POTENTIALITIES OF THE ARCU-SUL SYSTEM FOR THE CONSTRUCTION OF A REGIONAL MODEL OF DEGREE RECOGNITION
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37823 |
Resumo: | This work aims to investigate the potentialities of the regional evaluation policy, configured in theAccreditation System for University Courses of Mercosul, to build a model for recognition of degrees.Methodologically, this is a documentary research. Unconcerned of uncertainties about issues that are importantfor the implementation of regional policy, the data show that States Parties have made progress in building apermanent mechanism for the recognition of diplomas. In short, the Regional System is an efficient inductionstrategy, since it relates the results of accreditation with the regulation of diplomas. Accordingly, the system ofMercosul has the potential to determine quality in higher education and, consequently, to induce the recognitionof degrees in the countries, based on a regional model. |
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POTENTIALITIES OF THE ARCU-SUL SYSTEM FOR THE CONSTRUCTION OF A REGIONAL MODEL OF DEGREE RECOGNITIONPOTENCIALES DEL SISTEMA ARCU-SUR PARA LA CONSTRUCCIÓN DEL MODELO REGIONAL DE RECONOCIMIENTO DE TÍTULOSPOTENCIALIDADES DO SISTEMA ARCU-SUL PARA A CONSTRUÇÃO DO MODELO REGIONAL DE RECONHECIMENTO DE TÍTULOSMercosulQualidade EducacionalAcreditaçãoRegulaçãoMercosulEducational QualityAccreditationRegulationMercosurCalidad educativaAcreditaciónRegulaciónThis work aims to investigate the potentialities of the regional evaluation policy, configured in theAccreditation System for University Courses of Mercosul, to build a model for recognition of degrees.Methodologically, this is a documentary research. Unconcerned of uncertainties about issues that are importantfor the implementation of regional policy, the data show that States Parties have made progress in building apermanent mechanism for the recognition of diplomas. In short, the Regional System is an efficient inductionstrategy, since it relates the results of accreditation with the regulation of diplomas. Accordingly, the system ofMercosul has the potential to determine quality in higher education and, consequently, to induce the recognitionof degrees in the countries, based on a regional model.El trabajo tiene como objetivo investigar el potencial de la política de evaluación regional,configurada en el Sistema de Acreditación Regional de Carreras Universitarias del Mercosur, para laconstrucción de un modelo de reconocimiento de títulos. Metodológicamente, es una investigacióndocumental. A pesar de la incertidumbre sobre cuestiones importantes para la implementación de lapolítica regional, los datos muestran que los Estados Partes han avanzado en la construcción de unmecanismo permanente para el reconocimiento de títulos. En resumen, el Sistema Regional constituyeuna estrategia de inducción eficiente, ya que vincula los resultados de la acreditación con la regulación delos diplomas. De esta manera, el Sistema del Mercosur tiene el potencial de determinar la calidad en laeducación superior y, en consecuencia, inducir el reconocimiento de títulos en los países, en base a unmodelo regional.O presente trabalho tem como objetivo investigar as potencialidades da política regional deavaliação, configurada no Sistema de Acreditação de Cursos Universitários do Mercosul, para aconstrução de um modelo de reconhecimento de títulos. Metodologicamente, trata-se de uma pesquisadocumental. Em que pesem indefinições acerca de questões importantes para a implementação da políticaregional, os dados evidenciam que os Estados Partes progrediram na construção de um mecanismopermanente de reconhecimento de títulos. Em síntese, o Sistema regional constitui uma estratégia deindução eficiente, uma vez que relaciona os resultados da acreditação com a regulação de diplomas. Dessemodo, o Sistema do Mercosul possui potencial para determinar qualidade na educação superior e,consequentemente, induzir o reconhecimento de títulos nos países, a partir de um modelo regional.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTEXTOapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37823Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37823/29490https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPEREIRA DE SOUZA, MARIANNE MARTINS REAL, GISELLE CRISTINA 2022-01-10T06:49:35Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37823Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-10T06:49:35Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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