Notas para uma história do escotismo no Brasil: a "psicologia escoteira" e a teoria do caráter como pedagogia de civismo (1914- 1937)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44728 |
Resumo: | This work is based on research concerning the reception of scouting in Brazil, having as its emphasis the initial route of this movement until it was largely introduction via the state school system, constituted a specific form of civilianship pedagogy. Where as in England scouting was organized to deal with what was considered to be a weakness of youth and to mobile them against the anti-colonial insurrections and as part of the mobilization instituted during the First War, in Brazil scouting had its incentive in the Liga de Defesa Nacional, and its diffusion was associated with the school system, that saw in the movement a primary school of civilianship. For supporters of the need to reinforce national pride, strengthen the character was the key to realizing a patriotic destiny. This conception caused the Estado Novo to adopt scouting as a model for its Juventude Brasileira, a movement that can be ideologically identified with Balilla and Hitler Youth. |
id |
UFMG-5_14c1d95ad3be74459d083640fb248674 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/44728 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Notas para uma história do escotismo no Brasil: a "psicologia escoteira" e a teoria do caráter como pedagogia de civismo (1914- 1937)História da PsicologiaHistória da EducaçãoEscotismoEstado NovoDevelopment of PsychologyDevelopment of EducationScoutingThis work is based on research concerning the reception of scouting in Brazil, having as its emphasis the initial route of this movement until it was largely introduction via the state school system, constituted a specific form of civilianship pedagogy. Where as in England scouting was organized to deal with what was considered to be a weakness of youth and to mobile them against the anti-colonial insurrections and as part of the mobilization instituted during the First War, in Brazil scouting had its incentive in the Liga de Defesa Nacional, and its diffusion was associated with the school system, that saw in the movement a primary school of civilianship. For supporters of the need to reinforce national pride, strengthen the character was the key to realizing a patriotic destiny. This conception caused the Estado Novo to adopt scouting as a model for its Juventude Brasileira, a movement that can be ideologically identified with Balilla and Hitler Youth.Esta pesquisa estuda a recepção do escotismo no país, tendo como ênfase a trajetória inicial desse movimento até ser introduzido no sistema escolar público, principalmente em São Paulo, constituindo uma particular teoria psicológica do caráter afirmada como pedagogia de civismo. Se na Inglaterra o escotismo foi organizado para lidar com o que se considerava a fraqueza no caráter de crianças e jovens e para mobilizá-los frente as insurreições anti- coloniais e diante da mobilização civil instituída com a Primeira Grande Guerra, no Brasil o escotismo era incentivado pela Liga de Defesa Nacional, e sua difusão esteve estreitamente associada ao sistema escolar público- republicano, que via no movimento um "método pedagógico" que representaria uma "escola primária de civismo", nos anos 20 e 30, em que discutia-se intensamente como "fortalecer a nação" e organizar o Estado. Esta concepção levaria o Estado Novo a adotar o escotismo como modelo para sua Juventude Brasileira.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44728Educação em Revista ; v. 18 n. 35 (2002): Edição 151982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44728/36810Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZuquim, JudithCytrynowicz, Roney2023-05-29T14:01:31Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44728Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:01:31Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Notas para uma história do escotismo no Brasil: a "psicologia escoteira" e a teoria do caráter como pedagogia de civismo (1914- 1937) |
title |
Notas para uma história do escotismo no Brasil: a "psicologia escoteira" e a teoria do caráter como pedagogia de civismo (1914- 1937) |
spellingShingle |
Notas para uma história do escotismo no Brasil: a "psicologia escoteira" e a teoria do caráter como pedagogia de civismo (1914- 1937) Zuquim, Judith História da Psicologia História da Educação Escotismo Estado Novo Development of Psychology Development of Education Scouting |
title_short |
Notas para uma história do escotismo no Brasil: a "psicologia escoteira" e a teoria do caráter como pedagogia de civismo (1914- 1937) |
title_full |
Notas para uma história do escotismo no Brasil: a "psicologia escoteira" e a teoria do caráter como pedagogia de civismo (1914- 1937) |
title_fullStr |
Notas para uma história do escotismo no Brasil: a "psicologia escoteira" e a teoria do caráter como pedagogia de civismo (1914- 1937) |
title_full_unstemmed |
Notas para uma história do escotismo no Brasil: a "psicologia escoteira" e a teoria do caráter como pedagogia de civismo (1914- 1937) |
title_sort |
Notas para uma história do escotismo no Brasil: a "psicologia escoteira" e a teoria do caráter como pedagogia de civismo (1914- 1937) |
author |
Zuquim, Judith |
author_facet |
Zuquim, Judith Cytrynowicz, Roney |
author_role |
author |
author2 |
Cytrynowicz, Roney |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zuquim, Judith Cytrynowicz, Roney |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Psicologia História da Educação Escotismo Estado Novo Development of Psychology Development of Education Scouting |
topic |
História da Psicologia História da Educação Escotismo Estado Novo Development of Psychology Development of Education Scouting |
description |
This work is based on research concerning the reception of scouting in Brazil, having as its emphasis the initial route of this movement until it was largely introduction via the state school system, constituted a specific form of civilianship pedagogy. Where as in England scouting was organized to deal with what was considered to be a weakness of youth and to mobile them against the anti-colonial insurrections and as part of the mobilization instituted during the First War, in Brazil scouting had its incentive in the Liga de Defesa Nacional, and its diffusion was associated with the school system, that saw in the movement a primary school of civilianship. For supporters of the need to reinforce national pride, strengthen the character was the key to realizing a patriotic destiny. This conception caused the Estado Novo to adopt scouting as a model for its Juventude Brasileira, a movement that can be ideologically identified with Balilla and Hitler Youth. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44728 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44728 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44728/36810 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 18 n. 35 (2002): Edição 15 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711126493069312 |