O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39819 |
Resumo: | The present article analyzes the academic production on/in the Municipal Educational System of Belo Horizonte - from 1986 to 2005 -, considering the social, educational and historical contexts of this period. The 162 dissertations and theses that integrate this study have been organized in 12 themes, all analyzed by specialist researchers. The development of the investigations, throughout the twenty years considered, shows a great variety of subjects and problems, and expresses a displacement of the researchers' look, from a general to a particular approach, in which the schools, educational professionals and students, as well as their actions, are placed in the center of the educational system. This research analyzes school practices, school and government programs, projects, teachers´ and students' practices, their knowledge, memories and life stories, all related to the different levels of basic education. School is understood as a time/space entity where people get education, face conflicts and find possibilities. The Municipal Educational System of Belo Horizonte stands out for the number of researches focused on itself, the diversification of approached themes and theories, and the contribution it may bring to new projects and public politics. |
id |
UFMG-5_b147e91cd94c55d5cf84c966681461d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39819 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo HorizonteEstado do Conhecimento;Rede Municipal de Belo Horizonte;Escola PluralState of knowledge;Municipal Educational System of Belo Horizonte;Escola Plural (Plural School).The present article analyzes the academic production on/in the Municipal Educational System of Belo Horizonte - from 1986 to 2005 -, considering the social, educational and historical contexts of this period. The 162 dissertations and theses that integrate this study have been organized in 12 themes, all analyzed by specialist researchers. The development of the investigations, throughout the twenty years considered, shows a great variety of subjects and problems, and expresses a displacement of the researchers' look, from a general to a particular approach, in which the schools, educational professionals and students, as well as their actions, are placed in the center of the educational system. This research analyzes school practices, school and government programs, projects, teachers´ and students' practices, their knowledge, memories and life stories, all related to the different levels of basic education. School is understood as a time/space entity where people get education, face conflicts and find possibilities. The Municipal Educational System of Belo Horizonte stands out for the number of researches focused on itself, the diversification of approached themes and theories, and the contribution it may bring to new projects and public politics.Este artigo apresenta uma análise da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte, de 1986/2005, considerando o contexto histórico social e educacional referente ao período. As 162 dissertações e teses que integram o estudo foram organizadas em 12 "focos temáticos". Os trabalhos desenvolvidos ao longo desses vinte anos revelam uma riqueza de temas e problemas e expressam um deslocamento do "olhar" dos pesquisadores das questões mais gerais para as mais específicas, em que a escola e seus sujeitos são colocados no centro do sistema educacional. São analisadas práticas escolares, programas da escola e de governo, projetos e os docentes e discentes em seus saberes, memórias, histórias de vida, relativas aos níveis de ensino da educação básica. A instituição escolar é entendida como um tempo/espaço de formação de sujeitos e de vivência de conflitos e possibilidades. O estudo revela uma rede de escolas que chama a atenção pelo número de trabalhos nela referenciados, pela diversificação de teorias e temas abordados, pela contribuição que deixa para a elaboração de projetos e políticas públicas.Estado do Conhecimento; Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39819Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 251982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39819/30557Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZaidan, Samira Caldeira, Anna Maria Salgueiro Sousa, Eustáquia Salvadora de Azevedo, Ana Lúcia de Faria Soares, Cláudia Caldeira 2023-05-29T14:20:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39819Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:20:04Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte |
title |
O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte |
spellingShingle |
O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte Zaidan, Samira Estado do Conhecimento; Rede Municipal de Belo Horizonte; Escola Plural State of knowledge; Municipal Educational System of Belo Horizonte; Escola Plural (Plural School). |
title_short |
O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte |
title_full |
O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte |
title_fullStr |
O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte |
title_full_unstemmed |
O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte |
title_sort |
O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte |
author |
Zaidan, Samira |
author_facet |
Zaidan, Samira Caldeira, Anna Maria Salgueiro Sousa, Eustáquia Salvadora de Azevedo, Ana Lúcia de Faria Soares, Cláudia Caldeira |
author_role |
author |
author2 |
Caldeira, Anna Maria Salgueiro Sousa, Eustáquia Salvadora de Azevedo, Ana Lúcia de Faria Soares, Cláudia Caldeira |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zaidan, Samira Caldeira, Anna Maria Salgueiro Sousa, Eustáquia Salvadora de Azevedo, Ana Lúcia de Faria Soares, Cláudia Caldeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estado do Conhecimento; Rede Municipal de Belo Horizonte; Escola Plural State of knowledge; Municipal Educational System of Belo Horizonte; Escola Plural (Plural School). |
topic |
Estado do Conhecimento; Rede Municipal de Belo Horizonte; Escola Plural State of knowledge; Municipal Educational System of Belo Horizonte; Escola Plural (Plural School). |
description |
The present article analyzes the academic production on/in the Municipal Educational System of Belo Horizonte - from 1986 to 2005 -, considering the social, educational and historical contexts of this period. The 162 dissertations and theses that integrate this study have been organized in 12 themes, all analyzed by specialist researchers. The development of the investigations, throughout the twenty years considered, shows a great variety of subjects and problems, and expresses a displacement of the researchers' look, from a general to a particular approach, in which the schools, educational professionals and students, as well as their actions, are placed in the center of the educational system. This research analyzes school practices, school and government programs, projects, teachers´ and students' practices, their knowledge, memories and life stories, all related to the different levels of basic education. School is understood as a time/space entity where people get education, face conflicts and find possibilities. The Municipal Educational System of Belo Horizonte stands out for the number of researches focused on itself, the diversification of approached themes and theories, and the contribution it may bring to new projects and public politics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39819 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39819 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39819/30557 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 25 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711124372848640 |