INTERAÇÃO DIALÓGICA COMO MEDIAÇÃO NO PROCESSO DE AQUISIÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA POR SURDOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thatiana Ramos de Souza, Christianne
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Broglia Feitosa de Lacerda, Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/24992
Resumo: The aim of this study was to investigate the appropriation process of the portuguese language as a second language for the deaf, through interaction with a bilingual teacher using the learning diary. Specifically, the pedagogical strategies used by the teacher to mediate the teaching of the written language were characterized and the writing process appropriation was analyzed by deaf students. Learning diaries were collected by death “Elementary II” students belonging to an inclusive school and part of a Bilingual Educational Program. Based on an index analysis of such diaries, we focused on the dialogue between the teacher and the students found the diaries texts, focusing on the characteristics and the intentions presented in the dialogues, as well as the changes that occurred in the students' texts. The results indicated that the diaries were constituted by enunciation and learning language tools of the deaf’ written language. The writing ability, as a semiotic means of constitution and expression of the person, supported both the communication skill and the knowledge’s production about second language writing. In addition, it mediates the conversion of meaning processes into internal processes which form the basis of the consciousness.
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spelling INTERAÇÃO DIALÓGICA COMO MEDIAÇÃO NO PROCESSO DE AQUISIÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA POR SURDOSEducação de Surdos, Bilinguismo, Linguagem Escrita, SurdezEducation for the Deaf, Bilingualism, Written language, DeafnessEducación para Sordos, Bilingüismo, Lengua Escrita, SorderaThe aim of this study was to investigate the appropriation process of the portuguese language as a second language for the deaf, through interaction with a bilingual teacher using the learning diary. Specifically, the pedagogical strategies used by the teacher to mediate the teaching of the written language were characterized and the writing process appropriation was analyzed by deaf students. Learning diaries were collected by death “Elementary II” students belonging to an inclusive school and part of a Bilingual Educational Program. Based on an index analysis of such diaries, we focused on the dialogue between the teacher and the students found the diaries texts, focusing on the characteristics and the intentions presented in the dialogues, as well as the changes that occurred in the students' texts. The results indicated that the diaries were constituted by enunciation and learning language tools of the deaf’ written language. The writing ability, as a semiotic means of constitution and expression of the person, supported both the communication skill and the knowledge’s production about second language writing. In addition, it mediates the conversion of meaning processes into internal processes which form the basis of the consciousness.El objetivo de este estudio fue investigar el proceso de apropiación, por parte de los sordos, de la lengua portuguesa como segunda lengua en diálogo con un profesor bilingüe a través del diario de aprendizaje. Específicamente, se caracterizaron las estrategias pedagógicas utilizadas por el docente para mediar en la enseñanza de la lengua escrita y se analizó el proceso de apropiación de la escritura por parte de los estudiantes sordos. Se recopilaron diarios de aprendizaje producidos por estudiantes sordos de escuelas primarias de una escuela inclusiva que formaron parte de un Programa de Educación Bilingüe para Sordos. A partir de un análisis índice de los diarios, nos enfocamos en el diálogo entre el docente y los estudiantes presentes en el texto de los diarios, prestando atención a las características e intenciones contenidas en los diálogos, así como a los cambios ocurridos en los textos de los estudiantes. Los resultados indicaron que los diarios se constituyeron como medio de enunciación y aprendizaje de la lengua escrita por los sordos. La escritura como medio semiótico de constitución y expresión del sujeto, favoreció tanto la comunicación como el desarrollo del conocimiento sobre la escritura en una segunda lengua, además de mediar la conversión de procesos de significado en procesos internos que forman la base de la conciencia.O objetivo deste estudo foi investigar o processo de apropriação, pelo surdo, da língua portuguesa como segunda língua em interlocução com uma professora bilíngue por meio do diário de aprendizagem. Especificamente, foram caracterizadas as estratégias pedagógicas usadas pela professora para mediar o ensino da linguagem escrita e analisado o processo de apropriação da escrita pelos estudantes surdos. Foram coletados diários de aprendizagem produzidos por estudantes surdos do ensino fundamental II de uma escola inclusiva e que fazia parte de um Programa de Educação Bilíngue para surdos. A partir de uma análise indicial dos diários focamos na interlocução entre a professora e os estudantes presentes no texto dos diários atentando para as características e intenções contidas nos diálogos, bem como para as mudanças ocorridas nos textos dos estudantes. Os resultados indicaram que os diários se constituíram como meios de enunciação e de aprendizagem da linguagem escrita pelos surdos. A escrita, como meio semiótico de constituição e expressão do sujeito, favoreceu tanto a comunicação quanto a elaboração de conhecimentos sobre a escrita de uma segunda língua, além de mediar a conversão de processos de significação em processos internos que formam a base da consciência.Educação em Revista 2023-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/24992Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/24992/38823https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/24992/38824Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessThatiana Ramos de Souza, ChristianneBroglia Feitosa de Lacerda, Cristina2023-08-31T12:18:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24992Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-08-31T12:18:18Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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