THE SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT INTERDISCIPLINARITY: AN INTEGRATIVE REVIEW

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DOS SANTOS, GENÁRIO
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: ÁVILA DANTAS COELHO, MARIA THEREZA, FRANCO FERNANDES, SÉRGIO AUGUSTO
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38093
Resumo: This article discusses interdisciplinarity and its conceptions, methods andobstacles, both in scientific research and in contemporary higher education, taking into account arelevant existing production on the subject. In order to resize and better understand the current debate on interdisciplinarity, the ideas of the main theoreticians published in the last five years areanalyzed, presenting conclusions about conceptions and obstacles that are the most relevant intheory and in interdisciplinary practice nowadays. It is, therefore, an integrative review, of adescriptive nature. Particular emphasis is given to the multiplicity of interdisciplinary knowledgederived from the complexity of the human being, his thinking, his nature and the world today.The results show, therefore, the polysemic character of interdisciplinarity, reaffirming its dynamicand reflexive nature. The obstacles encountered - institutional, people-related, andepistemological - reveal the challenges to their practice. Moving forward is a necessity for itsmultiple achievement possibilities. 
id UFMG-5_db5c724a63883bcaf7efbded5e8a1f36
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38093
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling THE SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT INTERDISCIPLINARITY: AN INTEGRATIVE REVIEWLA PRODUCCIÓN CIENTÍFICA SOBRE INTERDISCIPLINARIEDAD: UNA REVISIÓN INTEGRADORAA PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE A INTERDISCIPLINARIDADE: UMA REVISÃO INTEGRATIVAinterdisciplinaridadeeducação superiorformação de conceitointerdisciplinarityhigher educationconcept formationInterdisciplinariedadEducación SuperiorFormación de conceptosThis article discusses interdisciplinarity and its conceptions, methods andobstacles, both in scientific research and in contemporary higher education, taking into account arelevant existing production on the subject. In order to resize and better understand the current debate on interdisciplinarity, the ideas of the main theoreticians published in the last five years areanalyzed, presenting conclusions about conceptions and obstacles that are the most relevant intheory and in interdisciplinary practice nowadays. It is, therefore, an integrative review, of adescriptive nature. Particular emphasis is given to the multiplicity of interdisciplinary knowledgederived from the complexity of the human being, his thinking, his nature and the world today.The results show, therefore, the polysemic character of interdisciplinarity, reaffirming its dynamicand reflexive nature. The obstacles encountered - institutional, people-related, andepistemological - reveal the challenges to their practice. Moving forward is a necessity for itsmultiple achievement possibilities. Este artículo discute la interdisciplinariedad y sus concepciones, métodos yobstáculos, tanto en la investigación científica como en la enseñanza superior contemporánea,considerándose una producción relevante existente sobre el tema. Con el propósito deredimensionar y comprender mejor el debate actual sobre la interdisciplinariedad, se analizan lasideas de los principales teóricos, publicadas en los últimos cinco años, presentando conclusionessobre concepciones y obstáculos que se configuran hoy como los más relevantes en la teoría y enla práctica interdisciplinar. Así, se trata de una revisión integradora de naturaleza descriptiva en laque se destaca, sobre todo, la multiplicidad de saberes interdisciplinares derivados de lacomplejidad del ser humano, de su pensamiento, de su naturaleza y del mundo moderno. Losresultados evidencian, por lo tanto, el carácter polisémico de la interdisciplinariedad reafirmandosu naturaleza dinámica y reflexiva. Los obstáculos encontrados – institucionales, relativos a lossujetos, epistemológicos – revelan los desafíos para su práctica. Avanzar es una necesidad parasus múltiples posibilidades de realización.Neste artigo discute-se a interdisciplinaridade e suas concepções, métodos eobstáculos, tanto na pesquisa científica quanto no ensino superior contemporâneo, levando-seem consideração uma relevante produção existente sobre o tema. Com o intuito deredimensionar e melhor compreender o debate atual sobre a