Reinventar e formar o profissional da educação básica.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44988 |
Resumo: | The article presents the issue of the Basic Education teacher´s professional formation and the necessity of reviewing this process. It considers the professional formation as a precondition for the constitution of educational systems, its renovation and also the improvement of its quality. The text also questions the present process of teacher´s formation in the linear logic and in the conception of isolated knowledge. It presents the idea that it is necessary to give the teacher a new conception of Basic Education as a social right to knowledge and culture, different from and broader than the traditional ano, which has been narrow and selective. |
id |
UFMG-5_80e389ad5f8167aae83841830a2d43f9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/44988 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Reinventar e formar o profissional da educação básica.Formação de ProfessoresEducação BásicaDireito SocialTeacher´s FormationBasic EducationSocial RightThe article presents the issue of the Basic Education teacher´s professional formation and the necessity of reviewing this process. It considers the professional formation as a precondition for the constitution of educational systems, its renovation and also the improvement of its quality. The text also questions the present process of teacher´s formation in the linear logic and in the conception of isolated knowledge. It presents the idea that it is necessary to give the teacher a new conception of Basic Education as a social right to knowledge and culture, different from and broader than the traditional ano, which has been narrow and selective.O artigo apresenta a questão da formação docente do profissional da educação básica e a necessidade de se repensar essa formação.Considera a formação como pré-condição para a constituição de sistemas educacionais, sua renovação e elevação de sua qualidade.Questiona os atuais processos de formação de professores na lógica linear e na concepção de saberes isolados. Apresenta a idéia de que é necessário formar o profissional em uma nova concepção de educação básica, superando a visão estreita, seletiva e excludente, na passagem para uma concepção mais alargada da educação básica como direito social ao saber e à cultura.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44988Educação em Revista ; v. 19 n. 37 (2003): Edição 161982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44988/36938Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArroyo, Miguel G.2023-05-29T14:03:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44988Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:03:29Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reinventar e formar o profissional da educação básica. |
title |
Reinventar e formar o profissional da educação básica. |
spellingShingle |
Reinventar e formar o profissional da educação básica. Arroyo, Miguel G. Formação de Professores Educação Básica Direito Social Teacher´s Formation Basic Education Social Right |
title_short |
Reinventar e formar o profissional da educação básica. |
title_full |
Reinventar e formar o profissional da educação básica. |
title_fullStr |
Reinventar e formar o profissional da educação básica. |
title_full_unstemmed |
Reinventar e formar o profissional da educação básica. |
title_sort |
Reinventar e formar o profissional da educação básica. |
author |
Arroyo, Miguel G. |
author_facet |
Arroyo, Miguel G. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arroyo, Miguel G. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Educação Básica Direito Social Teacher´s Formation Basic Education Social Right |
topic |
Formação de Professores Educação Básica Direito Social Teacher´s Formation Basic Education Social Right |
description |
The article presents the issue of the Basic Education teacher´s professional formation and the necessity of reviewing this process. It considers the professional formation as a precondition for the constitution of educational systems, its renovation and also the improvement of its quality. The text also questions the present process of teacher´s formation in the linear logic and in the conception of isolated knowledge. It presents the idea that it is necessary to give the teacher a new conception of Basic Education as a social right to knowledge and culture, different from and broader than the traditional ano, which has been narrow and selective. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44988 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44988 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44988/36938 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 19 n. 37 (2003): Edição 16 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711126906208256 |