“IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37835 |
Resumo: | This article aims to contribute to the studies related to Early Childhood Education,exploring the aspects related to the intersections between the process of racialization, the relations ofgender, age, and social class established in the routine of a public daycare center that serves children aged0 to 3. It is an ethnography carried out in the metropolitan region of Campinas-SP in the course of oneyear, making use of a field notebook for record purposes, and interviews with the teachers of the unit.Based on the analyses, it can be noted that children often reproduce hierarchies based on the patriarchaland racist order, as well as there are sexist-racist pedagogical practices in the daycare center. |
id |
UFMG-5_cf82c49e540227ddf07ef7b52871ad09 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/37835 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
“IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING“NO ES BEBÉ, ES NEGRA”: EDUCACIÓN INFANTIL Y PENSAMIENTO INTERSECCIONAL“NÃO É NENÊ, ELA É PRETA”: EDUCAÇÃO INFANTIL E PENSAMENTO INTERSECCIONAL IntersecçãoRacismoRelações de gêneroCrecheSociologia da InfânciaIntersectionRacismGender RelationsDaycare CenterSociology of childhoodIntersecciónRacismoRelaciones de géneroGuarderíaSociología de la infanciaThis article aims to contribute to the studies related to Early Childhood Education,exploring the aspects related to the intersections between the process of racialization, the relations ofgender, age, and social class established in the routine of a public daycare center that serves children aged0 to 3. It is an ethnography carried out in the metropolitan region of Campinas-SP in the course of oneyear, making use of a field notebook for record purposes, and interviews with the teachers of the unit.Based on the analyses, it can be noted that children often reproduce hierarchies based on the patriarchaland racist order, as well as there are sexist-racist pedagogical practices in the daycare center.Este artículo tiene como objetivo contribuir a los estudios de educación de la primerainfancia, explorando las intersecciones entre el proceso de racialización y las relaciones de género, edady clase social establecidas en la vida diaria de una guardería pública que atiende a niños de 0 a 3 años. Estaes una etnografía llevada a cabo en la región metropolitana de Campinas (SP) durante un año, utilizandoun cuaderno de campo para registro y entrevistas con los maestros de la unidad. Con base en el análisis,se puede resaltar que los niños, en muchos momentos, reproducen las jerarquías basadas en el ordenpatriarcal y racista, así como existen prácticas pedagógicas sexistas-racistas en la guardería.O artigo tem como objetivo contribuir com os estudos da Educação Infantil, explorando asintersecções entre o processo de racialização e as relações de gênero, idade e classe social estabelecidosno cotidiano de uma creche pública que atende crianças de 0 a 3 anos. Trata-se de uma etnografia realizadana região metropolitana de Campinas (SP), ao longo de um ano, fazendo uso do registro em caderno decampo e de entrevistas com as docentes da unidade. Com base nas análises, pode-se destacar que ascrianças, em muitos momentos, reproduzem as hierarquias pautadas na ordem patriarcal e racista, bemcomo que existem práticas pedagógicas sexistas-racistas na creche.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37835Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37835/29503https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTIAGO, FLAVIO 2022-01-10T13:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37835Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-10T13:30:21Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING “NO ES BEBÉ, ES NEGRA”: EDUCACIÓN INFANTIL Y PENSAMIENTO INTERSECCIONAL “NÃO É NENÊ, ELA É PRETA”: EDUCAÇÃO INFANTIL E PENSAMENTO INTERSECCIONAL |
title |
“IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING |
spellingShingle |
“IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING SANTIAGO, FLAVIO Intersecção Racismo Relações de gênero Creche Sociologia da Infância Intersection Racism Gender Relations Daycare Center Sociology of childhood Intersección Racismo Relaciones de género Guardería Sociología de la infancia |
title_short |
“IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING |
title_full |
“IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING |
title_fullStr |
“IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING |
title_full_unstemmed |
“IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING |
title_sort |
“IT’S NOT BABY, SHE’S BLACK”: CHILD EDUCATION AND INTERSECTIONAL THINKING |
author |
SANTIAGO, FLAVIO |
author_facet |
SANTIAGO, FLAVIO |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SANTIAGO, FLAVIO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intersecção Racismo Relações de gênero Creche Sociologia da Infância Intersection Racism Gender Relations Daycare Center Sociology of childhood Intersección Racismo Relaciones de género Guardería Sociología de la infancia |
topic |
Intersecção Racismo Relações de gênero Creche Sociologia da Infância Intersection Racism Gender Relations Daycare Center Sociology of childhood Intersección Racismo Relaciones de género Guardería Sociología de la infancia |
description |
This article aims to contribute to the studies related to Early Childhood Education,exploring the aspects related to the intersections between the process of racialization, the relations ofgender, age, and social class established in the routine of a public daycare center that serves children aged0 to 3. It is an ethnography carried out in the metropolitan region of Campinas-SP in the course of oneyear, making use of a field notebook for record purposes, and interviews with the teachers of the unit.Based on the analyses, it can be noted that children often reproduce hierarchies based on the patriarchaland racist order, as well as there are sexist-racist pedagogical practices in the daycare center. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37835 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37835 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37835/29503 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123763625984 |