MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SAVI NETO, PEDRO
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Guimarães Nascimento Nascimento, Inês Maria, de la Fare, Mónica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357
Resumo: Research ethics has been the object of an intense movement of regulation of research based on a preconceived model, under the logic of biomedical sciences. In this context of a mostly normative answer to the moral question, this article aims to offer arguments about the potential of forming morality through research practice. For this, it combines theoretical research, centered on the concepts of mimesis developed by Adorno and Benjamin, with the analysis of responses to an online questionnaire offered by undergraduate students in the humanities and social sciences with experience in undergraduate scientific research (USR). The formative potential of USR is affirmed, as it is a privileged instance for the analysis of mimetic behavior, allowing the learning of beginners through observation and the practical application of concepts from the moral field to research.
id UFMG-5_d49b426442b55a3d1402ceed0fda7a23
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38357
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATIONMÍMESIS E INVESTIGACIÓN DE PREGRADO: : REPENSAR CÓMO SE FORMA LA MORAL DEL INVESTIGADOR EN TIEMPOS DE ALTA REGULACIÓNAS POSSÍVEIS CONTRIBUIÇÕES DO CONCEITO DE MÍMESIS PARA PENSAR A INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM TEMPOS DE REGULAÇÃO DA CONDUTA EM PESQUISA: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATIONIniciação científicaMimeseCiências humanas e sociaisÉtica em pesquisaRegulação da condutaUndergraduate Scientific ResearchMimesisResearch ethicsRegulation of research.Social Sciences and HumanitiesInvestigación Científica de PregradoMímesisCiencias Sociales y HumanidadesÉtica de la investigaciónRegulación de la investigaciónResearch ethics has been the object of an intense movement of regulation of research based on a preconceived model, under the logic of biomedical sciences. In this context of a mostly normative answer to the moral question, this article aims to offer arguments about the potential of forming morality through research practice. For this, it combines theoretical research, centered on the concepts of mimesis developed by Adorno and Benjamin, with the analysis of responses to an online questionnaire offered by undergraduate students in the humanities and social sciences with experience in undergraduate scientific research (USR). The formative potential of USR is affirmed, as it is a privileged instance for the analysis of mimetic behavior, allowing the learning of beginners through observation and the practical application of concepts from the moral field to research.La ética de la investigación ha sido objeto de un intenso movimiento de regulación de la investigación a partir de un modelo preconcebido, bajo la lógica de las ciencias biomédicas. En este contexto de una respuesta mayoritariamente normativa a la cuestión moral, este artículo tiene como objetivo ofrecer argumentos sobre el potencial de formación de la moralidad a través de la práctica de la investigación. Para ello, combina la investigación teórica, centrada en los conceptos de mímesis desarrollados por Adorno y Benjamin, con el análisis de las respuestas a un cuestionario en línea ofrecido por estudiantes de pregrado en humanidades y ciencias sociales con experiencia en investigación científica de pregrado (ICP). Se afirma el potencial formativo de la ICP, por ser una instancia privilegiada para el análisis de la conducta mimética, permitiendo el aprendizaje de los principiantes a través de la observación y la aplicación práctica de conceptos del campo moral a la investigación.A ética em pesquisa tem sido objeto de intenso movimento de regulação da conduta a partir de um modelo preconcebido, sob a lógica das ciências biomédicas. Nesse contexto de uma resposta majoritariamente normativa para a questão moral, este artigo objetiva oferecer argumentos sobre a potencialidade da formação da moralidade a partir da prática em pesquisa. Para isso, combina a pesquisa teórica, centrada nos conceitos de mimese desenvolvidos por Adorno e Benjamin, com a análise das respostas a um questionário on-line oferecidas por estudantes de graduação das ciências humanas e sociais com experiência em iniciação científica (IC). Afirma-se o potencial formativo da IC, pois é uma instância privilegiada para a análise do comportamento mimético, permitindo a aprendizagem dos iniciantes pela observação e pela aplicação prática de conceitos do campo moral à pesquisa.Educação em Revista 2023-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357/37877https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357/37878Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSAVI NETO, PEDROGuimarães Nascimento Nascimento, Inês Maria de la Fare, Mónica 2023-07-19T13:49:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38357Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-07-19T13:49:07Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION
MÍMESIS E INVESTIGACIÓN DE PREGRADO: : REPENSAR CÓMO SE FORMA LA MORAL DEL INVESTIGADOR EN TIEMPOS DE ALTA REGULACIÓN
AS POSSÍVEIS CONTRIBUIÇÕES DO CONCEITO DE MÍMESIS PARA PENSAR A INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM TEMPOS DE REGULAÇÃO DA CONDUTA EM PESQUISA: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION
title MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION
spellingShingle MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION
SAVI NETO, PEDRO
Iniciação científica
Mimese
Ciências humanas e sociais
Ética em pesquisa
Regulação da conduta
Undergraduate Scientific Research
Mimesis
Research ethics
Regulation of research.
Social Sciences and Humanities
Investigación Científica de Pregrado
Mímesis
Ciencias Sociales y Humanidades
Ética de la investigación
Regulación de la investigación
title_short MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION
title_full MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION
title_fullStr MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION
title_full_unstemmed MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION
title_sort MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION
author SAVI NETO, PEDRO
author_facet SAVI NETO, PEDRO
Guimarães Nascimento Nascimento, Inês Maria
de la Fare, Mónica
author_role author
author2 Guimarães Nascimento Nascimento, Inês Maria
de la Fare, Mónica
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv SAVI NETO, PEDRO
Guimarães Nascimento Nascimento, Inês Maria
de la Fare, Mónica
dc.subject.por.fl_str_mv Iniciação científica
Mimese
Ciências humanas e sociais
Ética em pesquisa
Regulação da conduta
Undergraduate Scientific Research
Mimesis
Research ethics
Regulation of research.
Social Sciences and Humanities
Investigación Científica de Pregrado
Mímesis
Ciencias Sociales y Humanidades
Ética de la investigación
Regulación de la investigación
topic Iniciação científica
Mimese
Ciências humanas e sociais
Ética em pesquisa
Regulação da conduta
Undergraduate Scientific Research
Mimesis
Research ethics
Regulation of research.
Social Sciences and Humanities
Investigación Científica de Pregrado
Mímesis
Ciencias Sociales y Humanidades
Ética de la investigación
Regulación de la investigación
description Research ethics has been the object of an intense movement of regulation of research based on a preconceived model, under the logic of biomedical sciences. In this context of a mostly normative answer to the moral question, this article aims to offer arguments about the potential of forming morality through research practice. For this, it combines theoretical research, centered on the concepts of mimesis developed by Adorno and Benjamin, with the analysis of responses to an online questionnaire offered by undergraduate students in the humanities and social sciences with experience in undergraduate scientific research (USR). The formative potential of USR is affirmed, as it is a privileged instance for the analysis of mimetic behavior, allowing the learning of beginners through observation and the practical application of concepts from the moral field to research.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
texto
Avaliado por Pares
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357/37877
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357/37878
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 39 (2023)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124272185344