GRAMSCI, EDUCATOR OF THE LOWER CLASSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trentin Silveira, Renê José
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20049
Resumo: The objective of this article is to accentuate some aspects of Gramsci's educational practice, in order to contribute to the outlining of his Pedagogy. From an analysis of some of his texts from youth, as well as some of his letters, it is our goal to highlight his radical political commitment as it relates to the cultural and critical formation of the people, and the ways through which it resulted in concrete educational actions. We also seek to demonstrate that such commitment was present throughout the author's life, expressing itself in the different activities he developed: as a journalist; as a partisan co-director; as a school organizer; as a creator of learning materials; as an educator to adults, acting both face to face and through distance learning under different circumstances and spaces, including in prison. This article doesn't exhaust the discussion of a possible Gramscian Pedagogy, which due to the complexity and magnitude of the author's work, will remain open.
id UFMG-5_565a66f3ba6a6d148033c5c49182a565
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/20049
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling GRAMSCI, EDUCATOR OF THE LOWER CLASSESGRAMSCI, EDUCADOR DE LAS CAMADAS POPULARESGRAMSCI, EDUCADOR DAS CAMADAS POPULARESAntonio Gramsci, Educação popular, Hegemonia e educação, Marxismo e educação popular.Antonio Gramsci, Popular education, Hegemony and education, Marxism and popular education.Antonio Gramsci, Educación popular, Hegemonía y educación, Marxismo y educación popular.The objective of this article is to accentuate some aspects of Gramsci's educational practice, in order to contribute to the outlining of his Pedagogy. From an analysis of some of his texts from youth, as well as some of his letters, it is our goal to highlight his radical political commitment as it relates to the cultural and critical formation of the people, and the ways through which it resulted in concrete educational actions. We also seek to demonstrate that such commitment was present throughout the author's life, expressing itself in the different activities he developed: as a journalist; as a partisan co-director; as a school organizer; as a creator of learning materials; as an educator to adults, acting both face to face and through distance learning under different circumstances and spaces, including in prison. This article doesn't exhaust the discussion of a possible Gramscian Pedagogy, which due to the complexity and magnitude of the author's work, will remain open.El objetivo de este artículo es realzar algunos de los aspectos teóricos de la práctica pedagógica de Antonio Gramsci, con el objetivo de contribuir para el delineamiento de su pedagogía. Partiendo sobre todo del análisis de textos de juventud y de algunas cartas del autor, se pretende evidenciar su radical compromiso político con la formación cultural y crítica de las camadas populares y las formas por las cuales se tradujo en acciones educativas concretas. Se busca demostrar, también, que tal compromiso estuvo presente a lo largo de toda la vida del autor, expresándose en las diversas actividades que desarrolló: como periodista; codirigente partidario, como organizador de escuelas; como elaborador de planes de enseñanza y de materiales didácticos; como educador de adultos, actuando presencialmente o a distancia y en distintas circunstancias y espacios, incluso en la cárcel. Evidentemente, el presente trabajo no agota la discusión sobre la posibilidad de una pedagogía gramsciana, tema que, por su complejidad y por la vastedad de la obra del autor, permanece en abierto.O objetivo deste artigo é realçar alguns dos aspectos teóricos da prática pedagógica de Antonio Gramsci, a fim de contribuir para o delineamento de sua pedagogia. Partindo sobretudo da análise de textos de juventude e de algumas cartas do autor, pretende-se evidenciar seu radical compromisso político com a formação cultural e crítica das camadas populares e as formas pelas quais ele se traduziu em ações educativas concretas. Busca-se demonstrar, também, que tal compromisso esteve presente ao longo de toda a vida do autor, expressando-se nas diversas atividades que desenvolveu: como jornalista; como co-dirigente partidário; como organizador de escolas; como elaborador de programas de ensino e de materiais didáticos; como educador de adultos, atuando presencialmente ou a distância e em diferentes circunstâncias e espaços, inclusive na prisão. Evidentemente, o presente trabalho não esgota a discussão sobre a possibilidade de uma pedagogia gramsciana, tema que, pela sua complexidade e pela vastidão da obra do autor, permanece em aberto.  Educação em Revista 2021-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20049Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20049/28733https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20049/28734Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrentin Silveira, Renê José2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20049Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv GRAMSCI, EDUCATOR OF THE LOWER CLASSES
GRAMSCI, EDUCADOR DE LAS CAMADAS POPULARES
GRAMSCI, EDUCADOR DAS CAMADAS POPULARES
title GRAMSCI, EDUCATOR OF THE LOWER CLASSES
spellingShingle GRAMSCI, EDUCATOR OF THE LOWER CLASSES
Trentin Silveira, Renê José
Antonio Gramsci, Educação popular, Hegemonia e educação, Marxismo e educação popular.
Antonio Gramsci, Popular education, Hegemony and education, Marxism and popular education.
Antonio Gramsci, Educación popular, Hegemonía y educación, Marxismo y educación popular.
title_short GRAMSCI, EDUCATOR OF THE LOWER CLASSES
title_full GRAMSCI, EDUCATOR OF THE LOWER CLASSES
title_fullStr GRAMSCI, EDUCATOR OF THE LOWER CLASSES
title_full_unstemmed GRAMSCI, EDUCATOR OF THE LOWER CLASSES
title_sort GRAMSCI, EDUCATOR OF THE LOWER CLASSES
author Trentin Silveira, Renê José
author_facet Trentin Silveira, Renê José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trentin Silveira, Renê José
dc.subject.por.fl_str_mv Antonio Gramsci, Educação popular, Hegemonia e educação, Marxismo e educação popular.
Antonio Gramsci, Popular education, Hegemony and education, Marxism and popular education.
Antonio Gramsci, Educación popular, Hegemonía y educación, Marxismo y educación popular.
topic Antonio Gramsci, Educação popular, Hegemonia e educação, Marxismo e educação popular.
Antonio Gramsci, Popular education, Hegemony and education, Marxism and popular education.
Antonio Gramsci, Educación popular, Hegemonía y educación, Marxismo y educación popular.
description The objective of this article is to accentuate some aspects of Gramsci's educational practice, in order to contribute to the outlining of his Pedagogy. From an analysis of some of his texts from youth, as well as some of his letters, it is our goal to highlight his radical political commitment as it relates to the cultural and critical formation of the people, and the ways through which it resulted in concrete educational actions. We also seek to demonstrate that such commitment was present throughout the author's life, expressing itself in the different activities he developed: as a journalist; as a partisan co-director; as a school organizer; as a creator of learning materials; as an educator to adults, acting both face to face and through distance learning under different circumstances and spaces, including in prison. This article doesn't exhaust the discussion of a possible Gramscian Pedagogy, which due to the complexity and magnitude of the author's work, will remain open.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20049
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20049
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20049/28733
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20049/28734
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711120266625024