THE PEDAGOGUE EDUCATION IN AN INCLUSIVE PERSPECTIVE: DOCUMENTARY ANALYSIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DA SILVA MELO, JONAS
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: SOUZA DE ALENCAR, EDVONETE
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37831
Resumo: Normative educational documents took the position of influencing school cultures inconsequence of an educational system arrangement based on the pyramid of macropolitics. In suchcondition, a school culture consisted of a homogenizing practice towards the human differences wasinserted. Inclusive Education is an area that aims to, above all, recognize the multiplicity in the classroom,and then, provide an educational process befitting with each student’s singularity. Therefore, this articlesought to analyze the normative documents of Education and the formation of the professional qualifiedto care upon the singularities of the people that face the greatest difficulties in teaching: the pedagogue.The content analysis to which these documents were subjected is based on the Critical Theory of Adornoand the Deleuze’s Philosophy of Difference. Through the Deleuzian study, it was possible to identify amovement that strengthen the inclusive practices as the documents assumed a micropolitical feature
id UFMG-5_c98c18a215538d57c3e8dde6129effdd
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37831
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling THE PEDAGOGUE EDUCATION IN AN INCLUSIVE PERSPECTIVE: DOCUMENTARY ANALYSISLA FORMACIÓN DEL PEDAGOGO EN UNA PERSPECTIVA INCLUSIVA: ANÁLISIS DOCUMENTALA FORMAÇÃO DO PEDAGOGO EM UMA PERSPECTIVA INCLUSIVA: ANÁLISE DOCUMENTALEducação Inclusivaformação de pedagogosanálise documentalInclusive Educationpedagogue educationdocumentary analysisEducación Inclusivaformación de pedagogosanálisis documentalNormative educational documents took the position of influencing school cultures inconsequence of an educational system arrangement based on the pyramid of macropolitics. In suchcondition, a school culture consisted of a homogenizing practice towards the human differences wasinserted. Inclusive Education is an area that aims to, above all, recognize the multiplicity in the classroom,and then, provide an educational process befitting with each student’s singularity. Therefore, this articlesought to analyze the normative documents of Education and the formation of the professional qualifiedto care upon the singularities of the people that face the greatest difficulties in teaching: the pedagogue.The content analysis to which these documents were subjected is based on the Critical Theory of Adornoand the Deleuze’s Philosophy of Difference. Through the Deleuzian study, it was possible to identify amovement that strengthen the inclusive practices as the documents assumed a micropolitical featureFrente a la construcción de un sistema educativo basado en la pirámide de macropolíticas,los documentos educativos normativos tomaron la posición de influir en las culturas escolares. En estecontexto, se inserta una cultura escolar que constituye una práctica homogeneizadora de las diferenciashumanas. La educación inclusiva es un área educativa que tiene como objetivo, sobre todo, reconocer lamultiplicidad existente en las clases y, por lo tanto, proporcionar un proceso educativo coherente con lasingularidad de cada alumno. Frente a este problema, este artículo pretende analizar los documentosnormativos de la Educación y la formación del profesional calificado a dar la atención especializada a laspersonas que enfrentan las mayores dificultades de aprendizaje: el pedagogo. El análisis de contenido aque fueron sometidos estos documentos se basa en la Teoría Crítica de Adorno y la Filosofía de laDiferencia de Deleuze. A través del estudio Deleuzian, fue posible identificar un movimiento parafortalecer las prácticas inclusivas ya que los documentos asumieron un carácter micropolítico.Diante da construção de um sistema educacional baseado na pirâmide da macropolítica, osdocumentos normativos educacionais assumiram a posição de influenciar culturas escolares. Nestecontexto, se insere uma cultura escolar que configura uma