Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45089 |
Resumo: | The present text approaches the Philosophy of Education in its relationship with Education, Pedagogy, the Sciences of Education and with Philosophy itself. It shows the influence of positivist tendencies on pedagogic knowledge, which are based on a reduction of the concept of scientism, contributed for a negative view of the Philosophy of Education. The article also affirms that an activity which intends to organize a consistent theoretic basis for Pedagogy embracing its logic, methodologies, finalities and models, as well as its relationships with other sciences and its meanings, cannot be accomplished without the support of the Philosophy of Education. |
id |
UFMG-5_05f4fd17864de3f250aa8ae300e9a011 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45089 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexãoFilosofia da EducaçãoPedagogiaEpistemologiaPhilosophy of EducationPedagogyEpistemologyThe present text approaches the Philosophy of Education in its relationship with Education, Pedagogy, the Sciences of Education and with Philosophy itself. It shows the influence of positivist tendencies on pedagogic knowledge, which are based on a reduction of the concept of scientism, contributed for a negative view of the Philosophy of Education. The article also affirms that an activity which intends to organize a consistent theoretic basis for Pedagogy embracing its logic, methodologies, finalities and models, as well as its relationships with other sciences and its meanings, cannot be accomplished without the support of the Philosophy of Education.O presente texto aborda a Filosofia da Educação como saber e suas relações com a Educação, com a Pedagogia, com as Ciências da Educação e com a própria Filosofia. Mostra como a influência de tendências positivas sobre o saber pedagógico, fundamentadas num reducionismo do conceito de cientificidade, contribuiu para uma visão negativa da Filosofia da Educação. Sustenta a tese de que uma atividade que tenha o objetivo de organizar uma consistente fundamentação teórica para a Pedagogia, abrangendo sua lógica, suas metodologias e seus modelos, suas relações com as ciências, seu significado, não pode se realizar senão buscando o auxílio da Filosofia da Educação.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45089Educação em Revista ; v. 19 n. 37 (2003): Edição 161982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45089/36995Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIori, Vanna2023-05-29T14:03:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45089Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:03:29Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão |
title |
Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão |
spellingShingle |
Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão Iori, Vanna Filosofia da Educação Pedagogia Epistemologia Philosophy of Education Pedagogy Epistemology |
title_short |
Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão |
title_full |
Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão |
title_fullStr |
Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão |
title_full_unstemmed |
Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão |
title_sort |
Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão |
author |
Iori, Vanna |
author_facet |
Iori, Vanna |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Iori, Vanna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filosofia da Educação Pedagogia Epistemologia Philosophy of Education Pedagogy Epistemology |
topic |
Filosofia da Educação Pedagogia Epistemologia Philosophy of Education Pedagogy Epistemology |
description |
The present text approaches the Philosophy of Education in its relationship with Education, Pedagogy, the Sciences of Education and with Philosophy itself. It shows the influence of positivist tendencies on pedagogic knowledge, which are based on a reduction of the concept of scientism, contributed for a negative view of the Philosophy of Education. The article also affirms that an activity which intends to organize a consistent theoretic basis for Pedagogy embracing its logic, methodologies, finalities and models, as well as its relationships with other sciences and its meanings, cannot be accomplished without the support of the Philosophy of Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45089 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45089 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45089/36995 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 19 n. 37 (2003): Edição 16 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711126937665536 |