WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35630 |
Resumo: | The induction of external evaluations on school work has been unveiled in several surveys.Aiming to deepen the investigation on this theme, this article presents the results of an investigation thataimed to analyze empirical evidence of how school network, at different levels, organize their actions toimprove their performance. This article is based on a research that sought to understand how theseevaluations impact the decisions and actions of a school network. It discusses the capture of educationalobjectives by improving the indexes, taking for analysis both the level of the municipal secretary ofeducation and schools. From interviews with the secretary of education and school managers, as well asfocus groups with teachers, our analysis not only highlights the actions adopted in the network but alsoindicates some surrender to the managerialist logic that colonizes educational policy today. |
id |
UFMG-5_c49de86c46b794fbd4972bb437670890 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/35630 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORKCUANDO EL ENFOQUE SE CONVIERTE EN EL RESULTADO DE LA EVALUACIÓN EXTERNA A GRAN ESCALA: INDICIOS DE UNA RED PÚBLICA DE ENSEÑANZAQUANDO O FOCO PASSA A SER O RESULTADO NA AVALIAÇÃO EXTERNA EM LARGA ESCALA: EVIDÊNCIAS DE UMA REDEAvaliaçãoqualidade educacionalgerencialismoescolaEvaluationeducational qualitymanagerialismschoolEvaluacióncalidad educativael gerencialismoescuelaThe induction of external evaluations on school work has been unveiled in several surveys.Aiming to deepen the investigation on this theme, this article presents the results of an investigation thataimed to analyze empirical evidence of how school network, at different levels, organize their actions toimprove their performance. This article is based on a research that sought to understand how theseevaluations impact the decisions and actions of a school network. It discusses the capture of educationalobjectives by improving the indexes, taking for analysis both the level of the municipal secretary ofeducation and schools. From interviews with the secretary of education and school managers, as well asfocus groups with teachers, our analysis not only highlights the actions adopted in the network but alsoindicates some surrender to the managerialist logic that colonizes educational policy today.La inducción de evaluaciones externas sobre el trabajo escolar se ha presentado en variasinvestigaciones y, con el objetivo de profundizar la investigación sobre este tema, este artículo presentalos resultados de una investigación que tuvo como objetivo analizar la evidencia empírica de cómodiferentes niveles de la misma red pública de enseñanza organizan sus acciones para mejorar surendimiento. En él, los objetivos y acciones establecidas para la mejora de los índices de desempeño seproblematizan y analizan, tanto a nivel del departamento municipal de educación como de las escuelas.El objetivo de la investigación fue describir y analizar la forma en que estas evaluaciones impactan lasdecisiones y acciones dentro de una red pública de enseñanza. La evidencia se recolectó en entrevistascon la secretaria de educación de la red y los gerentes de las escuelas y a través de grupos focales con losmaestros. Los resultados muestran no solo las acciones tomadas en la red pública de enseñanza, sinotambién el indicio de una rendición de los profesionales de la educación a la lógica gerencial que hoycoloniza la política educativa.A indução das avaliações externas sobre o trabalho escolar tem sido desvelada em váriaspesquisas e, com o objetivo de aprofundar a investigação nessa temática, este artigo apresenta osresultados de uma investigação que se propôs a analisar evidências empíricas de como diferentes níveisde uma mesma rede organizam suas ações para a melhoria de sua performance. Nele, são problematizadose analisados os objetivos e as ações estabelecidas para a melhoria dos índices de desempenho, tanto nonível da secretaria municipal de educação quanto das escolas. O objetivo da investigação foi descrever eanalisar a forma pela qual essas avaliações impactam nas decisões e ações no âmbito de uma rede deensino. As evidências foram coletadas em entrevistas com o secretário de educação da rede e os gestoresdas escolas e por meio de grupos focais com professores. Os resultados mostram não apenas as açõesadotadas na rede, mas também indícios de uma rendição dos profissionais da educação à lógicagerencialista que coloniza a política educacional na atualidade.Educação em Revista 2020-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35630Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35630/28014https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLUANA COSTA ALMEIDA2021-08-12T18:03:40Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35630Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2021-08-12T18:03:40Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK CUANDO EL ENFOQUE SE CONVIERTE EN EL RESULTADO DE LA EVALUACIÓN EXTERNA A GRAN ESCALA: INDICIOS DE UNA RED PÚBLICA DE ENSEÑANZA QUANDO O FOCO PASSA A SER O RESULTADO NA AVALIAÇÃO EXTERNA EM LARGA ESCALA: EVIDÊNCIAS DE UMA REDE |
title |
WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK |
spellingShingle |
WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK LUANA COSTA ALMEIDA Avaliação qualidade educacional gerencialismo escola Evaluation educational quality managerialism school Evaluación calidad educativa el gerencialismo escuela |
title_short |
WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK |
title_full |
WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK |
title_fullStr |
WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK |
title_full_unstemmed |
WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK |
title_sort |
WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK |
author |
LUANA COSTA ALMEIDA |
author_facet |
LUANA COSTA ALMEIDA |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
LUANA COSTA ALMEIDA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação qualidade educacional gerencialismo escola Evaluation educational quality managerialism school Evaluación calidad educativa el gerencialismo escuela |
topic |
Avaliação qualidade educacional gerencialismo escola Evaluation educational quality managerialism school Evaluación calidad educativa el gerencialismo escuela |
description |
The induction of external evaluations on school work has been unveiled in several surveys.Aiming to deepen the investigation on this theme, this article presents the results of an investigation thataimed to analyze empirical evidence of how school network, at different levels, organize their actions toimprove their performance. This article is based on a research that sought to understand how theseevaluations impact the decisions and actions of a school network. It discusses the capture of educationalobjectives by improving the indexes, taking for analysis both the level of the municipal secretary ofeducation and schools. From interviews with the secretary of education and school managers, as well asfocus groups with teachers, our analysis not only highlights the actions adopted in the network but alsoindicates some surrender to the managerialist logic that colonizes educational policy today. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35630 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35630 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35630/28014 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123174326272 |