RACIAL INEQUALITY AND EDUCATION: AN STATISTICAL ANALYSIS OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN HIGHER EDUCATION
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38099 |
Resumo: | From the 2000s, affirmative policies began to be implemented in brazilian highereducation, aiming to increase access to the black population at this level of education and the reductionof racial inequalities. The Law nº 12.711/2012 determined the adoption of affirmative policy by all federalinstitutions of higher education. The present work proposes a reflection about these affirmative policies,aiming to elaborate a critical analysis in relation to their results, answering the question: are the affirmativepolicies implemented in Brazilian public higher education helping to increase access to the blackpopulation? The research used the tracing of affirmative policies implemented and correlation analyzesand multiple linear regression to evaluate the effectiveness of affirmative racial policies, considering theexpansion of access to higher education to the black population. |
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RACIAL INEQUALITY AND EDUCATION: AN STATISTICAL ANALYSIS OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN HIGHER EDUCATIONDESIGUALDAD RACIAL Y EDUCACIÓN: UN ANÁLISIS ESTADÍSTICO DE LAS ACCIONES AFIRMATIVAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIORDESIGUALDADE RACIAL E EDUCAÇÃO: UMA ANÁLISE ESTATÍSTICA DAS POLÍTICAS AFIRMATIVAS NO ENSINO SUPERIORAvaliaçãoefetividadeAções AfirmativasEnsino Superiorcritério racialEvaluationeffectivenessAffirmative ActionsHigher Educationracial criteriaEvaluaciónEfectividadAcciones AfirmativasEducación SuperiorCriterios RacialesFrom the 2000s, affirmative policies began to be implemented in brazilian highereducation, aiming to increase access to the black population at this level of education and the reductionof racial inequalities. The Law nº 12.711/2012 determined the adoption of affirmative policy by all federalinstitutions of higher education. The present work proposes a reflection about these affirmative policies,aiming to elaborate a critical analysis in relation to their results, answering the question: are the affirmativepolicies implemented in Brazilian public higher education helping to increase access to the blackpopulation? The research used the tracing of affirmative policies implemented and correlation analyzesand multiple linear regression to evaluate the effectiveness of affirmative racial policies, considering theexpansion of access to higher education to the black population.A partir de la década de 2000, las políticas afirmativas comenzaron a implementarse en laeducación superior brasileña, con el objetivo de ampliar el acceso a la población negra en este nivel deeducación y reducir las desigualdades raciales. La Ley N ° 12.711/2012 determinó la adopción de unapolítica afirmativa para todas las instituciones federales de educación superior. Este documento proponeuna reflexión sobre estas políticas afirmativas, con el objetivo de elaborar un análisis crítico en relacióncon sus resultados, respondiendo a la pregunta: ¿las políticas afirmativas implementadas en la educaciónsuperior pública brasileña ayudan a aumentar el acceso a la población negra? La investigación llevó a caboel seguimiento de las políticas afirmativas implementadas y los análisis de correlación y regresión linealmúltiple para evaluar la efectividad de las políticas afirmativas raciales, considerando la expansión delacceso a la educación superior para la población negra.A partir dos anos 2000, começaram a ser implantadas políticas afirmativas no ensino superiorbrasileiro, visando a ampliação do acesso da população negra a esse nível de ensino, bem como adiminuição das desigualdades raciais. A Lei nº 12.711/2012 determinou a adoção da política afirmativa atodas as instituições federais de ensino superior. O presente trabalho propõe a reflexão acerca dessaspolíticas afirmativas, visando a elaboração de uma análise crítica em relação aos seus resultados,respondendo a seguinte questão: as políticas afirmativas implementadas no ensino superior públicobrasileiro ajudam a ampliar o acesso à população negra? A pesquisa realizou um rastreamento de políticasafirmativas implementadas e análises de correlação e regressão linear múltipla para avaliar a efetividadedas políticas afirmativas raciais, considerando a ampliação do acesso ao ensino superior à populaçãonegra.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38099Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38099/29713https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess TORRECILHA FERREIRA, NARA2022-01-28T03:20:38Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38099Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-28T03:20:38Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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