A construção de uma infância escolarizada: a escola na literatura infantil (1900-1935)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42694 |
Resumo: | The research studies the representations for the school present in the literary production destined to the children, between 1900 and 1935, in Brazil. It is been studied how the texts progressively built the image of a child at school centered to the childhood work and seen as a playful place, where the apprenticeship was understood as a pleasant exercise, extended to all the children. One verifies that the texts built the image of a model school, identified as a scientific modernizing ideal whose pedagogical translation stated its elf in the escola-novistas proposals. |
id |
UFMG-5_998cebbfc59b110c0ad4d3873ed76a0f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/42694 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
A construção de uma infância escolarizada: a escola na literatura infantil (1900-1935)HistóriaEscolaInfânciaLiteraturaThe research studies the representations for the school present in the literary production destined to the children, between 1900 and 1935, in Brazil. It is been studied how the texts progressively built the image of a child at school centered to the childhood work and seen as a playful place, where the apprenticeship was understood as a pleasant exercise, extended to all the children. One verifies that the texts built the image of a model school, identified as a scientific modernizing ideal whose pedagogical translation stated its elf in the escola-novistas proposals.A pesquisa analisa as representações sobre a escola, presentes na produção literária destinada à criança, entre 1900 e 1935, no Brasil. Investiga-se como os textos construíam progressivamente a imagem de uma criança inserida, escola esta centrada na infância e compreendida como espaço lúdico, em que a aprendizagem era entendida como exercício do prazer, estendida a todas as crianças. Verifica-se que os textos construíam a imagem de uma escola modelar, identificada com o ideário modernizador cientificista, cuja tradução pedagógica afirmava-se nas propostas escola novistas.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42694Educação em Revista ; v. 15 n. 29 (1999): Edição 121982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42694/32556Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGouvêa, Maria Cristina Soares2023-05-29T13:42:14Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42694Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:42:14Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A construção de uma infância escolarizada: a escola na literatura infantil (1900-1935) |
title |
A construção de uma infância escolarizada: a escola na literatura infantil (1900-1935) |
spellingShingle |
A construção de uma infância escolarizada: a escola na literatura infantil (1900-1935) Gouvêa, Maria Cristina Soares História Escola Infância Literatura |
title_short |
A construção de uma infância escolarizada: a escola na literatura infantil (1900-1935) |
title_full |
A construção de uma infância escolarizada: a escola na literatura infantil (1900-1935) |
title_fullStr |
A construção de uma infância escolarizada: a escola na literatura infantil (1900-1935) |
title_full_unstemmed |
A construção de uma infância escolarizada: a escola na literatura infantil (1900-1935) |
title_sort |
A construção de uma infância escolarizada: a escola na literatura infantil (1900-1935) |
author |
Gouvêa, Maria Cristina Soares |
author_facet |
Gouvêa, Maria Cristina Soares |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gouvêa, Maria Cristina Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História Escola Infância Literatura |
topic |
História Escola Infância Literatura |
description |
The research studies the representations for the school present in the literary production destined to the children, between 1900 and 1935, in Brazil. It is been studied how the texts progressively built the image of a child at school centered to the childhood work and seen as a playful place, where the apprenticeship was understood as a pleasant exercise, extended to all the children. One verifies that the texts built the image of a model school, identified as a scientific modernizing ideal whose pedagogical translation stated its elf in the escola-novistas proposals. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42694 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42694 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42694/32556 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 15 n. 29 (1999): Edição 12 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711125691957248 |