RACIAL INEQUALITY AND EDUCATION: AN STATISTICAL ANALYSIS OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN HIGHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: TORRECILHA FERREIRA, NARA
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38099
Resumo: From the 2000s, affirmative policies began to be implemented in brazilian highereducation, aiming to increase access to the black population at this level of education and the reductionof racial inequalities. The Law nº 12.711/2012 determined the adoption of affirmative policy by all federalinstitutions of higher education. The present work proposes a reflection about these affirmative policies,aiming to elaborate a critical analysis in relation to their results, answering the question: are the affirmativepolicies implemented in Brazilian public higher education helping to increase access to the blackpopulation? The research used the tracing of affirmative policies implemented and correlation analyzesand multiple linear regression to evaluate the effectiveness of affirmative racial policies, considering theexpansion of access to higher education to the black population.
id UFMG-5_d535fe7fa11a354d600561d604e27e88
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38099
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling RACIAL INEQUALITY AND EDUCATION: AN STATISTICAL ANALYSIS OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN HIGHER EDUCATIONDESIGUALDAD RACIAL Y EDUCACIÓN: UN ANÁLISIS ESTADÍSTICO DE LAS ACCIONES AFIRMATIVAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIORDESIGUALDADE RACIAL E EDUCAÇÃO: UMA ANÁLISE ESTATÍSTICA DAS POLÍTICAS AFIRMATIVAS NO ENSINO SUPERIORAvaliaçãoefetividadeAções AfirmativasEnsino Superiorcritério racialEvaluationeffectivenessAffirmative ActionsHigher Educationracial criteriaEvaluaciónEfectividadAcciones AfirmativasEducación SuperiorCriterios RacialesFrom the 2000s, affirmative policies began to be implemented in brazilian highereducation, aiming to increase access to the black population at this level of education and the reductionof racial inequalities. The Law nº 12.711/2012 determined the adoption of affirmative policy by all federalinstitutions of higher education. The present work proposes a reflection about these affirmative policies,aiming to elaborate a critical analysis in relation to their results, answering the question: are the affirmativepolicies implemented in Brazilian public higher education helping to increase access to the blackpopulation? The research used the tracing of affirmative policies implemented and correlation analyzesand multiple linear regression to evaluate the effectiveness of affirmative racial policies, considering theexpansion of access to higher education to the black population.A partir de la década de 2000, las políticas afirmativas comenzaron a implementarse en laeducación superior brasileña, con el objetivo de ampliar el acceso a la población negra en este nivel deeducación y reducir las desigualdades raciales. La Ley N ° 12.711/2012 determinó la adopción de unapolítica afirmativa para todas las instituciones federales de educación superior. Este documento proponeuna reflexión sobre estas políticas afirmativas, con el objetivo de elaborar un análisis crítico en relacióncon sus resultados, respondiendo a la pregunta: ¿las políticas afirmativas implementadas en la educaciónsuperior pública brasileña ayudan a aumentar el acceso a la población negra? La investigación llevó a caboel seguimiento de las políticas afirmativas implementadas y los análisis de correlación y regresión linealmúltiple para evaluar la efectividad de las políticas afirmativas raciales, considerando la expansión delacceso a la educación superior para la población negra.A partir dos anos 2000, começaram a ser implantadas políticas afirmativas no ensino superiorbrasileiro, visando a ampliação do acesso da população negra a esse nível de ensino, bem como adiminuição das desigualdades raciais. A Lei nº 12.711/2012 determinou a adoção da política afirmativa atodas as instituições federais de ensino superior. O presente trabalho propõe a reflexão acerca dessaspolíticas afirmativas, visando a elaboração de uma análise crítica em relação aos seus resultados,respondendo a seguinte questão: as políticas afirmativas implementadas no ensino superior públicobrasileiro ajudam a ampliar o acesso à população negra? A pesquisa realizou um rastreamento de políticasafirmativas implementadas e análises de correlação e regressão linear múltipla para avaliar a efetividadedas políticas afirmativas raciais, considerando a ampliação do acesso ao ensino superior à populaçãonegra.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38099Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38099/29713https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess TORRECILHA FERREIRA, NARA2022-01-28T03:20:38Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38099Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-28T03:20:38Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv RACIAL INEQUALITY AND EDUCATION: AN STATISTICAL ANALYSIS OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN HIGHER EDUCATION
DESIGUALDAD RACIAL Y EDUCACIÓN: UN ANÁLISIS ESTADÍSTICO DE LAS ACCIONES AFIRMATIVAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
DESIGUALDADE RACIAL E EDUCAÇÃO: UMA ANÁLISE ESTATÍSTICA DAS POLÍTICAS AFIRMATIVAS NO ENSINO SUPERIOR
title RACIAL INEQUALITY AND EDUCATION: AN STATISTICAL ANALYSIS OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN HIGHER EDUCATION
spellingShingle RACIAL INEQUALITY AND EDUCATION: AN STATISTICAL ANALYSIS OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN HIGHER EDUCATION
TORRECILHA FERREIRA, NARA
Avaliação
efetividade
Ações Afirmativas
Ensino Superior
critério racial
Evaluation
effectiveness
Affirmative Actions
Higher Education
racial criteria
Evaluación
Efectividad
Acciones Afirmativas
Educación Superior
Criterios Raciales
title_short RACIAL INEQUALITY AND EDUCATION: AN STATISTICAL ANALYSIS OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN HIGHER EDUCATION
title_full RACIAL INEQUALITY AND EDUCATION: AN STATISTICAL ANALYSIS OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN HIGHER EDUCATION
title_fullStr RACIAL INEQUALITY AND EDUCATION: AN STATISTICAL ANALYSIS OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed RACIAL INEQUALITY AND EDUCATION: AN STATISTICAL ANALYSIS OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN HIGHER EDUCATION
title_sort RACIAL INEQUALITY AND EDUCATION: AN STATISTICAL ANALYSIS OF AFFIRMATIVE ACTIONS IN HIGHER EDUCATION
author TORRECILHA FERREIRA, NARA
author_facet TORRECILHA FERREIRA, NARA
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv TORRECILHA FERREIRA, NARA
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
efetividade
Ações Afirmativas
Ensino Superior
critério racial
Evaluation
effectiveness
Affirmative Actions
Higher Education
racial criteria
Evaluación
Efectividad
Acciones Afirmativas
Educación Superior
Criterios Raciales
topic Avaliação
efetividade
Ações Afirmativas
Ensino Superior
critério racial
Evaluation
effectiveness
Affirmative Actions
Higher Education
racial criteria
Evaluación
Efectividad
Acciones Afirmativas
Educación Superior
Criterios Raciales
description From the 2000s, affirmative policies began to be implemented in brazilian highereducation, aiming to increase access to the black population at this level of education and the reductionof racial inequalities. The Law nº 12.711/2012 determined the adoption of affirmative policy by all federalinstitutions of higher education. The present work proposes a reflection about these affirmative policies,aiming to elaborate a critical analysis in relation to their results, answering the question: are the affirmativepolicies implemented in Brazilian public higher education helping to increase access to the blackpopulation? The research used the tracing of affirmative policies implemented and correlation analyzesand multiple linear regression to evaluate the effectiveness of affirmative racial policies, considering theexpansion of access to higher education to the black population.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38099
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38099
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38099/29713
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124233388032