Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Iori, Vanna
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45089
Resumo: The present text approaches the Philosophy of Education in its relationship with Education, Pedagogy, the Sciences of Education and with Philosophy itself. It shows the influence of positivist tendencies on pedagogic knowledge, which are based on a reduction of the concept of scientism, contributed for a negative view of the Philosophy of Education. The article also affirms that an activity which intends to organize a consistent theoretic basis for Pedagogy embracing its logic, methodologies, finalities and models, as well as its relationships with other sciences and its meanings, cannot be accomplished without the support of the Philosophy of Education.
id UFMG-5_05f4fd17864de3f250aa8ae300e9a011
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45089
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexãoFilosofia da EducaçãoPedagogiaEpistemologiaPhilosophy of EducationPedagogyEpistemologyThe present text approaches the Philosophy of Education in its relationship with Education, Pedagogy, the Sciences of Education and with Philosophy itself. It shows the influence of positivist tendencies on pedagogic knowledge, which are based on a reduction of the concept of scientism, contributed for a negative view of the Philosophy of Education. The article also affirms that an activity which intends to organize a consistent theoretic basis for Pedagogy embracing its logic, methodologies, finalities and models, as well as its relationships with other sciences and its meanings, cannot be accomplished without the support of the Philosophy of Education.O presente texto aborda a Filosofia da Educação como saber e suas relações com a Educação, com a Pedagogia, com as Ciências da Educação e com a própria Filosofia. Mostra como a influência de tendências positivas sobre o saber pedagógico, fundamentadas num reducionismo do conceito de cientificidade, contribuiu para uma visão negativa da Filosofia da  Educação. Sustenta a tese de que uma atividade que tenha o objetivo de organizar uma consistente fundamentação teórica para a Pedagogia, abrangendo sua lógica, suas metodologias e seus modelos, suas relações com as ciências, seu significado, não pode se realizar senão buscando o auxílio da Filosofia da Educação.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45089Educação em Revista ; v. 19 n. 37 (2003): Edição 161982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45089/36995Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIori, Vanna2023-05-29T14:03:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45089Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:03:29Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão
title Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão
spellingShingle Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão
Iori, Vanna
Filosofia da Educação
Pedagogia
Epistemologia
Philosophy of Education
Pedagogy
Epistemology
title_short Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão
title_full Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão
title_fullStr Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão
title_full_unstemmed Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão
title_sort Filosofia da Educação: saber de fronteiras e de conexão
author Iori, Vanna
author_facet Iori, Vanna
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Iori, Vanna
dc.subject.por.fl_str_mv Filosofia da Educação
Pedagogia
Epistemologia
Philosophy of Education
Pedagogy
Epistemology
topic Filosofia da Educação
Pedagogia
Epistemologia
Philosophy of Education
Pedagogy
Epistemology
description The present text approaches the Philosophy of Education in its relationship with Education, Pedagogy, the Sciences of Education and with Philosophy itself. It shows the influence of positivist tendencies on pedagogic knowledge, which are based on a reduction of the concept of scientism, contributed for a negative view of the Philosophy of Education. The article also affirms that an activity which intends to organize a consistent theoretic basis for Pedagogy embracing its logic, methodologies, finalities and models, as well as its relationships with other sciences and its meanings, cannot be accomplished without the support of the Philosophy of Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45089
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45089
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45089/36995
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 19 n. 37 (2003): Edição 16
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711126937665536