Reinventar e formar o profissional da educação básica.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arroyo, Miguel G.
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44988
Resumo: The article presents the issue of the Basic Education teacher´s professional formation and the necessity of reviewing this process. It considers the professional formation as a precondition for the constitution of educational systems, its renovation and also the improvement of its quality. The text also questions the present process of teacher´s formation in the linear logic and in the conception of isolated knowledge. It presents the idea that it is necessary to give the teacher a new conception of Basic Education as a social right to knowledge and culture, different from and broader than the traditional ano, which has been narrow and selective.
id UFMG-5_80e389ad5f8167aae83841830a2d43f9
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/44988
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Reinventar e formar o profissional da educação básica.Formação de ProfessoresEducação BásicaDireito SocialTeacher´s FormationBasic EducationSocial RightThe article presents the issue of the Basic Education teacher´s professional formation and the necessity of reviewing this process. It considers the professional formation as a precondition for the constitution of educational systems, its renovation and also the improvement of its quality. The text also questions the present process of teacher´s formation in the linear logic and in the conception of isolated knowledge. It presents the idea that it is necessary to give the teacher a new conception of Basic Education as a social right to knowledge and culture, different from and broader than the traditional ano, which has been narrow and selective.O artigo apresenta a questão da formação docente do profissional da educação básica e a necessidade de se repensar essa formação.Considera a formação como pré-condição para a constituição de sistemas educacionais, sua renovação e elevação de sua qualidade.Questiona os atuais processos de formação de professores na lógica linear e na concepção de saberes isolados. Apresenta a idéia de que é necessário formar o profissional em uma nova concepção de educação básica, superando a visão estreita, seletiva e excludente, na passagem para uma concepção mais alargada da educação básica como direito social ao saber e à cultura.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44988Educação em Revista ; v. 19 n. 37 (2003): Edição 161982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44988/36938Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArroyo, Miguel G.2023-05-29T14:03:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44988Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:03:29Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Reinventar e formar o profissional da educação básica.
title Reinventar e formar o profissional da educação básica.
spellingShingle Reinventar e formar o profissional da educação básica.
Arroyo, Miguel G.
Formação de Professores
Educação Básica
Direito Social
Teacher´s Formation
Basic Education
Social Right
title_short Reinventar e formar o profissional da educação básica.
title_full Reinventar e formar o profissional da educação básica.
title_fullStr Reinventar e formar o profissional da educação básica.
title_full_unstemmed Reinventar e formar o profissional da educação básica.
title_sort Reinventar e formar o profissional da educação básica.
author Arroyo, Miguel G.
author_facet Arroyo, Miguel G.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arroyo, Miguel G.
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Educação Básica
Direito Social
Teacher´s Formation
Basic Education
Social Right
topic Formação de Professores
Educação Básica
Direito Social
Teacher´s Formation
Basic Education
Social Right
description The article presents the issue of the Basic Education teacher´s professional formation and the necessity of reviewing this process. It considers the professional formation as a precondition for the constitution of educational systems, its renovation and also the improvement of its quality. The text also questions the present process of teacher´s formation in the linear logic and in the conception of isolated knowledge. It presents the idea that it is necessary to give the teacher a new conception of Basic Education as a social right to knowledge and culture, different from and broader than the traditional ano, which has been narrow and selective.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44988
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44988
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44988/36938
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 19 n. 37 (2003): Edição 16
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711126906208256