MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357 |
Resumo: | Research ethics has been the object of an intense movement of regulation of research based on a preconceived model, under the logic of biomedical sciences. In this context of a mostly normative answer to the moral question, this article aims to offer arguments about the potential of forming morality through research practice. For this, it combines theoretical research, centered on the concepts of mimesis developed by Adorno and Benjamin, with the analysis of responses to an online questionnaire offered by undergraduate students in the humanities and social sciences with experience in undergraduate scientific research (USR). The formative potential of USR is affirmed, as it is a privileged instance for the analysis of mimetic behavior, allowing the learning of beginners through observation and the practical application of concepts from the moral field to research. |
id |
UFMG-5_d49b426442b55a3d1402ceed0fda7a23 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38357 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATIONMÍMESIS E INVESTIGACIÓN DE PREGRADO: : REPENSAR CÓMO SE FORMA LA MORAL DEL INVESTIGADOR EN TIEMPOS DE ALTA REGULACIÓNAS POSSÍVEIS CONTRIBUIÇÕES DO CONCEITO DE MÍMESIS PARA PENSAR A INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM TEMPOS DE REGULAÇÃO DA CONDUTA EM PESQUISA: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATIONIniciação científicaMimeseCiências humanas e sociaisÉtica em pesquisaRegulação da condutaUndergraduate Scientific ResearchMimesisResearch ethicsRegulation of research.Social Sciences and HumanitiesInvestigación Científica de PregradoMímesisCiencias Sociales y HumanidadesÉtica de la investigaciónRegulación de la investigaciónResearch ethics has been the object of an intense movement of regulation of research based on a preconceived model, under the logic of biomedical sciences. In this context of a mostly normative answer to the moral question, this article aims to offer arguments about the potential of forming morality through research practice. For this, it combines theoretical research, centered on the concepts of mimesis developed by Adorno and Benjamin, with the analysis of responses to an online questionnaire offered by undergraduate students in the humanities and social sciences with experience in undergraduate scientific research (USR). The formative potential of USR is affirmed, as it is a privileged instance for the analysis of mimetic behavior, allowing the learning of beginners through observation and the practical application of concepts from the moral field to research.La ética de la investigación ha sido objeto de un intenso movimiento de regulación de la investigación a partir de un modelo preconcebido, bajo la lógica de las ciencias biomédicas. En este contexto de una respuesta mayoritariamente normativa a la cuestión moral, este artículo tiene como objetivo ofrecer argumentos sobre el potencial de formación de la moralidad a través de la práctica de la investigación. Para ello, combina la investigación teórica, centrada en los conceptos de mímesis desarrollados por Adorno y Benjamin, con el análisis de las respuestas a un cuestionario en línea ofrecido por estudiantes de pregrado en humanidades y ciencias sociales con experiencia en investigación científica de pregrado (ICP). Se afirma el potencial formativo de la ICP, por ser una instancia privilegiada para el análisis de la conducta mimética, permitiendo el aprendizaje de los principiantes a través de la observación y la aplicación práctica de conceptos del campo moral a la investigación.A ética em pesquisa tem sido objeto de intenso movimento de regulação da conduta a partir de um modelo preconcebido, sob a lógica das ciências biomédicas. Nesse contexto de uma resposta majoritariamente normativa para a questão moral, este artigo objetiva oferecer argumentos sobre a potencialidade da formação da moralidade a partir da prática em pesquisa. Para isso, combina a pesquisa teórica, centrada nos conceitos de mimese desenvolvidos por Adorno e Benjamin, com a análise das respostas a um questionário on-line oferecidas por estudantes de graduação das ciências humanas e sociais com experiência em iniciação científica (IC). Afirma-se o potencial formativo da IC, pois é uma instância privilegiada para a análise do comportamento mimético, permitindo a aprendizagem dos iniciantes pela observação e pela aplicação prática de conceitos do campo moral à pesquisa.Educação em Revista 2023-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357/37877https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357/37878Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSAVI NETO, PEDROGuimarães Nascimento Nascimento, Inês Maria de la Fare, Mónica 2023-07-19T13:49:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38357Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-07-19T13:49:07Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION MÍMESIS E INVESTIGACIÓN DE PREGRADO: : REPENSAR CÓMO SE FORMA LA MORAL DEL INVESTIGADOR EN TIEMPOS DE ALTA REGULACIÓN AS POSSÍVEIS CONTRIBUIÇÕES DO CONCEITO DE MÍMESIS PARA PENSAR A INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM TEMPOS DE REGULAÇÃO DA CONDUTA EM PESQUISA: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION |
title |
MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION |
spellingShingle |
MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION SAVI NETO, PEDRO Iniciação científica Mimese Ciências humanas e sociais Ética em pesquisa Regulação da conduta Undergraduate Scientific Research Mimesis Research ethics Regulation of research. Social Sciences and Humanities Investigación Científica de Pregrado Mímesis Ciencias Sociales y Humanidades Ética de la investigación Regulación de la investigación |
title_short |
MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION |
title_full |
MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION |
title_fullStr |
MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION |
title_full_unstemmed |
MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION |
title_sort |
MIMESIS AND UNDERGRADUATE RESEARCH:: RETHINKING HOW RESEARCHER MORALITY IS FORMED IN TIMES OF HIGH REGULATION |
author |
SAVI NETO, PEDRO |
author_facet |
SAVI NETO, PEDRO Guimarães Nascimento Nascimento, Inês Maria de la Fare, Mónica |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães Nascimento Nascimento, Inês Maria de la Fare, Mónica |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SAVI NETO, PEDRO Guimarães Nascimento Nascimento, Inês Maria de la Fare, Mónica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Iniciação científica Mimese Ciências humanas e sociais Ética em pesquisa Regulação da conduta Undergraduate Scientific Research Mimesis Research ethics Regulation of research. Social Sciences and Humanities Investigación Científica de Pregrado Mímesis Ciencias Sociales y Humanidades Ética de la investigación Regulación de la investigación |
topic |
Iniciação científica Mimese Ciências humanas e sociais Ética em pesquisa Regulação da conduta Undergraduate Scientific Research Mimesis Research ethics Regulation of research. Social Sciences and Humanities Investigación Científica de Pregrado Mímesis Ciencias Sociales y Humanidades Ética de la investigación Regulación de la investigación |
description |
Research ethics has been the object of an intense movement of regulation of research based on a preconceived model, under the logic of biomedical sciences. In this context of a mostly normative answer to the moral question, this article aims to offer arguments about the potential of forming morality through research practice. For this, it combines theoretical research, centered on the concepts of mimesis developed by Adorno and Benjamin, with the analysis of responses to an online questionnaire offered by undergraduate students in the humanities and social sciences with experience in undergraduate scientific research (USR). The formative potential of USR is affirmed, as it is a privileged instance for the analysis of mimetic behavior, allowing the learning of beginners through observation and the practical application of concepts from the moral field to research. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares texto Avaliado por Pares texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357/37877 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38357/37878 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 39 (2023) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711124272185344 |