WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: LUANA COSTA ALMEIDA
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35630
Resumo: The induction of external evaluations on school work has been unveiled in several surveys.Aiming to deepen the investigation on this theme, this article presents the results of an investigation thataimed to analyze empirical evidence of how school network, at different levels, organize their actions toimprove their performance. This article is based on a research that sought to understand how theseevaluations impact the decisions and actions of a school network. It discusses the capture of educationalobjectives by improving the indexes, taking for analysis both the level of the municipal secretary ofeducation and schools. From interviews with the secretary of education and school managers, as well asfocus groups with teachers, our analysis not only highlights the actions adopted in the network but alsoindicates some surrender to the managerialist logic that colonizes educational policy today.
id UFMG-5_c49de86c46b794fbd4972bb437670890
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/35630
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORKCUANDO EL ENFOQUE SE CONVIERTE EN EL RESULTADO DE LA EVALUACIÓN EXTERNA A GRAN ESCALA: INDICIOS DE UNA RED PÚBLICA DE ENSEÑANZAQUANDO O FOCO PASSA A SER O RESULTADO NA AVALIAÇÃO EXTERNA EM LARGA ESCALA: EVIDÊNCIAS DE UMA REDEAvaliaçãoqualidade educacionalgerencialismoescolaEvaluationeducational qualitymanagerialismschoolEvaluacióncalidad educativael gerencialismoescuelaThe induction of external evaluations on school work has been unveiled in several surveys.Aiming to deepen the investigation on this theme, this article presents the results of an investigation thataimed to analyze empirical evidence of how school network, at different levels, organize their actions toimprove their performance. This article is based on a research that sought to understand how theseevaluations impact the decisions and actions of a school network. It discusses the capture of educationalobjectives by improving the indexes, taking for analysis both the level of the municipal secretary ofeducation and schools. From interviews with the secretary of education and school managers, as well asfocus groups with teachers, our analysis not only highlights the actions adopted in the network but alsoindicates some surrender to the managerialist logic that colonizes educational policy today.La inducción de evaluaciones externas sobre el trabajo escolar se ha presentado en variasinvestigaciones y, con el objetivo de profundizar la investigación sobre este tema, este artículo presentalos resultados de una investigación que tuvo como objetivo analizar la evidencia empírica de cómodiferentes niveles de la misma red pública de enseñanza organizan sus acciones para mejorar surendimiento. En él, los objetivos y acciones establecidas para la mejora de los índices de desempeño seproblematizan y analizan, tanto a nivel del departamento municipal de educación como de las escuelas.El objetivo de la investigación fue describir y analizar la forma en que estas evaluaciones impactan lasdecisiones y acciones dentro de una red pública de enseñanza. La evidencia se recolectó en entrevistascon la secretaria de educación de la red y los gerentes de las escuelas y a través de grupos focales con losmaestros. Los resultados muestran no solo las acciones tomadas en la red pública de enseñanza, sinotambién el indicio de una rendición de los profesionales de la educación a la lógica gerencial que hoycoloniza la política educativa.A indução das avaliações externas sobre o trabalho escolar tem sido desvelada em váriaspesquisas e, com o objetivo de aprofundar a investigação nessa temática, este artigo apresenta osresultados de uma investigação que se propôs a analisar evidências empíricas de como diferentes níveisde uma mesma rede organizam suas ações para a melhoria de sua performance. Nele, são problematizadose analisados os objetivos e as ações estabelecidas para a melhoria dos índices de desempenho, tanto nonível da secretaria municipal de educação quanto das escolas. O objetivo da investigação foi descrever eanalisar a forma pela qual essas avaliações impactam nas decisões e ações no âmbito de uma rede deensino. As evidências foram coletadas em entrevistas com o secretário de educação da rede e os gestoresdas escolas e por meio de grupos focais com professores. Os resultados mostram não apenas as açõesadotadas na rede, mas também indícios de uma rendição dos profissionais da educação à lógicagerencialista que coloniza a política educacional na atualidade.Educação em Revista 2020-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35630Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35630/28014https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLUANA COSTA ALMEIDA2021-08-12T18:03:40Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35630Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2021-08-12T18:03:40Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK
CUANDO EL ENFOQUE SE CONVIERTE EN EL RESULTADO DE LA EVALUACIÓN EXTERNA A GRAN ESCALA: INDICIOS DE UNA RED PÚBLICA DE ENSEÑANZA
QUANDO O FOCO PASSA A SER O RESULTADO NA AVALIAÇÃO EXTERNA EM LARGA ESCALA: EVIDÊNCIAS DE UMA REDE
title WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK
spellingShingle WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK
LUANA COSTA ALMEIDA
Avaliação
qualidade educacional
gerencialismo
escola
Evaluation
educational quality
managerialism
school
Evaluación
calidad educativa
el gerencialismo
escuela
title_short WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK
title_full WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK
title_fullStr WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK
title_full_unstemmed WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK
title_sort WHEN FOCUS BECOMES THE RESULT IN EXTERNAL LARGE-SCALE EVALUATION: EVIDENCE OF A SCHOOL NETWORK
author LUANA COSTA ALMEIDA
author_facet LUANA COSTA ALMEIDA
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv LUANA COSTA ALMEIDA
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
qualidade educacional
gerencialismo
escola
Evaluation
educational quality
managerialism
school
Evaluación
calidad educativa
el gerencialismo
escuela
topic Avaliação
qualidade educacional
gerencialismo
escola
Evaluation
educational quality
managerialism
school
Evaluación
calidad educativa
el gerencialismo
escuela
description The induction of external evaluations on school work has been unveiled in several surveys.Aiming to deepen the investigation on this theme, this article presents the results of an investigation thataimed to analyze empirical evidence of how school network, at different levels, organize their actions toimprove their performance. This article is based on a research that sought to understand how theseevaluations impact the decisions and actions of a school network. It discusses the capture of educationalobjectives by improving the indexes, taking for analysis both the level of the municipal secretary ofeducation and schools. From interviews with the secretary of education and school managers, as well asfocus groups with teachers, our analysis not only highlights the actions adopted in the network but alsoindicates some surrender to the managerialist logic that colonizes educational policy today.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35630
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35630
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35630/28014
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123174326272