HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38055 |
Resumo: | In this article, some reflections on the systematization of knowledge found in two worksby the medieval master Hugo de Saint-Victor (1096-1141) are presented: Didascalicon, the art of readingand De sacramentis christianae fidei. The main objective of the text is to show how this thinker attachedimportance to history and memory in the teaching of students at the School of the Abbey of SaintVictor, in view of its primary purpose: wisdom. When studying the History of Education, it isunderstood that the reflection on values, regardless of their historical period of elaboration, is relevantto human formation. Thus, it is understood that past and present are related and that, without thisperception, it is not possible to understand educational priorities at different historical moments. By disregarding memory and historical knowledge, a civilization is bewildered, because when the past isnot known, the present is not aware of and the future is not seen. |
id |
UFMG-5_e4bc528370c2ca2733b1753733d1e828 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38055 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIESHUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORIA, MEMORIA Y ORDENACIÓN EN LOS ESTUDIOSHUGO DE SAINT-VICTOR: HISTÓRIA, MEMÓRIA E ORDENAÇÃO NOS ESTUDOS História da Educação MedievalMemóriaHistóriaSapiênciaHugo de Saint-VictorHistory of Medieval EducationMemoryStorySapienceHugo de Saint-VictorHistoria de la Educación MedievalLa memoriaHistoriaLa sabiduríaHugo de SaintVictorIn this article, some reflections on the systematization of knowledge found in two worksby the medieval master Hugo de Saint-Victor (1096-1141) are presented: Didascalicon, the art of readingand De sacramentis christianae fidei. The main objective of the text is to show how this thinker attachedimportance to history and memory in the teaching of students at the School of the Abbey of SaintVictor, in view of its primary purpose: wisdom. When studying the History of Education, it isunderstood that the reflection on values, regardless of their historical period of elaboration, is relevantto human formation. Thus, it is understood that past and present are related and that, without thisperception, it is not possible to understand educational priorities at different historical moments. By disregarding memory and historical knowledge, a civilization is bewildered, because when the past isnot known, the present is not aware of and the future is not seen.En este artículo, se presentan algunas reflexiones sobre la sistematización delconocimiento encontradas en dos obras del maestro medieval Hugo de Saint-Victor (1096-1141):Didascalicon, el arte de la lectura y De sacramentis christianae fidei. El objetivo principal del texto es mostrarcómo este pensador le dio importancia a la historia y la memoria en la enseñanza de los estudiantes enla Escuela de la Abadía de Saint-Victor, en vista de su propósito principal: la sabiduría. Al estudiar laHistoria de la Educación, se entiende que la reflexión sobre los valores, independientemente de superíodo histórico de elaboración, es relevante para la formación humana. Por lo tanto, se entiende queel pasado y el presente están relacionados y que, sin esta percepción, no es posible comprender lasprioridades educativas en diferentes momentos históricos. Al ignorar la memoria y el conocimientohistórico, una civilización se desconcierta, porque cuando no se conoce el pasado, el presente no se dacuenta y el futuro no se ve.Neste artigo, apresentam-se algumas reflexões sobre a sistematização do saber encontradaem duas obras do mestre medieval Hugo de Saint-Victor (1096-1141): Didascalicon, da arte de ler e Desacramentis christianae fidei. O objetivo principal do texto é mostrar como esse pensador atribuiuimportância à história e à memória no ensino dos estudantes da Escola da Abadia de Saint-Victor,tendo em vista sua finalidade primordial: a sapiência. Quando se estuda a História da Educação,compreende-se que a reflexão sobre valores, independentemente de seu período histórico deelaboração, é pertinente à formação humana. Assim, entende-se que passado e presente estãorelacionados e que, sem essa percepção, não é possível compreender as prioridades educacionais emdistintos momentos históricos. Ao desprezar a memória e o conhecimento histórico, uma civilizaçãocaminha desnorteada, pois, quando não se conhece o passado, não se tem consciência do presente enão se tem perspectiva de futuro.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38055Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38055/29670https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDOS SANTOS VIANA, ANA PAULA OLIVEIRA, TEREZINHA 2022-01-27T19:46:16Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38055Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T19:46:16Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORIA, MEMORIA Y ORDENACIÓN EN LOS ESTUDIOS HUGO DE SAINT-VICTOR: HISTÓRIA, MEMÓRIA E ORDENAÇÃO NOS ESTUDOS |
title |
HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES |
spellingShingle |
HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES DOS SANTOS VIANA, ANA PAULA História da Educação Medieval Memória História Sapiência Hugo de Saint-Victor History of Medieval Education Memory Story Sapience Hugo de Saint-Victor Historia de la Educación Medieval La memoria Historia La sabiduría Hugo de SaintVictor |
title_short |
HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES |
title_full |
HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES |
title_fullStr |
HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES |
title_full_unstemmed |
HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES |
title_sort |
HUGO DE SAINT-VICTOR (1096-1141): HISTORY, MEMORY AND ORDINATION IN THE STUDIES |
author |
DOS SANTOS VIANA, ANA PAULA |
author_facet |
DOS SANTOS VIANA, ANA PAULA OLIVEIRA, TEREZINHA |
author_role |
author |
author2 |
OLIVEIRA, TEREZINHA |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
DOS SANTOS VIANA, ANA PAULA OLIVEIRA, TEREZINHA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Educação Medieval Memória História Sapiência Hugo de Saint-Victor History of Medieval Education Memory Story Sapience Hugo de Saint-Victor Historia de la Educación Medieval La memoria Historia La sabiduría Hugo de SaintVictor |
topic |
História da Educação Medieval Memória História Sapiência Hugo de Saint-Victor History of Medieval Education Memory Story Sapience Hugo de Saint-Victor Historia de la Educación Medieval La memoria Historia La sabiduría Hugo de SaintVictor |
description |
In this article, some reflections on the systematization of knowledge found in two worksby the medieval master Hugo de Saint-Victor (1096-1141) are presented: Didascalicon, the art of readingand De sacramentis christianae fidei. The main objective of the text is to show how this thinker attachedimportance to history and memory in the teaching of students at the School of the Abbey of SaintVictor, in view of its primary purpose: wisdom. When studying the History of Education, it isunderstood that the reflection on values, regardless of their historical period of elaboration, is relevantto human formation. Thus, it is understood that past and present are related and that, without thisperception, it is not possible to understand educational priorities at different historical moments. By disregarding memory and historical knowledge, a civilization is bewildered, because when the past isnot known, the present is not aware of and the future is not seen. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38055 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38055 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38055/29670 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123846463488 |