la contemporaneidad.O presente artigo analisa os aspectos formativos de dois grandes ideais de formação que marcaram a história da educação ocidental: a Paideia grega e a Bildung alemã. A partir da perspectiva histórica, tomando como base o conceito de omnilateralidade de Karl Marx (1818-1883) e a teoria da semiformação de Theodor Adorno (1903-1969), resgatamos as origens e os fundamentos filosóficos das utopias formativas, ressaltando sua relevância na constituição de uma educação política de caráter crítico e emancipatório no contexto da contemporaneidade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1280410.18675/1981-8106.vol29.n61.p305-320Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 305-320Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 305-320Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 305-3201981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804/11228https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804/11229https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804/11210Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessRoitberg, Guilherme Prado2020-01-23T11:59:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12804Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION DE LA SEMIFORMACIÓN HASTA LA OMNILATERALIDAD: REFLECCIONES SOBRE UTOPIAS FORMATIVAS Y EMANCIPACIÓN DA SEMIFORMAÇÃO À OMNILATERALIDADE: REFLEXÕES SOBRE UTOPIAS FORMATIVAS E EMANCIPAÇÃO |
title |
FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION |
spellingShingle |
FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION Roitberg, Guilherme Prado Utopias formativas Paideia Bildung Omnilateralidade Semiformação. Formative Utopias Paideia Bildung Omnilaterality Semiformation Utopías formativas Paideia Bildung Omnilateralidad Semiformación |
title_short |
FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION |
title_full |
FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION |
title_fullStr |
FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION |
title_full_unstemmed |
FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION |
title_sort |
FROM SEMIFORMATION TO OMNILATERALITY: REFLECTIONS ABOUT FORMATIVE UTOPIAS AND EMANCIPATION |
author |
Roitberg, Guilherme Prado |
author_facet |
Roitberg, Guilherme Prado |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roitberg, Guilherme Prado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Utopias formativas Paideia Bildung Omnilateralidade Semiformação. Formative Utopias Paideia Bildung Omnilaterality Semiformation Utopías formativas Paideia Bildung Omnilateralidad Semiformación |
topic |
Utopias formativas Paideia Bildung Omnilateralidade Semiformação. Formative Utopias Paideia Bildung Omnilaterality Semiformation Utopías formativas Paideia Bildung Omnilateralidad Semiformación |
description |
This article analyzes the formative aspects of two great ideals of formation that marked the history of Western education: the Greek Paideia and the German Bildung. From the historical perspective, based on Karl Marx’s (1818-1883) omnilaterality concept and Theodor Adorno's (1903-1969) theory of semiformation, we aim to redeem the origins and philosophical fundaments of formative utopias, emphasizing its relevance in the constitution of a critical and emancipatory political education in the context of contemporaneity. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804 10.18675/1981-8106.vol29.n61.p305-320 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol29.n61.p305-320 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804/11228 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804/11229 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12804/11210 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 305-320 Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 305-320 Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 305-320 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812963827712 |