PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48416 |
Resumo: | Promoting student retention is essential to ensure that everyone has access to quality education and equal opportunities. This is a challenge experienced by educational systems, being the subject of reflection and criticism. A dialogue that will certainly bring even more contributions to Brazilian education. Researching this subject is becoming more intriguing every day given the socio-historical context experienced by the Federal Institutes of Technical and Technological Education. Therefore, the objective of this review is to present the evaluation of the article “The Influence of teaching pedagogical practices on student evasion in the technical course” submitted to open evaluation by the journal Educação em Revista, linked to the Postgraduate Program in Education of the Faculty of Education (FAE) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) presenting the analysis of the proposal mainly with regard to teaching pedagogical practices. |
id |
UFMG-5_85e75381b664185acba01c7bfa4d9c0d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/48416 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTEPermanênciaEvasãoInstitutos FederaisPromoting student retention is essential to ensure that everyone has access to quality education and equal opportunities. This is a challenge experienced by educational systems, being the subject of reflection and criticism. A dialogue that will certainly bring even more contributions to Brazilian education. Researching this subject is becoming more intriguing every day given the socio-historical context experienced by the Federal Institutes of Technical and Technological Education. Therefore, the objective of this review is to present the evaluation of the article “The Influence of teaching pedagogical practices on student evasion in the technical course” submitted to open evaluation by the journal Educação em Revista, linked to the Postgraduate Program in Education of the Faculty of Education (FAE) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) presenting the analysis of the proposal mainly with regard to teaching pedagogical practices.Promover la retención de estudiantes es esencial para garantizar que todos tengan acceso a una educación de calidad y a la igualdad de oportunidades. Este es un desafío que viven los sistemas educativos, siendo objeto de reflexión y crítica. Un diálogo que seguramente traerá aún más contribuciones a la educación brasileña. La investigación sobre este tema resulta cada día más intrigante dado el contexto sociohistórico que viven los Institutos Federales de Educación Técnica y Tecnológica. Por lo tanto, el objetivo de esta revisión es presentar la evaluación del artículo “La Influencia de las prácticas pedagógicas docentes en la evasión de los estudiantes en el curso técnico” sometido a evaluación abierta por la revista Educação em Revista, vinculada al Programa de Postgrado en Educación de la Facultad de Educación (FAE) de la Universidad Federal de Minas Gerais (UFMG) presentando el análisis de la propuesta principalmente en lo que respecta a la enseñanza de las prácticas pedagógicas.Promover a permanência do estudante é fundamental para garantir que todos tenham acesso à educação de qualidade e oportunidades iguais. Esse é um desafio vivenciado pelos sistemas educacionais, sendo objeto de reflexões e críticas. Diálogo que certamente trará ainda mais contribuições à educação brasileira. Pesquisar este assunto é a cada dia mais instigante tendo em vista o contexto sócio-histórico vivenciado pelos Institutos Federais de Educação Técnica e Tecnológica. Sendo assim, o objetivo desta resenha é apresentar a avaliação do artigo “A Influência das práticas pedagógicas docentes na evasão discente no curso técnico” submetido à avaliação aberta do periódico Educação em Revista, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (FAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) apresentando as análises da proposta principalmente no que se refere às práticas pedagógicas docentes.Educação em Revista 2024-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionResenha avaliativaapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48416Educação em Revista ; v. 401982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48416/43371Copyright (c) 2024 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSá Ferreira Barros, Giuliana2024-03-08T16:01:24Zoai:periodicos.ufmg.br:article/48416Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2024-03-08T16:01:24Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE |
title |
PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE |
spellingShingle |
PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE Sá Ferreira Barros, Giuliana Permanência Evasão Institutos Federais |
title_short |
PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE |
title_full |
PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE |
title_fullStr |
PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE |
title_full_unstemmed |
PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE |
title_sort |
PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE |
author |
Sá Ferreira Barros, Giuliana |
author_facet |
Sá Ferreira Barros, Giuliana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sá Ferreira Barros, Giuliana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Permanência Evasão Institutos Federais |
topic |
Permanência Evasão Institutos Federais |
description |
Promoting student retention is essential to ensure that everyone has access to quality education and equal opportunities. This is a challenge experienced by educational systems, being the subject of reflection and criticism. A dialogue that will certainly bring even more contributions to Brazilian education. Researching this subject is becoming more intriguing every day given the socio-historical context experienced by the Federal Institutes of Technical and Technological Education. Therefore, the objective of this review is to present the evaluation of the article “The Influence of teaching pedagogical practices on student evasion in the technical course” submitted to open evaluation by the journal Educação em Revista, linked to the Postgraduate Program in Education of the Faculty of Education (FAE) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) presenting the analysis of the proposal mainly with regard to teaching pedagogical practices. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Resenha avaliativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48416 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48416 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48416/43371 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 40 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711120219439104 |