O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zaidan, Samira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Caldeira, Anna Maria Salgueiro, Sousa, Eustáquia Salvadora de, Azevedo, Ana Lúcia de Faria, Soares, Cláudia Caldeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39819
Resumo: The present article analyzes the academic production on/in the Municipal Educational System of Belo Horizonte - from 1986 to 2005 -, considering the social, educational and historical contexts of this period. The 162 dissertations and theses that integrate this study have been organized in 12 themes, all analyzed by specialist researchers. The development of the investigations, throughout the twenty years considered, shows a great variety of subjects and problems, and expresses a displacement of the researchers' look, from a general to a particular approach, in which the schools, educational professionals and students, as well as their actions, are placed in the center of the educational system. This research analyzes school practices, school and government programs, projects, teachers´ and students' practices, their knowledge, memories and life stories, all related to the different levels of basic education. School is understood as a time/space entity where people get education, face conflicts and find possibilities. The Municipal Educational System of Belo Horizonte stands out for the number of researches focused on itself, the diversification of approached themes and theories, and the contribution it may bring to new projects and public politics.
id UFMG-5_b147e91cd94c55d5cf84c966681461d7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39819
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo HorizonteEstado do Conhecimento;Rede Municipal de Belo Horizonte;Escola PluralState of knowledge;Municipal Educational System of Belo Horizonte;Escola Plural (Plural School).The present article analyzes the academic production on/in the Municipal Educational System of Belo Horizonte - from 1986 to 2005 -, considering the social, educational and historical contexts of this period. The 162 dissertations and theses that integrate this study have been organized in 12 themes, all analyzed by specialist researchers. The development of the investigations, throughout the twenty years considered, shows a great variety of subjects and problems, and expresses a displacement of the researchers' look, from a general to a particular approach, in which the schools, educational professionals and students, as well as their actions, are placed in the center of the educational system. This research analyzes school practices, school and government programs, projects, teachers´ and students' practices, their knowledge, memories and life stories, all related to the different levels of basic education. School is understood as a time/space entity where people get education, face conflicts and find possibilities. The Municipal Educational System of Belo Horizonte stands out for the number of researches focused on itself, the diversification of approached themes and theories, and the contribution it may bring to new projects and public politics.Este artigo apresenta uma análise da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte, de 1986/2005, considerando o contexto histórico social e educacional referente ao período. As 162 dissertações e teses que integram o estudo foram organizadas em 12 "focos temáticos". Os trabalhos desenvolvidos ao longo desses vinte anos revelam uma riqueza de temas e problemas e expressam um deslocamento do "olhar" dos pesquisadores das questões mais gerais para as mais específicas, em que a escola e seus sujeitos são colocados no centro do sistema educacional. São analisadas práticas escolares, programas da escola e de governo, projetos e os docentes e discentes em seus saberes, memórias, histórias de vida, relativas aos níveis de ensino da educação básica. A instituição escolar é entendida como um tempo/espaço de formação de sujeitos e de vivência de conflitos e possibilidades. O estudo revela uma rede de escolas que chama a atenção pelo número de trabalhos nela referenciados, pela diversificação de teorias e temas abordados, pela contribuição que deixa para a elaboração de projetos e políticas públicas.Estado do Conhecimento;  Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39819Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 251982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39819/30557Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZaidan, Samira Caldeira, Anna Maria Salgueiro Sousa, Eustáquia Salvadora de Azevedo, Ana Lúcia de Faria Soares, Cláudia Caldeira 2023-05-29T14:20:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39819Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:20:04Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte
title O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte
spellingShingle O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte
Zaidan, Samira
Estado do Conhecimento;
Rede Municipal de Belo Horizonte;
Escola Plural
State of knowledge;
Municipal Educational System of Belo Horizonte;
Escola Plural (Plural School).
title_short O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte
title_full O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte
title_fullStr O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte
title_full_unstemmed O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte
title_sort O movimento da produção acadêmica sobre a Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte
author Zaidan, Samira
author_facet Zaidan, Samira
Caldeira, Anna Maria Salgueiro
Sousa, Eustáquia Salvadora de
Azevedo, Ana Lúcia de Faria
Soares, Cláudia Caldeira
author_role author
author2 Caldeira, Anna Maria Salgueiro
Sousa, Eustáquia Salvadora de
Azevedo, Ana Lúcia de Faria
Soares, Cláudia Caldeira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zaidan, Samira
Caldeira, Anna Maria Salgueiro
Sousa, Eustáquia Salvadora de
Azevedo, Ana Lúcia de Faria
Soares, Cláudia Caldeira
dc.subject.por.fl_str_mv Estado do Conhecimento;
Rede Municipal de Belo Horizonte;
Escola Plural
State of knowledge;
Municipal Educational System of Belo Horizonte;
Escola Plural (Plural School).
topic Estado do Conhecimento;
Rede Municipal de Belo Horizonte;
Escola Plural
State of knowledge;
Municipal Educational System of Belo Horizonte;
Escola Plural (Plural School).
description The present article analyzes the academic production on/in the Municipal Educational System of Belo Horizonte - from 1986 to 2005 -, considering the social, educational and historical contexts of this period. The 162 dissertations and theses that integrate this study have been organized in 12 themes, all analyzed by specialist researchers. The development of the investigations, throughout the twenty years considered, shows a great variety of subjects and problems, and expresses a displacement of the researchers' look, from a general to a particular approach, in which the schools, educational professionals and students, as well as their actions, are placed in the center of the educational system. This research analyzes school practices, school and government programs, projects, teachers´ and students' practices, their knowledge, memories and life stories, all related to the different levels of basic education. School is understood as a time/space entity where people get education, face conflicts and find possibilities. The Municipal Educational System of Belo Horizonte stands out for the number of researches focused on itself, the diversification of approached themes and theories, and the contribution it may bring to new projects and public politics.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39819
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39819
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39819/30557
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 25
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124372848640