prática homogeneizadora das diferençashumanas. A Educação Inclusiva é uma área educacional que visa, antes de tudo, reconhecer amultiplicidade existente na sala de aula e, assim, proporcionar um processo educacional condizente coma singularidade de cada estudante. Perante essa problemática, este artigo visa analisar os documentosnormativos que regem a Educação e a formação do profissional habilitado a atender as singularidadesdas pessoas que enfrentam as maiores dificuldades de aprendizagem: o pedagogo. A análise de conteúdoa que esses documentos foram submetidos se fundamenta na Teoria Crítica de Adorno e na Filosofia daDiferença de Deleuze. Por meio do estudo deleuziano, foi possível identificar um movimento defortalecimento das práticas inclusivas conforme os documentos assumiam um caráter micropolítico.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37831Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37831/29500https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDA SILVA MELO, JONAS SOUZA DE ALENCAR, EDVONETE 2022-01-10T13:06:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37831Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-10T13:06:13Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PEDAGOGUE EDUCATION IN AN INCLUSIVE PERSPECTIVE: DOCUMENTARY ANALYSIS
LA FORMACIÓN DEL PEDAGOGO EN UNA PERSPECTIVA INCLUSIVA: ANÁLISIS DOCUMENTAL
A FORMAÇÃO DO PEDAGOGO EM UMA PERSPECTIVA INCLUSIVA: ANÁLISE DOCUMENTAL
title THE PEDAGOGUE EDUCATION IN AN INCLUSIVE PERSPECTIVE: DOCUMENTARY ANALYSIS
spellingShingle THE PEDAGOGUE EDUCATION IN AN INCLUSIVE PERSPECTIVE: DOCUMENTARY ANALYSIS
DA SILVA MELO, JONAS
Educação Inclusiva
formação de pedagogos
análise documental
Inclusive Education
pedagogue education
documentary analysis
Educación Inclusiva
formación de pedagogos
análisis documental
title_short THE PEDAGOGUE EDUCATION IN AN INCLUSIVE PERSPECTIVE: DOCUMENTARY ANALYSIS
title_full THE PEDAGOGUE EDUCATION IN AN INCLUSIVE PERSPECTIVE: DOCUMENTARY ANALYSIS
title_fullStr THE PEDAGOGUE EDUCATION IN AN INCLUSIVE PERSPECTIVE: DOCUMENTARY ANALYSIS
title_full_unstemmed THE PEDAGOGUE EDUCATION IN AN INCLUSIVE PERSPECTIVE: DOCUMENTARY ANALYSIS
title_sort THE PEDAGOGUE EDUCATION IN AN INCLUSIVE PERSPECTIVE: DOCUMENTARY ANALYSIS
author DA SILVA MELO, JONAS
author_facet DA SILVA MELO, JONAS
SOUZA DE ALENCAR, EDVONETE
author_role author
author2 SOUZA DE ALENCAR, EDVONETE
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv DA SILVA MELO, JONAS
SOUZA DE ALENCAR, EDVONETE
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Inclusiva
formação de pedagogos
análise documental
Inclusive Education
pedagogue education
documentary analysis
Educación Inclusiva
formación de pedagogos
análisis documental
topic Educação Inclusiva
formação de pedagogos
análise documental
Inclusive Education
pedagogue education
documentary analysis
Educación Inclusiva
formación de pedagogos
análisis documental
description Normative educational documents took the position of influencing school cultures inconsequence of an educational system arrangement based on the pyramid of macropolitics. In suchcondition, a school culture consisted of a homogenizing practice towards the human differences wasinserted. Inclusive Education is an area that aims to, above all, recognize the multiplicity in the classroom,and then, provide an educational process befitting with each student’s singularity. Therefore, this articlesought to analyze the normative documents of Education and the formation of the professional qualifiedto care upon the singularities of the people that face the greatest difficulties in teaching: the pedagogue.The content analysis to which these documents were subjected is based on the Critical Theory of Adornoand the Deleuze’s Philosophy of Difference. Through the Deleuzian study, it was possible to identify amovement that strengthen the inclusive practices as the documents assumed a micropolitical feature
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37831
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37831
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37831/29500
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123756285952