“IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTIAGO, FLAVIO
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37835
Resumo: This article aims to contribute to the studies related to Early Childhood Education,exploring the aspects related to the intersections between the process of racialization, the relations ofgender, age, and social class established in the routine of a public daycare center that serves children aged0 to 3. It is an ethnography carried out in the metropolitan region of Campinas-SP in the course of oneyear, making use of a field notebook for record purposes, and interviews with the teachers of the unit.Based on the analyses, it can be noted that children often reproduce hierarchies based on the patriarchaland racist order, as well as there are sexist-racist pedagogical practices in the daycare center.
id UFMG-5_cf82c49e540227ddf07ef7b52871ad09
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37835
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling “IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING“NO ES BEBÉ, ES NEGRA”: EDUCACIÓN INFANTIL Y PENSAMIENTO INTERSECCIONAL“NÃO É NENÊ, ELA É PRETA”: EDUCAÇÃO INFANTIL E PENSAMENTO INTERSECCIONAL IntersecçãoRacismoRelações de gêneroCrecheSociologia da InfânciaIntersectionRacismGender RelationsDaycare CenterSociology of childhoodIntersecciónRacismoRelaciones de géneroGuarderíaSociología de la infanciaThis article aims to contribute to the studies related to Early Childhood Education,exploring the aspects related to the intersections between the process of racialization, the relations ofgender, age, and social class established in the routine of a public daycare center that serves children aged0 to 3. It is an ethnography carried out in the metropolitan region of Campinas-SP in the course of oneyear, making use of a field notebook for record purposes, and interviews with the teachers of the unit.Based on the analyses, it can be noted that children often reproduce hierarchies based on the patriarchaland racist order, as well as there are sexist-racist pedagogical practices in the daycare center.Este artículo tiene como objetivo contribuir a los estudios de educación de la primerainfancia, explorando las intersecciones entre el proceso de racialización y las relaciones de género, edady clase social establecidas en la vida diaria de una guardería pública que atiende a niños de 0 a 3 años. Estaes una etnografía llevada a cabo en la región metropolitana de Campinas (SP) durante un año, utilizandoun cuaderno de campo para registro y entrevistas con los maestros de la unidad. Con base en el análisis,se puede resaltar que los niños, en muchos momentos, reproducen las jerarquías basadas en el ordenpatriarcal y racista, así como existen prácticas pedagógicas sexistas-racistas en la guardería.O artigo tem como objetivo contribuir com os estudos da Educação Infantil, explorando asintersecções entre o processo de racialização e as relações de gênero, idade e classe social estabelecidosno cotidiano de uma creche pública que atende crianças de 0 a 3 anos. Trata-se de uma etnografia realizadana região metropolitana de Campinas (SP), ao longo de um ano, fazendo uso do registro em caderno decampo e de entrevistas com as docentes da unidade. Com base nas análises, pode-se destacar que ascrianças, em muitos momentos, reproduzem as hierarquias pautadas na ordem patriarcal e racista, bemcomo que existem práticas pedagógicas sexistas-racistas na creche.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37835Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37835/29503https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTIAGO, FLAVIO 2022-01-10T13:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37835Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-10T13:30:21Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv “IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING
“NO ES BEBÉ, ES NEGRA”: EDUCACIÓN INFANTIL Y PENSAMIENTO INTERSECCIONAL
“NÃO É NENÊ, ELA É PRETA”: EDUCAÇÃO INFANTIL E PENSAMENTO INTERSECCIONAL
title “IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING
spellingShingle “IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING
SANTIAGO, FLAVIO
Intersecção
Racismo
Relações de gênero
Creche
Sociologia da Infância
Intersection
Racism
Gender Relations
Daycare Center
Sociology of childhood
Intersección
Racismo
Relaciones de género
Guardería
Sociología de la infancia
title_short “IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING
title_full “IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING
title_fullStr “IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING
title_full_unstemmed “IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING
title_sort “IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING
author SANTIAGO, FLAVIO
author_facet SANTIAGO, FLAVIO
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SANTIAGO, FLAVIO
dc.subject.por.fl_str_mv Intersecção
Racismo
Relações de gênero
Creche
Sociologia da Infância
Intersection
Racism
Gender Relations
Daycare Center
Sociology of childhood
Intersección
Racismo
Relaciones de género
Guardería
Sociología de la infancia
topic Intersecção
Racismo
Relações de gênero
Creche
Sociologia da Infância
Intersection
Racism
Gender Relations
Daycare Center
Sociology of childhood
Intersección
Racismo
Relaciones de género
Guardería
Sociología de la infancia
description This article aims to contribute to the studies related to Early Childhood Education,exploring the aspects related to the intersections between the process of racialization, the relations ofgender, age, and social class established in the routine of a public daycare center that serves children aged0 to 3. It is an ethnography carried out in the metropolitan region of Campinas-SP in the course of oneyear, making use of a field notebook for record purposes, and interviews with the teachers of the unit.Based on the analyses, it can be noted that children often reproduce hierarchies based on the patriarchaland racist order, as well as there are sexist-racist pedagogical practices in the daycare center.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37835
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37835
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37835/29503
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123763625984