POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ROMÃO DA SILVA, MARIA ANTÔNIA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: ZEDU ALLIPRANDINI , PAULA MARIZA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38071
Resumo: This paper has as theme the promotion of self-regulation in learning. It had as objectiveverifying the effects of an intervention by integrated curriculum in self-regulation of learning envolvingstudents of the course of Fashion Design of a Public Institution in Paraná, Brazil. Characterized as aquasi-experimental research, it was divided into three stages: pre-testing; intervention; and post-testing.In the pre-test 84 students from 1st to 4th years took part. 22 took part of the intervention program and60 students participated in post-testing. For data collection it was used the Scale of Learning Strategies.The results point to an increase of using the strategies by students that participated in the interventionregarding 3 factors of the scale: Cognitive and Meta-cognitive Self-regulation, Self-regulation of Internaland Contextual Resources and Social Self-regulation, indicating the possibility of promoting more selfregulated students in learning situation by teaching the use of learning strategies.
id UFMG-5_af227925f3bb7f13780d0970c12d0e62
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38071
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING EFECTOS POSITIVOS DE UNA INTERVENCIÓN DE PROGRAMAS INTEGRADOS PARA PROMOVER LA AUTORREGULACIÓN DEL APRENDIZAJEEFEITOS POSITIVOS DE UMA INTERVENÇÃO POR INTEGRAÇÃO CURRICULAR NA PROMOÇÃO DA AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEMAutorregulação da aprendizagemEnsino Superiorestratégias de aprendizagemSelf-regulation of learningHigher Educationlearning strategiesAutorregulación del aprendizajeenseñanza superiorestrategias de aprendizajeThis paper has as theme the promotion of self-regulation in learning. It had as objectiveverifying the effects of an intervention by integrated curriculum in self-regulation of learning envolvingstudents of the course of Fashion Design of a Public Institution in Paraná, Brazil. Characterized as aquasi-experimental research, it was divided into three stages: pre-testing; intervention; and post-testing.In the pre-test 84 students from 1st to 4th years took part. 22 took part of the intervention program and60 students participated in post-testing. For data collection it was used the Scale of Learning Strategies.The results point to an increase of using the strategies by students that participated in the interventionregarding 3 factors of the scale: Cognitive and Meta-cognitive Self-regulation, Self-regulation of Internaland Contextual Resources and Social Self-regulation, indicating the possibility of promoting more selfregulated students in learning situation by teaching the use of learning strategies.Este artículo trata de la promoción de la autorregulación del aprendizaje. Su objetivo hasido verificar los efectos de una intervención de programas integrados en la autorregulación delaprendizaje con estudiantes del curso de Diseño de Moda de una Institución Pública en el estado deParaná, Brasil. La investigación es de carácter cuasiexperimenta y se ha dividido en tres fases: pre test,intervención y post test. En el pre test, participaron 84 estudiantes del 1 ° al 4 ° curso, 22 participaron enel programa de intervención y 60 estudiantes en el post test. Para la recolección de datos se utilizó laEscala de Evaluación de Estrategias de Aprendizaje. Los resultados apuntan a un aumento en el uso delas estrategias por parte de los estudiantes que participaron en la intervención, con respecto a los 3factores de la escala: autorregulación cognitiva y metacognitiva, autorregulación de recursos internos ycontextuales y autorregulación social. Todo lo anterior demuestra la posibilidad de promover unestudiante más autorregulado en situación de aprendizaje, enseñando el uso de estrategias de aprendizaje.Este artigo apresenta como temática a promoção da autorregulação da aprendizagem. Tevecomo objetivo verificar os efeitos de uma intervenção por integração curricular na autorregulação daaprendizagem junto a estudantes do curso de Design de Moda de uma Instituição Pública do Paraná.Caracterizada como uma pesquisa quase-experimental, foi dividida em três fases: pré-teste; intervenção;e pós-teste. No pré-teste, participaram 84 alunos do 1º ao 4º ano. 22 participaram do programa deintervenção e 60 alunos do pós-teste. Para a coleta de dados, foi aplicada a Escala de Avaliação deEstratégias de Aprendizagem. Os resultados apontaram para um aumento na frequência no uso dasestratégias pelos participantes da intervenção em relação aos 3 fatores da escala: Autorregulação Cognitivae Metacognitiva, Autorregulação dos Recursos Internos e Contextuais e Autorregulação Social, o queindicou a possibilidade de promover um estudante mais autorregulado em situação de aprendizagem pormeio do ensino do uso de estratégias de aprendizagem.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38071Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38071/29685https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessROMÃO DA SILVA, MARIA ANTÔNIA ZEDU ALLIPRANDINI , PAULA MARIZA 2022-01-27T21:03:38Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38071Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T21:03:38Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING
EFECTOS POSITIVOS DE UNA INTERVENCIÓN DE PROGRAMAS INTEGRADOS PARA PROMOVER LA AUTORREGULACIÓN DEL APRENDIZAJE
EFEITOS POSITIVOS DE UMA INTERVENÇÃO POR INTEGRAÇÃO CURRICULAR NA PROMOÇÃO DA AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM
title POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING
spellingShingle POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING
ROMÃO DA SILVA, MARIA ANTÔNIA
Autorregulação da aprendizagem
Ensino Superior
estratégias de aprendizagem
Self-regulation of learning
Higher Education
learning strategies
Autorregulación del aprendizaje
enseñanza superior
estrategias de aprendizaje
title_short POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING
title_full POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING
title_fullStr POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING
title_full_unstemmed POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING
title_sort POSITIVE EFFECTS OF AN INTERVENTION BY INTEGRATED CURRICULUM IN THE PROMOTION OF SELF-REGULATION OF LEARNING
author ROMÃO DA SILVA, MARIA ANTÔNIA
author_facet ROMÃO DA SILVA, MARIA ANTÔNIA
ZEDU ALLIPRANDINI , PAULA MARIZA
author_role author
author2 ZEDU ALLIPRANDINI , PAULA MARIZA
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv ROMÃO DA SILVA, MARIA ANTÔNIA
ZEDU ALLIPRANDINI , PAULA MARIZA
dc.subject.por.fl_str_mv Autorregulação da aprendizagem
Ensino Superior
estratégias de aprendizagem
Self-regulation of learning
Higher Education
learning strategies
Autorregulación del aprendizaje
enseñanza superior
estrategias de aprendizaje
topic Autorregulação da aprendizagem
Ensino Superior
estratégias de aprendizagem
Self-regulation of learning
Higher Education
learning strategies
Autorregulación del aprendizaje
enseñanza superior
estrategias de aprendizaje
description This paper has as theme the promotion of self-regulation in learning. It had as objectiveverifying the effects of an intervention by integrated curriculum in self-regulation of learning envolvingstudents of the course of Fashion Design of a Public Institution in Paraná, Brazil. Characterized as aquasi-experimental research, it was divided into three stages: pre-testing; intervention; and post-testing.In the pre-test 84 students from 1st to 4th years took part. 22 took part of the intervention program and60 students participated in post-testing. For data collection it was used the Scale of Learning Strategies.The results point to an increase of using the strategies by students that participated in the interventionregarding 3 factors of the scale: Cognitive and Meta-cognitive Self-regulation, Self-regulation of Internaland Contextual Resources and Social Self-regulation, indicating the possibility of promoting more selfregulated students in learning situation by teaching the use of learning strategies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38071
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38071
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38071/29685
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124157890560