CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38048 |
Resumo: | This text is aimed at showing the link between curricula and performance. This intent isopposed to the notion of curriculum as document. The notions of fiction and body are included in thefield of performance, as well as in the productions that intertwine Performance Studies and the field ofEducation. A review of the main references on Performance and Education is presented. It is discussedthe preeminence of the logic of the document, the actuality and the visible in detriment of memory andknowledge transmission by means of the embodied practices, for their ephemerality. It is claimed thatthe performance perspective, having as operators the notions of body and fiction, allows to understandephemerality as a constituent part of the practices of memory and knowledge transmission. Performancecurricula, opposing to the idea of document curriculum, are proposed as a possibility of inconstancy inthe processes of knowledge construction. |
id |
UFMG-5_83d636c5dc9918d61ed71ba3082da30b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38048 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCECURRÍCULO-DOCUMENTO, CURRÍCULO-PERFORMANCE CURRÍCULO-DOCUMENTO, CURRÍCULOS-PERFORMANCECurrículoPerformanceCorpoFicçãoCurriculumPerformanceBodyFictionCurrículoPerformanceCuerpoFicciónThis text is aimed at showing the link between curricula and performance. This intent isopposed to the notion of curriculum as document. The notions of fiction and body are included in thefield of performance, as well as in the productions that intertwine Performance Studies and the field ofEducation. A review of the main references on Performance and Education is presented. It is discussedthe preeminence of the logic of the document, the actuality and the visible in detriment of memory andknowledge transmission by means of the embodied practices, for their ephemerality. It is claimed thatthe performance perspective, having as operators the notions of body and fiction, allows to understandephemerality as a constituent part of the practices of memory and knowledge transmission. Performancecurricula, opposing to the idea of document curriculum, are proposed as a possibility of inconstancy inthe processes of knowledge construction.: En este texto se busca mostrar el vínculo entre los currículos y la performance. Este intentose opone a la noción de currículo como documento. Se limitan las nociones de ficción y de cuerpo en elcampo de la performance, así como en las producciones que entrelazan los Estudios de la Performancecon el campo de la Educación. Se discute la primacía de la lógica del documento, de la materialidad y delo visible en perjuicio de la transmisión de la memoria y del conocimiento por medio de prácticasincorporadas, por su carácter efímero. Se defiende que la perspectiva de la performance, teniendo comooperadores las nociones de cuerpo y ficción, permite comprender el carácter efímero como parteconstitutiva de las prácticas de transmisión de memoria y de conocimiento. Se propone currículosperformance, en oposición a la idea de currículo documento, como posibilidad de inconstancia en losprocesos de construcción de los conocimientos.Neste texto busca-se mostrar o enlace entre currículos e performance. Tal intento se opõe ànoção de currículo como documento. Circunscreve-se as noções de ficção e de corpo no campo daperformance, bem como nas produções que entrelaçam os Estudos da Performance com o campo daEducação. Apresenta-se uma revisão das principais referências sobre Performance e Educação, assimcomo discute-se a primazia da lógica do documento, da materialidade e do visível em detrimento datransmissão da memória e do conhecimento por meio das práticas incorporadas, em razão de suaefemeridade. Defende-se que a perspectiva da performance, tendo como operadores as noções de corpoe ficção, permite compreender a efemeridade como parte constituinte das práticas de transmissão dememória e de conhecimento. Propõe-se currículos-performance, em oposição ao conceito de currículodocumento, como possibilidade de inconstância nos processos de construção dos conhecimentos.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38048Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38048/29659https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessATHAYDE PAZ, LUCIANA ICLE, GILBERTO 2022-01-27T18:55:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38048Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T18:55:27Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE CURRÍCULO-DOCUMENTO, CURRÍCULO-PERFORMANCE CURRÍCULO-DOCUMENTO, CURRÍCULOS-PERFORMANCE |
title |
CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE |
spellingShingle |
CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE ATHAYDE PAZ, LUCIANA Currículo Performance Corpo Ficção Curriculum Performance Body Fiction Currículo Performance Cuerpo Ficción |
title_short |
CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE |
title_full |
CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE |
title_fullStr |
CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE |
title_full_unstemmed |
CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE |
title_sort |
CURRICULUM DOCUMENT, CURRICULUM PERFORMANCE |
author |
ATHAYDE PAZ, LUCIANA |
author_facet |
ATHAYDE PAZ, LUCIANA ICLE, GILBERTO |
author_role |
author |
author2 |
ICLE, GILBERTO |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ATHAYDE PAZ, LUCIANA ICLE, GILBERTO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Performance Corpo Ficção Curriculum Performance Body Fiction Currículo Performance Cuerpo Ficción |
topic |
Currículo Performance Corpo Ficção Curriculum Performance Body Fiction Currículo Performance Cuerpo Ficción |
description |
This text is aimed at showing the link between curricula and performance. This intent isopposed to the notion of curriculum as document. The notions of fiction and body are included in thefield of performance, as well as in the productions that intertwine Performance Studies and the field ofEducation. A review of the main references on Performance and Education is presented. It is discussedthe preeminence of the logic of the document, the actuality and the visible in detriment of memory andknowledge transmission by means of the embodied practices, for their ephemerality. It is claimed thatthe performance perspective, having as operators the notions of body and fiction, allows to understandephemerality as a constituent part of the practices of memory and knowledge transmission. Performancecurricula, opposing to the idea of document curriculum, are proposed as a possibility of inconstancy inthe processes of knowledge construction. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38048 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38048 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38048/29659 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123833880576 |