POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38071 |
Resumo: | This paper has as theme the promotion of self-regulation in learning. It had as objectiveverifying the effects of an intervention by integrated curriculum in self-regulation of learning envolvingstudents of the course of Fashion Design of a Public Institution in Paraná, Brazil. Characterized as aquasi-experimental research, it was divided into three stages: pre-testing; intervention; and post-testing.In the pre-test 84 students from 1st to 4th years took part. 22 took part of the intervention program and60 students participated in post-testing. For data collection it was used the Scale of Learning Strategies.The results point to an increase of using the strategies by students that participated in the interventionregarding 3 factors of the scale: Cognitive and Meta-cognitive Self-regulation, Self-regulation of Internaland Contextual Resources and Social Self-regulation, indicating the possibility of promoting more selfregulated students in learning situation by teaching the use of learning strategies. |
id |
UFMG-5_af227925f3bb7f13780d0970c12d0e62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38071 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING EFECTOS POSITIVOS DE UNA INTERVENCIÓN DE PROGRAMAS INTEGRADOS PARA PROMOVER LA AUTORREGULACIÓN DEL APRENDIZAJEEFEITOS POSITIVOS DE UMA INTERVENÇÃO POR INTEGRAÇÃO CURRICULAR NA PROMOÇÃO DA AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEMAutorregulação da aprendizagemEnsino Superiorestratégias de aprendizagemSelf-regulation of learningHigher Educationlearning strategiesAutorregulación del aprendizajeenseñanza superiorestrategias de aprendizajeThis paper has as theme the promotion of self-regulation in learning. It had as objectiveverifying the effects of an intervention by integrated curriculum in self-regulation of learning envolvingstudents of the course of Fashion Design of a Public Institution in Paraná, Brazil. Characterized as aquasi-experimental research, it was divided into three stages: pre-testing; intervention; and post-testing.In the pre-test 84 students from 1st to 4th years took part. 22 took part of the intervention program and60 students participated in post-testing. For data collection it was used the Scale of Learning Strategies.The results point to an increase of using the strategies by students that participated in the interventionregarding 3 factors of the scale: Cognitive and Meta-cognitive Self-regulation, Self-regulation of Internaland Contextual Resources and Social Self-regulation, indicating the possibility of promoting more selfregulated students in learning situation by teaching the use of learning strategies.Este artículo trata de la promoción de la autorregulación del aprendizaje. Su objetivo hasido verificar los efectos de una intervención de programas integrados en la autorregulación delaprendizaje con estudiantes del curso de Diseño de Moda de una Institución Pública en el estado deParaná, Brasil. La investigación es de carácter cuasiexperimenta y se ha dividido en tres fases: pre test,intervención y post test. En el pre test, participaron 84 estudiantes del 1 ° al 4 ° curso, 22 participaron enel programa de intervención y 60 estudiantes en el post test. Para la recolección de datos se utilizó laEscala de Evaluación de Estrategias de Aprendizaje. Los resultados apuntan a un aumento en el uso delas estrategias por parte de los estudiantes que participaron en la intervención, con respecto a los 3factores de la escala: autorregulación cognitiva y metacognitiva, autorregulación de recursos internos ycontextuales y autorregulación social. Todo lo anterior demuestra la posibilidad de promover unestudiante más autorregulado en situación de aprendizaje, enseñando el uso de estrategias de aprendizaje.Este artigo apresenta como temática a promoção da autorregulação da aprendizagem. Tevecomo objetivo verificar os efeitos de uma intervenção por integração curricular na autorregulação daaprendizagem junto a estudantes do curso de Design de Moda de uma Instituição Pública do Paraná.Caracterizada como uma pesquisa quase-experimental, foi dividida em três fases: pré-teste; intervenção;e pós-teste. No pré-teste, participaram 84 alunos do 1º ao 4º ano. 22 participaram do programa deintervenção e 60 alunos do pós-teste. Para a coleta de dados, foi aplicada a Escala de Avaliação deEstratégias de Aprendizagem. Os resultados apontaram para um aumento na frequência no uso dasestratégias pelos participantes da intervenção em relação aos 3 fatores da escala: Autorregulação Cognitivae Metacognitiva, Autorregulação dos Recursos Internos e Contextuais e Autorregulação Social, o queindicou a possibilidade de promover um estudante mais autorregulado em situação de aprendizagem pormeio do ensino do uso de estratégias de aprendizagem.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38071Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38071/29685https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessROMÃO DA SILVA, MARIA ANTÔNIA ZEDU ALLIPRANDINI , PAULA MARIZA 2022-01-27T21:03:38Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38071Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T21:03:38Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING EFECTOS POSITIVOS DE UNA INTERVENCIÓN DE PROGRAMAS INTEGRADOS PARA PROMOVER LA AUTORREGULACIÓN DEL APRENDIZAJE EFEITOS POSITIVOS DE UMA INTERVENÇÃO POR INTEGRAÇÃO CURRICULAR NA PROMOÇÃO DA AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM |
title |
POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING |
spellingShingle |
POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING ROMÃO DA SILVA, MARIA ANTÔNIA Autorregulação da aprendizagem Ensino Superior estratégias de aprendizagem Self-regulation of learning Higher Education learning strategies Autorregulación del aprendizaje enseñanza superior estrategias de aprendizaje |
title_short |
POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING |
title_full |
POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING |
title_fullStr |
POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING |
title_full_unstemmed |
POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING |
title_sort |
POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING |
author |
ROMÃO DA SILVA, MARIA ANTÔNIA |
author_facet |
ROMÃO DA SILVA, MARIA ANTÔNIA ZEDU ALLIPRANDINI , PAULA MARIZA |
author_role |
author |
author2 |
ZEDU ALLIPRANDINI , PAULA MARIZA |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ROMÃO DA SILVA, MARIA ANTÔNIA ZEDU ALLIPRANDINI , PAULA MARIZA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autorregulação da aprendizagem Ensino Superior estratégias de aprendizagem Self-regulation of learning Higher Education learning strategies Autorregulación del aprendizaje enseñanza superior estrategias de aprendizaje |
topic |
Autorregulação da aprendizagem Ensino Superior estratégias de aprendizagem Self-regulation of learning Higher Education learning strategies Autorregulación del aprendizaje enseñanza superior estrategias de aprendizaje |
description |
This paper has as theme the promotion of self-regulation in learning. It had as objectiveverifying the effects of an intervention by integrated curriculum in self-regulation of learning envolvingstudents of the course of Fashion Design of a Public Institution in Paraná, Brazil. Characterized as aquasi-experimental research, it was divided into three stages: pre-testing; intervention; and post-testing.In the pre-test 84 students from 1st to 4th years took part. 22 took part of the intervention program and60 students participated in post-testing. For data collection it was used the Scale of Learning Strategies.The results point to an increase of using the strategies by students that participated in the interventionregarding 3 factors of the scale: Cognitive and Meta-cognitive Self-regulation, Self-regulation of Internaland Contextual Resources and Social Self-regulation, indicating the possibility of promoting more selfregulated students in learning situation by teaching the use of learning strategies. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38071 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38071 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38071/29685 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711124157890560 |