CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ATHAYDE PAZ, LUCIANA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: ICLE, GILBERTO
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38048
Resumo: This text is aimed at showing the link between curricula and performance. This intent isopposed to the notion of curriculum as document. The notions of fiction and body are included in thefield of performance, as well as in the productions that intertwine Performance Studies and the field ofEducation. A review of the main references on Performance and Education is presented. It is discussedthe preeminence of the logic of the document, the actuality and the visible in detriment of memory andknowledge transmission by means of the embodied practices, for their ephemerality. It is claimed thatthe performance perspective, having as operators the notions of body and fiction, allows to understandephemerality as a constituent part of the practices of memory and knowledge transmission. Performancecurricula, opposing to the idea of document curriculum, are proposed as a possibility of inconstancy inthe processes of knowledge construction.
id UFMG-5_83d636c5dc9918d61ed71ba3082da30b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38048
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCECURRÍCULO-DOCUMENTO, CURRÍCULO-PERFORMANCE CURRÍCULO-DOCUMENTO, CURRÍCULOS-PERFORMANCECurrículoPerformanceCorpoFicçãoCurriculumPerformanceBodyFictionCurrículoPerformanceCuerpoFicciónThis text is aimed at showing the link between curricula and performance. This intent isopposed to the notion of curriculum as document. The notions of fiction and body are included in thefield of performance, as well as in the productions that intertwine Performance Studies and the field ofEducation. A review of the main references on Performance and Education is presented. It is discussedthe preeminence of the logic of the document, the actuality and the visible in detriment of memory andknowledge transmission by means of the embodied practices, for their ephemerality. It is claimed thatthe performance perspective, having as operators the notions of body and fiction, allows to understandephemerality as a constituent part of the practices of memory and knowledge transmission. Performancecurricula, opposing to the idea of document curriculum, are proposed as a possibility of inconstancy inthe processes of knowledge construction.: En este texto se busca mostrar el vínculo entre los currículos y la performance. Este intentose opone a la noción de currículo como documento. Se limitan las nociones de ficción y de cuerpo en elcampo de la performance, así como en las producciones que entrelazan los Estudios de la Performancecon el campo de la Educación. Se discute la primacía de la lógica del documento, de la materialidad y delo visible en perjuicio de la transmisión de la memoria y del conocimiento por medio de prácticasincorporadas, por su carácter efímero. Se defiende que la perspectiva de la performance, teniendo comooperadores las nociones de cuerpo y ficción, permite comprender el carácter efímero como parteconstitutiva de las prácticas de transmisión de memoria y de conocimiento. Se propone currículosperformance, en oposición a la idea de currículo documento, como posibilidad de inconstancia en losprocesos de construcción de los conocimientos.Neste texto busca-se mostrar o enlace entre currículos e performance. Tal intento se opõe ànoção de currículo como documento. Circunscreve-se as noções de ficção e de corpo no campo daperformance, bem como nas produções que entrelaçam os Estudos da Performance com o campo daEducação. Apresenta-se uma revisão das principais referências sobre Performance e Educação, assimcomo discute-se a primazia da lógica do documento, da materialidade e do visível em detrimento datransmissão da memória e do conhecimento por meio das práticas incorporadas, em razão de suaefemeridade. Defende-se que a perspectiva da performance, tendo como operadores as noções de corpoe ficção, permite compreender a efemeridade como parte constituinte das práticas de transmissão dememória e de conhecimento. Propõe-se currículos-performance, em oposição ao conceito de currículodocumento, como possibilidade de inconstância nos processos de construção dos conhecimentos.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38048Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38048/29659https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessATHAYDE PAZ, LUCIANA ICLE, GILBERTO 2022-01-27T18:55:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38048Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T18:55:27Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE
CURRÍCULO-DOCUMENTO, CURRÍCULO-PERFORMANCE
CURRÍCULO-DOCUMENTO, CURRÍCULOS-PERFORMANCE
title CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE
spellingShingle CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE
ATHAYDE PAZ, LUCIANA
Currículo
Performance
Corpo
Ficção
Curriculum
Performance
Body
Fiction
Currículo
Performance
Cuerpo
Ficción
title_short CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE
title_full CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE
title_fullStr CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE
title_full_unstemmed CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE
title_sort CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE
author ATHAYDE PAZ, LUCIANA
author_facet ATHAYDE PAZ, LUCIANA
ICLE, GILBERTO
author_role author
author2 ICLE, GILBERTO
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv ATHAYDE PAZ, LUCIANA
ICLE, GILBERTO
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Performance
Corpo
Ficção
Curriculum
Performance
Body
Fiction
Currículo
Performance
Cuerpo
Ficción
topic Currículo
Performance
Corpo
Ficção
Curriculum
Performance
Body
Fiction
Currículo
Performance
Cuerpo
Ficción
description This text is aimed at showing the link between curricula and performance. This intent isopposed to the notion of curriculum as document. The notions of fiction and body are included in thefield of performance, as well as in the productions that intertwine Performance Studies and the field ofEducation. A review of the main references on Performance and Education is presented. It is discussedthe preeminence of the logic of the document, the actuality and the visible in detriment of memory andknowledge transmission by means of the embodied practices, for their ephemerality. It is claimed thatthe performance perspective, having as operators the notions of body and fiction, allows to understandephemerality as a constituent part of the practices of memory and knowledge transmission. Performancecurricula, opposing to the idea of document curriculum, are proposed as a possibility of inconstancy inthe processes of knowledge construction.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38048
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38048
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38048/29659
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123833880576