THE TRIAD OF THE BRAZILIAN HIGH SCHOOL REFORM: LAW Nº 13.415/2017, BNCC AND DCNEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: NAVARRO KOEPSEL, ELIANA CLÁUDIA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: DE OLIVEIRA GARCIA, SANDRA REGINA, DA SILVA CZERNISZ, ELIANE CLEIDE
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38043
Resumo: The text discusses the relationship between Law No. 13.415/2017, the National CommonCurricular Base – BNCC, and the National Curricular Guidelines for Secondary Education – DCNEM.Based on bibliographical and document discussion, the article analyzes high school reform; highlights thepublic hearings; points out the controversial elements in the training proposal and shows the relation ofthis proposition with international bodies in a neoliberal direction. As results, we indicate that the reformhas reactionary traits and accentuates educational inequality that impact youth formation and the workdeveloped by school. It is an important issue to be analyzed by all teachers that aim the development ofHigh School education for the emancipatory formation of Brazilian youth, in a work that understandsyoungsters as social beings.
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spelling THE TRIAD OF THE BRAZILIAN HIGH SCHOOL REFORM: LAW Nº 13.415/2017, BNCC AND DCNEMLA TRÍADA DE LA REFORMA DE LA ENSEÑANZA MEDIANA BRASILEÑA: LEY Nº 13.415/2017, BNCC Y DCNEMA TRÍADE DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO: LEI Nº 13.415/2017, BNCC E DCNEMPolítica EducacionalEnsino MédioBNCCEducational PolicyHigh SchoolBNCCPolítica educacionalEnseñanza MedianaBNCCThe text discusses the relationship between Law No. 13.415/2017, the National CommonCurricular Base – BNCC, and the National Curricular Guidelines for Secondary Education – DCNEM.Based on bibliographical and document discussion, the article analyzes high school reform; highlights thepublic hearings; points out the controversial elements in the training proposal and shows the relation ofthis proposition with international bodies in a neoliberal direction. As results, we indicate that the reformhas reactionary traits and accentuates educational inequality that impact youth formation and the workdeveloped by school. It is an important issue to be analyzed by all teachers that aim the development ofHigh School education for the emancipatory formation of Brazilian youth, in a work that understandsyoungsters as social beings.El texto discute la relación entre la Ley n.º 13.415/2017, la Base Nacional ComúnCurricular – BNCC y las Directrices Curriculares Nacionales para la Enseñanza Mediana – DCNEM.Con contribución en discusión bibliográfica y documental, analiza la reforma de la enseñanza mediana,destaca las audiencias públicas; evidencia los elementos polémicos en la propuesta para formación yexpone la vinculación de esta proposición a los organismos internacionales en el direccionamientoneoliberal. Como resultados, apunta que la reforma trae rasgos reaccionarios y de acentuación de ladesigualdad educacional que impactan la formación de la juventud y el trabajo desarrollado por la escuela.Es un tema importante de analizar por todos los profesores que visan al desarrollo de la educaciónmediana para la formación emancipadora de la juventud brasileña, en un trabajo que toma en cuenta lacomprensión del sujeto joven, mientras un ser social.O texto discute a relação entre a Lei n.º 13.415/2017, a Base Nacional Comum Curricular –BNCC – e as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio – DCNEM. Com aporte emdiscussão bibliográfica e documental, analisa a reforma do ensino médio, destaca as audiências públicas,evidencia os elementos controversos na proposta para formação e expõe a vinculação dessa proposiçãocom os organismos internacionais no direcionamento neoliberal. Como resultados, aponta que a reformatraz traços reacionários e de acentuação da desigualdade educacional que impactam a formação dajuventude e o trabalho desenvolvido pela escola. É um assunto importante a ser analisado por todos osprofessores que visam ao desenvolvimento da educação média para a formação emancipadora dajuventude brasileira, num trabalho que leve em conta a compreensão do sujeito jovem enquanto sersocial.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38043Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38043/29647https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNAVARRO KOEPSEL, ELIANA CLÁUDIA DE OLIVEIRA GARCIA, SANDRA REGINA DA SILVA CZERNISZ, ELIANE CLEIDE2022-01-27T18:01:50Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38043Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T18:01:50Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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