PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sá Ferreira Barros, Giuliana
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48416
Resumo: Promoting student retention is essential to ensure that everyone has access to quality education and equal opportunities. This is a challenge experienced by educational systems, being the subject of reflection and criticism. A dialogue that will certainly bring even more contributions to Brazilian education. Researching this subject is becoming more intriguing every day given the socio-historical context experienced by the Federal Institutes of Technical and Technological Education. Therefore, the objective of this review is to present the evaluation of the article “The Influence of teaching pedagogical practices on student evasion in the technical course” submitted to open evaluation by the journal Educação em Revista, linked to the Postgraduate Program in Education of the Faculty of Education (FAE) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) presenting the analysis of the proposal mainly with regard to teaching pedagogical practices.
id UFMG-5_85e75381b664185acba01c7bfa4d9c0d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/48416
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTEPermanênciaEvasãoInstitutos FederaisPromoting student retention is essential to ensure that everyone has access to quality education and equal opportunities. This is a challenge experienced by educational systems, being the subject of reflection and criticism. A dialogue that will certainly bring even more contributions to Brazilian education. Researching this subject is becoming more intriguing every day given the socio-historical context experienced by the Federal Institutes of Technical and Technological Education. Therefore, the objective of this review is to present the evaluation of the article “The Influence of teaching pedagogical practices on student evasion in the technical course” submitted to open evaluation by the journal Educação em Revista, linked to the Postgraduate Program in Education of the Faculty of Education (FAE) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) presenting the analysis of the proposal mainly with regard to teaching pedagogical practices.Promover la retención de estudiantes es esencial para garantizar que todos tengan acceso a una educación de calidad y a la igualdad de oportunidades. Este es un desafío que viven los sistemas educativos, siendo objeto de reflexión y crítica. Un diálogo que seguramente traerá aún más contribuciones a la educación brasileña. La investigación sobre este tema resulta cada día más intrigante dado el contexto sociohistórico que viven los Institutos Federales de Educación Técnica y Tecnológica. Por lo tanto, el objetivo de esta revisión es presentar la evaluación del artículo “La Influencia de las prácticas pedagógicas docentes en la evasión de los estudiantes en el curso técnico” sometido a evaluación abierta por la revista Educação em Revista, vinculada al Programa de Postgrado en Educación de la Facultad de Educación (FAE) de la Universidad Federal de Minas Gerais (UFMG) presentando el análisis de la propuesta principalmente en lo que respecta a la enseñanza de las prácticas pedagógicas.Promover a permanência do estudante é fundamental para garantir que todos tenham acesso à educação de qualidade e oportunidades iguais. Esse é um desafio vivenciado pelos sistemas educacionais, sendo objeto de reflexões e críticas. Diálogo que certamente trará ainda mais contribuições à educação brasileira. Pesquisar este assunto é a cada dia mais instigante tendo em vista o contexto sócio-histórico vivenciado pelos Institutos Federais de Educação Técnica e Tecnológica. Sendo assim, o objetivo desta resenha é apresentar a avaliação do artigo “A Influência das práticas pedagógicas docentes na evasão discente no curso técnico” submetido à avaliação aberta do periódico Educação em Revista, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (FAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) apresentando as análises da proposta principalmente no que se refere às práticas pedagógicas docentes.Educação em Revista 2024-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionResenha avaliativaapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48416Educação em Revista ; v. 401982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48416/43371Copyright (c) 2024 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSá Ferreira Barros, Giuliana2024-03-08T16:01:24Zoai:periodicos.ufmg.br:article/48416Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2024-03-08T16:01:24Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE
title PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE
spellingShingle PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE
Sá Ferreira Barros, Giuliana
Permanência
Evasão
Institutos Federais
title_short PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE
title_full PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE
title_fullStr PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE
title_full_unstemmed PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE
title_sort PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE: PERMANÊNCIA NOS CURSOS TÉCNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS E FORMAÇÃO DOCENTE
author Sá Ferreira Barros, Giuliana
author_facet Sá Ferreira Barros, Giuliana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sá Ferreira Barros, Giuliana
dc.subject.por.fl_str_mv Permanência
Evasão
Institutos Federais
topic Permanência
Evasão
Institutos Federais
description Promoting student retention is essential to ensure that everyone has access to quality education and equal opportunities. This is a challenge experienced by educational systems, being the subject of reflection and criticism. A dialogue that will certainly bring even more contributions to Brazilian education. Researching this subject is becoming more intriguing every day given the socio-historical context experienced by the Federal Institutes of Technical and Technological Education. Therefore, the objective of this review is to present the evaluation of the article “The Influence of teaching pedagogical practices on student evasion in the technical course” submitted to open evaluation by the journal Educação em Revista, linked to the Postgraduate Program in Education of the Faculty of Education (FAE) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) presenting the analysis of the proposal mainly with regard to teaching pedagogical practices.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Resenha avaliativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48416
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48416
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/48416/43371
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 40
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711120219439104