interdisciplinaridade, as ideias dosprincipais teóricos, publicadas nos últimos cinco anos, são analisadas, apresentando conclusõessobre as concepções e os obstáculos que se configuram, hoje, como os mais relevantes na teoria ena prática interdisciplinar. Trata-se, pois, de uma revisão integrativa, de natureza descritiva. Odestaque é dado, sobretudo, à multiplicidade de saberes interdisciplinares, derivados dacomplexidade do ser humano, do seu pensamento, da sua natureza e do mundo hodierno. Osresultados evidenciam, portanto, o caráter polissêmico da interdisciplinaridade, reafirmando a suanatureza dinâmica e reflexiva. Os obstáculos encontrados – institucionais, relacionados aossujeitos e epistemológicos - revelam os desafios para a sua prática. Avançar é uma necessidadepara as suas múltiplas possibilidades de realizações.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38093Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38093/29707https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDOS SANTOS, GENÁRIO ÁVILA DANTAS COELHO, MARIA THEREZAFRANCO FERNANDES, SÉRGIO AUGUSTO 2022-01-28T02:11:38Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38093Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-28T02:11:38Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT INTERDISCIPLINARITY: AN INTEGRATIVE REVIEW
LA PRODUCCIÓN CIENTÍFICA SOBRE INTERDISCIPLINARIEDAD: UNA REVISIÓN INTEGRADORA
A PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE A INTERDISCIPLINARIDADE: UMA REVISÃO INTEGRATIVA
title THE SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT INTERDISCIPLINARITY: AN INTEGRATIVE REVIEW
spellingShingle THE SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT INTERDISCIPLINARITY: AN INTEGRATIVE REVIEW
DOS SANTOS, GENÁRIO
interdisciplinaridade
educação superior
formação de conceito
interdisciplinarity
higher education
concept formation
Interdisciplinariedad
Educación Superior
Formación de conceptos
title_short THE SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT INTERDISCIPLINARITY: AN INTEGRATIVE REVIEW
title_full THE SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT INTERDISCIPLINARITY: AN INTEGRATIVE REVIEW
title_fullStr THE SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT INTERDISCIPLINARITY: AN INTEGRATIVE REVIEW
title_full_unstemmed THE SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT INTERDISCIPLINARITY: AN INTEGRATIVE REVIEW
title_sort THE SCIENTIFIC PRODUCTION ABOUT INTERDISCIPLINARITY: AN INTEGRATIVE REVIEW
author DOS SANTOS, GENÁRIO
author_facet DOS SANTOS, GENÁRIO
ÁVILA DANTAS COELHO, MARIA THEREZA
FRANCO FERNANDES, SÉRGIO AUGUSTO
author_role author
author2 ÁVILA DANTAS COELHO, MARIA THEREZA
FRANCO FERNANDES, SÉRGIO AUGUSTO
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv DOS SANTOS, GENÁRIO
ÁVILA DANTAS COELHO, MARIA THEREZA
FRANCO FERNANDES, SÉRGIO AUGUSTO
dc.subject.por.fl_str_mv interdisciplinaridade
educação superior
formação de conceito
interdisciplinarity
higher education
concept formation
Interdisciplinariedad
Educación Superior
Formación de conceptos
topic interdisciplinaridade
educação superior
formação de conceito
interdisciplinarity
higher education
concept formation
Interdisciplinariedad
Educación Superior
Formación de conceptos
description This article discusses interdisciplinarity and its conceptions, methods andobstacles, both in scientific research and in contemporary higher education, taking into account arelevant existing production on the subject. In order to resize and better understand the current debate on interdisciplinarity, the ideas of the main theoreticians published in the last five years areanalyzed, presenting conclusions about conceptions and obstacles that are the most relevant intheory and in interdisciplinary practice nowadays. It is, therefore, an integrative review, of adescriptive nature. Particular emphasis is given to the multiplicity of interdisciplinary knowledgederived from the complexity of the human being, his thinking, his nature and the world today.The results show, therefore, the polysemic character of interdisciplinarity, reaffirming its dynamicand reflexive nature. The obstacles encountered - institutional, people-related, andepistemological - reveal the challenges to their practice. Moving forward is a necessity for itsmultiple achievement possibilities. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38093
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38093
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38093/29707
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124215562240