HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DOS SANTOS VIANA, ANA PAULA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: OLIVEIRA, TEREZINHA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38055
Resumo: In this article, some reflections on the systematization of knowledge found in two worksby the medieval master Hugo de Saint-Victor (1096-1141) are presented: Didascalicon, the art of readingand De sacramentis christianae fidei. The main objective of the text is to show how this thinker attachedimportance to history and memory in the teaching of students at the School of the Abbey of SaintVictor, in view of its primary purpose: wisdom. When studying the History of Education, it isunderstood that the reflection on values, regardless of their historical period of elaboration, is relevantto human formation. Thus, it is understood that past and present are related and that, without thisperception, it is not possible to understand educational priorities at different historical moments. By disregarding memory and historical knowledge, a civilization is bewildered, because when the past isnot known, the present is not aware of and the future is not seen.
id UFMG-5_e4bc528370c2ca2733b1753733d1e828
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38055
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIESHUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORIA, MEMORIA Y ORDENACIÓN EN LOS ESTUDIOSHUGO DE SAINT-VICTOR: HISTÓRIA, MEMÓRIA E ORDENAÇÃO NOS ESTUDOS História da Educação MedievalMemóriaHistóriaSapiênciaHugo de Saint-VictorHistory of Medieval EducationMemoryStorySapienceHugo de Saint-VictorHistoria de la Educación MedievalLa memoriaHistoriaLa sabiduríaHugo de SaintVictorIn this article, some reflections on the systematization of knowledge found in two worksby the medieval master Hugo de Saint-Victor (1096-1141) are presented: Didascalicon, the art of readingand De sacramentis christianae fidei. The main objective of the text is to show how this thinker attachedimportance to history and memory in the teaching of students at the School of the Abbey of SaintVictor, in view of its primary purpose: wisdom. When studying the History of Education, it isunderstood that the reflection on values, regardless of their historical period of elaboration, is relevantto human formation. Thus, it is understood that past and present are related and that, without thisperception, it is not possible to understand educational priorities at different historical moments. By disregarding memory and historical knowledge, a civilization is bewildered, because when the past isnot known, the present is not aware of and the future is not seen.En este artículo, se presentan algunas reflexiones sobre la sistematización delconocimiento encontradas en dos obras del maestro medieval Hugo de Saint-Victor (1096-1141):Didascalicon, el arte de la lectura y De sacramentis christianae fidei. El objetivo principal del texto es mostrarcómo este pensador le dio importancia a la historia y la memoria en la enseñanza de los estudiantes enla Escuela de la Abadía de Saint-Victor, en vista de su propósito principal: la sabiduría. Al estudiar laHistoria de la Educación, se entiende que la reflexión sobre los valores, independientemente de superíodo histórico de elaboración, es relevante para la formación humana. Por lo tanto, se entiende queel pasado y el presente están relacionados y que, sin esta percepción, no es posible comprender lasprioridades educativas en diferentes momentos históricos. Al ignorar la memoria y el conocimientohistórico, una civilización se desconcierta, porque cuando no se conoce el pasado, el presente no se dacuenta y el futuro no se ve.Neste artigo, apresentam-se algumas reflexões sobre a sistematização do saber encontradaem duas obras do mestre medieval Hugo de Saint-Victor (1096-1141): Didascalicon, da arte de ler e Desacramentis christianae fidei. O objetivo principal do texto é mostrar como esse pensador atribuiuimportância à história e à memória no ensino dos estudantes da Escola da Abadia de Saint-Victor,tendo em vista sua finalidade primordial: a sapiência. Quando se estuda a História da Educação,compreende-se que a reflexão sobre valores, independentemente de seu período histórico deelaboração, é pertinente à formação humana. Assim, entende-se que passado e presente estãorelacionados e que, sem essa percepção, não é possível compreender as prioridades educacionais emdistintos momentos históricos. Ao desprezar a memória e o conhecimento histórico, uma civilizaçãocaminha desnorteada, pois, quando não se conhece o passado, não se tem consciência do presente enão se tem perspectiva de futuro.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38055Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38055/29670https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDOS SANTOS VIANA, ANA PAULA OLIVEIRA, TEREZINHA 2022-01-27T19:46:16Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38055Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T19:46:16Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES
HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORIA, MEMORIA Y ORDENACIÓN EN LOS ESTUDIOS
HUGO DE SAINT-VICTOR: HISTÓRIA, MEMÓRIA E ORDENAÇÃO NOS ESTUDOS
title HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES
spellingShingle HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES
DOS SANTOS VIANA, ANA PAULA
História da Educação Medieval
Memória
História
Sapiência
Hugo de Saint-Victor
History of Medieval Education
Memory
Story
Sapience
Hugo de Saint-Victor
Historia de la Educación Medieval
La memoria
Historia
La sabiduría
Hugo de SaintVictor
title_short HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES
title_full HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES
title_fullStr HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES
title_full_unstemmed HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES
title_sort HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES
author DOS SANTOS VIANA, ANA PAULA
author_facet DOS SANTOS VIANA, ANA PAULA
OLIVEIRA, TEREZINHA
author_role author
author2 OLIVEIRA, TEREZINHA
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv DOS SANTOS VIANA, ANA PAULA
OLIVEIRA, TEREZINHA
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação Medieval
Memória
História
Sapiência
Hugo de Saint-Victor
History of Medieval Education
Memory
Story
Sapience
Hugo de Saint-Victor
Historia de la Educación Medieval
La memoria
Historia
La sabiduría
Hugo de SaintVictor
topic História da Educação Medieval
Memória
História
Sapiência
Hugo de Saint-Victor
History of Medieval Education
Memory
Story
Sapience
Hugo de Saint-Victor
Historia de la Educación Medieval
La memoria
Historia
La sabiduría
Hugo de SaintVictor
description In this article, some reflections on the systematization of knowledge found in two worksby the medieval master Hugo de Saint-Victor (1096-1141) are presented: Didascalicon, the art of readingand De sacramentis christianae fidei. The main objective of the text is to show how this thinker attachedimportance to history and memory in the teaching of students at the School of the Abbey of SaintVictor, in view of its primary purpose: wisdom. When studying the History of Education, it isunderstood that the reflection on values, regardless of their historical period of elaboration, is relevantto human formation. Thus, it is understood that past and present are related and that, without thisperception, it is not possible to understand educational priorities at different historical moments. By disregarding memory and historical knowledge, a civilization is bewildered, because when the past isnot known, the present is not aware of and the future is not seen.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38055
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38055
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38055/29670
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123846463488